Programplaner og emneplaner - Student
YLHOD2100 Fysisk og psykisk helse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Physical and mental health
- Studieprogram
-
Yrkesfaglærerutdanning i helse- og oppvekstfag, deltid
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet skal gi innsikt i fysiske og psykiske helseutfordringer som yrkesutøveren kan møte i sin yrkesutøvelse. Sammenhengen mellom viktige sykdomsgrupper og kroppens oppbygning og funksjon vektlegges spesielt. Veiledning og motivasjon overfor både brukere og elever vil være sentrale emner.
Forkunnskapskrav
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om sentrale sykdomsgrupper basert på innsikt i kroppens oppbygging og funksjon
- har kunnskap om bruksområder og de vanligste bivirkninger for de mest brukte reseptfrie legemidler
- har kunnskap om psykisk helse, psykiske plager og lidelser som er relevant for yrkesutøvelse og opplæring
- har kunnskap om veiledning og ulike veiledingsteknikker
Ferdigheter
Studenten:
- kan utøve praktisk førstehjelp
- kan vurdere smittefare i yrkesutøvelse innen helse- og oppvekstfag og kunne forebygge smittespredning
- kan anvende kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon i yrkesutøvelsen
- kan anvende ergonomiske prinsipper i yrkesutøvelsen
Generell kompetanse
Studenten:
- kan drøfte sammenhenger mellom livsstil og sentrale sykdomsgrupper
- har oversikt over helseutfordringer som er sentrale for utøvelse av eget primæryrke
- kan anvende ulike strategier for veiledning, motivasjon og mestring overfor elever/lærlinger, og gi opplæring i hvordan yrkesutøveren kan ta slike strategier i bruk
Innhold
Emnet omhandler grunnleggende kunnskap innen anatomi og fysiologi, sykdomslære og psykisk helse. Kunnskap om veiledning og motivasjon knyttes både til yrkesutøvelse og læreryrket.
Temaer
- sentrale organsystemer
- belastningslidelser
- smitte og immunforsvar
- sykdomslære, symptomer og behandling
- førstehjelp
- psykiske plager og lidelser
- veiledning
- motivasjon
Arbeids- og undervisningsformer
I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som dialogbaserte forelesninger, gruppearbeid, problemorienterte oppgaver, erfaringsdeling.
Praksis
5 dager yrkesfaglig praksis.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- Skriftlig gruppeoppgave med vekt på yrkesrelaterte utfordringer. Omfang: 1200 ord (+/- 10 %). Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.
- Individuell skriftlig refleksjonsoppgave om motivering og veiledning i opplæring. Omfang: 1000 ord (+/- 10 %).
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere én gang. Ved sykdom eller lignende kan fraværet kompenseres etter avtale med faglærer.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen uten tilsyn, 3 dager. Fagoppgave knyttet til opplæring i eget primæryrke, hvor studenten skal vise sammenhenger mellom anatomi/fysiologi, sykdom og livsstil. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %) + litteraturliste og eventuelt vedlegg.
Eksamen vurderes etter gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.
Ny og utsatt eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Pensumliste
Aarre, T. F., Bugge, P. & Juklestad, S. I. (2009). Psykiatri for helsefag. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 1-11 (212 sider)
Bach-Gansmo, E., Mjell, J. & Ørn, S. (2011). Sykdom og behandling (1.utg, 4.oppl). Oslo: Gyldendal Akademisk (203 sider)
Helsedirektoratet (2009). Aktivitetshåndboken: Fysisk aktivitet i forebygging og behandling. Oslo: Helsedirektoratet. Kap. 18, 22-31 (9 sider)
Inglar, T. (2007 ). Lærer og veileder. Om pedagogisk retninger, veiledningsstrategier og veiledningsteknikker. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1-3, 5-7 (84 sider)
Manger, T. (2012). Motivasjon og mestring . Oslo: Gyldendal Akademisk. s. 6-39 (33 sider)
Nicolaysen, G. & Holck, P. (Red.). (2013). Kroppens funksjon og oppbygning (Smartbok). Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1-4, 6-7, 9, 11-12 (191 sider)
Nordeng, H. & Spigset, O. (Red.). (2013). Legemidler og bruken av dem (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1, 3-4, 6, 8, 12, 14-16, 22-24, 26-27, 31-32 (155 sider)
Norvoll, R. (Red.). (2013). Samfunn og psykisk helse: Samfunnsvitenskapelige perspektiver . Oslo: Gyldendal Akademisk Kap. 2, 6, 7, 12 (91 sider)
Stordalen, J. (2005). Den usynlige fare: Lærebok i hygiene . 3.utg. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 1-7 (88 sider)
Til sammen 1066 sider
Deler av pensum kan erstattes med annen relevant litteratur, for eksempel i fordypning innen eget yrkesområde. Dette skal synliggjøres i litteraturlister til arbeidskrav i emnet.
(Pensumliste ajour: 01.07.2016)