Studieinfo emne YLDH3100 2021 HØST
YLDH3100 Yrkesetikk, design og formbeskrivelse i praksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional Ethics, Design and Form Description in Practice
- Studieprogram
-
Bachelorstudium - yrkesfaglærer i Design og håndverk/medieproduksjon
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler praktisk arbeid i å dokumentere arbeidsprosess og yrkesfaglig kompetanse på et høyt nivå. Refleksjon rundt framtidige endringsbehov innen yrkene, være kritisk i forhold til yrkesetiske utfordringer og bruk av visuell dokumentasjon innen design-, håndverks- og medieproduksjonsyrkene. Arbeidet skal utvikles i tråd med yrkesetiske retningslinjer, ses i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv og drøftes opp mot yrkesopplæringen i yrkesfagene innen design og håndverk/medieproduksjon.
Emnet består av 15 studiepoeng yrkesfag (bredde/dybde)
Forkunnskapskrav
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om læring, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen og kan videreutvikle sin kunnskap innenfor disse områdene
- har bred kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet, deres kultur, virksomhet og plass i samfunnet
- har kunnskap om yrkesetiske utfordringer i design-, håndverk og medieproduksjonsyrkene
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, begrunne, forklare, gjennomføre, vurdere og dokumentere avansert yrkesfaglig arbeid
- kan etablere og vedlikeholde nettverk
- kan administrere og lede daglig læringsarbeid på individ- og virksomhetsnivå
Generell kompetanse
Studenten
- kan utøve og analysere avansert faglig arbeid (planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere) og kunne forklare avanserte prosesser og funksjoner
- kan vurdere egen yrkesutøvelse som fagarbeider i et samfunnsperspektiv, og kunne bidra i en bærekraftig fagutvikling i eget lære-/yrkesfag.
kan bidra til yrkesfaglig utvikling, og kunne delta i og lede forskningsbasert endrings og utviklingsarbeid på egen arbeidsplass
Innhold
- arbeid med form og formforståelse, formutvikling og design
- utvikle innovative utrykk innenfor design og produktutvikling
- fagterminologi knyttet til teknikker og produksjon innen yrkesfagene
- yrkesetikk
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid, praktisk utviklingsarbeid.
Praksis
- 5 dager yrkesfaglig praksis (jfr. praksisguiden).
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- Individuelle arbeidslogger fra 5 dager yrkesfaglig praksis. En logg pr. yrke. Omfang ca. 800 ord pr. logg + bilder, illustrasjoner, etc., med fokus på design og formbeskrivelse.
Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. programplanens kapittel om arbeidskrav).
Vurdering og eksamen
Individuell praktisk eksamen.
- Den praktiske eksamen består av utstilling av praktisk produkt med prosessdokumentasjon (valgfri dokumentasjon). Omfang ca. 1000 - 2000 ord + bilder og illustrasjoner, muntlig presentasjon av produkt, prosess og egen progresjon (ca. 20 - 30 minutter pr. student).
Ny og utsatt eksamen
- Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.