Programplaner og emneplaner - Student
YLDH3900 Bachelor's Thesis: Innovation and Systematic and Socially Beneficial Vocational Development and Vocational Education Course description
- Course name in Norwegian
- Bacheloroppgave Innovasjon, systematisk og samfunnstjenlig yrkesutvikling og yrkesutdanning
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Design, Arts and Crafts /Media ProductionBachelor's Programme in Vocational Teacher Education - Art, Craft and Design, Elective Modules
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Arbeidskrav
I løpet av studiet skal studentene planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen / aktuell arbeidsplass med fokus på karrierelæring og livsmestring. Dette arbeidet danner grunnlag for både arbeidskrav og eksamen. Utviklingsarbeidet gjennomføres i grupper på 2-4 studenter. Det kan i særlige tilfeller søkes om å gjennomføre arbeidskrav og eksamen individuelt.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Skriftlig utarbeidelse av problemstilling og en prosjektskisse for utviklingsarbeidet. Omfang: 600-750 ord.
- Utviklingsarbeidet presenteres muntlig for medstudenter. Presentasjonen skal være delvis individuell, delvis gruppebasert og inkludere prosjektets teoretiske forankring. Omfang: 15-30 minutter pr presentasjon.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om obligatorisk deltakelse på 80 % av all organisert undervisning for å kunne avlegge eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.
Required preliminary courses
Prosjekteksamen, grupper på 2-4 studenter *
* Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt.
Eksamen består av å dokumentere et utviklingsarbeid. Dokumentasjonen skal bestå av en rapport med beskrivelse av planlegging, gjennomføring og vurdering av utviklingsarbeidet, og være knyttet opp mot relevant teori og læringsutbyttet for emnet. Omfang: 3000 - 3500 ord. Arbeidet med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet. Innlevering av eksamensoppgaven er ved avslutning av emnet.
Alle i gruppen får samme karakter. Ved eventuell klage på karakter etter gruppeeksamen kan klage framsettes av enkeltstudenter eller hele gruppen. Evt. ny karakter gjelder for den studenten/de studenter som har klaget
Ny/utsatt eksamen
Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av prosjekteksamen, ved senere forsøk må det skrives ny prosjekteksamen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om eget yrkes utvikling, kompetansebehov og samfunnsfunksjon
- har kunnskap om yrkene i design og håndverk/medieproduksjon og deres fellestrekk og særpreg
- har kunnskap om forskningsbasert utviklingsarbeid, og kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen
- har kunnskap om undervisning, læring, motivasjon og elevers læringsbehov
;
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere, sammenligne og finne fram til design-, håndverk og medieproduksjonsyrkenes fellestrekk og særpreg
- kan utøve eget yrke i hele dets bredde
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere forskningsbaserte undersøkelser og systematisk utviklingsarbeid
- kan bruke fagterminologi i faglig arbeid og arbeid som yrkesutøver og yrkesfaglærer
- kan utføre, begrunne, vurdere og dokumentere faglig arbeid på høyt nivå innen eget yrkesfag i hele yrkesfagets bredde
- kan analysere læreplanverket og tolke innholdet i forhold til opplæring i ulike yrker
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere undervisning og læring
- kan presentere eget arbeid visuelt, skriftlig og muntlig
;
Generell kompetanse ;;;;;;;;;
Studenten
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere et faglig utviklingsarbeid i eget lærefag på høgt nivå (yrkesfaglig dybde) og/eller knyttet til DH-yrkenes felles- og særpreg (Yrkesfaglig bredde)
- kan vurdere sammenhengen mellom arbeid, læringsmål, problemstilling og egen læring
- kan forklare avanserte arbeidsprosesser og funksjoner i eget yrkesfag og sammenligne eget yrke med andre yrker i DH
- kan reflektere over forhold knyttet til verdiforankring og yrkesetiske utfordringer i eget yrke/ yrker i DH og i forhold til yrkets/yrkenes utvikling
- kan etablere og lede nettverksrelasjoner skole / arbeidsliv / høgskole og mellom etater og bedrifter i fht. læring innenfor fagområdet
- kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav og elevenes individuelle læringsbehov og utdanningsplaner
Content
- helhetlig profesjonsfaglig- og yrkesfaglig kompetanse
- samfunnstjenlig utvikling i yrker og bransjer
- innovasjon og kreativitet i yrkesutøvelse og yrkesopplæring
- design-, håndverks- og medieproduksjonsyrkenes / eget yrkes plass i et lokalt, nasjonalt og internasjonalt perspektiv forsknings- og utviklingsarbeid i skole og arbeidsliv
- nettverksrelasjoner
Teaching and learning methods
Eksamen vurderes til A-F.
Course requirements
- Individuell arbeidslogg fra 5 dager yrkesfaglig praksis. Omfang: ca. 800 ord pr. logg + bilder, illustrasjoner etc. En logg pr. yrke
- Individuell Arbeidslogg fra 10 dagers pedagogisk praksis.. Omfang: ca. 800 ord + bilder, illustrasjoner etc.
Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. kapittel om arbeidskrav i programplanen).
Assessment
Bacheloreksamen består av tre komponenter:
- Bacheloroppgave som løses individuelt, eller i gruppe (2-5), (maks 6000 ord + illustrasjoner, bilder og vedlegg)
- Individuell presentasjon av Bacheloroppgaven som en reel undervisningssituasjon (ca. 30 - 45 minutter pr. presentasjon)
- Individuell muntlig høring (ca. 20 - 30 minutter pr. student)
;
Det gis én helhetlig individuell karakter på de tre komponentene.;
Ny og utsatt eksamen
- Ved karakteren F kan det leveres omarbeidet versjon Bacheloroppgaven (a) og presentasjon av undervisningssituasjon (b) til sensur inntil en gang. Det gjennomføres ikke ny muntlig presentasjon, denne leveres skriftlig. Ved senere forsøk må det leveres ny oppgave og ny presentasjon. Muntlig høring (c) gjennomføres som ved ordinær eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Grading scale
Eksamen vurderes med gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Alle komponentene må være bestått for å få vurdering i emnet.
Examiners
Eksamen vurderes av en intern og ekstern sensor