EPN-V2

YLDHY3100 Yrkesetikk, design og formbeskrivelse i praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional Ethics, Design and Form Description in Practice
Studieprogram
Bachelorstudium - yrkesfaglærer i Design og håndverk/medieproduksjon
Enkeltemner knyttet til Yrkesfaglærerutdanning i design og håndverksfag
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler praktisk arbeid i å dokumentere arbeidsprosess og yrkesfagligkompetanse på et høyt nivå. Refleksjon rundt framtidige endringsbehov innen yrkene, være kritisk i forhold til yrkesetiske utfordringer og bruk av visuell dokumentasjon innen design-, håndverks- og medieproduksjonsyrkene. Arbeidet skal utvikles i tråd med yrkesetiske retningslinjer, ses i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv og drøftes opp mot yrkesopplæringen i yrkesfagene innen design og håndverk/medieproduksjon

Forkunnskapskrav

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om læring, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen og kan videreutvikle sin kunnskap innenfor disse områdene
  • har bred kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet, deres kultur, virksomhet og plass i samfunnet
  • har kunnskap om yrkesetiske utfordringer i design-, håndverks- og medieproduksjonsyrkene

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, begrunne, forklare, gjennomføre, vurdere og dokumentere avansert yrkesfaglig arbeid
  • kan etablere og vedlikeholde nettverk
  • kan administrere og lede daglig læringsarbeid på individ- og virksomhetsnivå

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utøve og analysere avansert faglig arbeid (planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere) og kunne forklare avanserte prosesser og funksjoner
  • kan vurdere egen yrkesutøvelse som fagarbeider i et samfunnsperspektiv, og kunne bidra i en bærekraftig fagutvikling i eget lære-/yrkesfag.
  • kan bidra til yrkesfaglig utvikling, og kunne delta i og lede forskningsbasert endrings og utviklingsarbeid på egen arbeidsplass

Innhold

  • arbeid med form og formforståelse, formutvikling og design
  • utvikle innovative utrykk innenfor design og produktutvikling
  • fagterminologi knyttet til teknikker og produksjon innen yrkesfagene
  • yrkesetikk

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid, praktisk utviklingsarbeid

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Praksis

  • 10 dager yrkesfaglig praksis (jf. yrkespraksisguiden).

Arbeidskrav

  • Oppdatert individuell plan med kartleggingsskjema for valg av fokus på yrkesfaglig dybde eller bredde i YLDHY3100 og YLDHY3900. Valg av dybde eller bredde er bindene for studenten fordi valg av det ene i ett emne får konsekvenser for valg i det andre emnet.
  • Individuelle arbeidslogger fra 10 dager yrkesfaglig praksis. En logg pr. yrke. Omfang ca. 800 ord pr. logg + bilder, illustrasjoner, etc., med fokus på design og formbeskrivelse.

Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen

Vurdering og eksamen

Individuell praktisk eksamen.

  • Den praktiske eksamen består av utstilling av praktisk produkt med prosessdokumentasjon (valgfri dokumentasjon), omfang ca. 1000 - 2000 ord + bilder og illustrasjoner, muntlig presentasjon av produkt, prosess og egen progresjon (ca. 20 - 30 minutter pr. student).

Ny og utsatt eksamen

  • Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes med gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.