EPN

YLDH3000 Tilpasset opplæring i ungdomstrinnet - ungdomskultur, Kunst og håndverk Emneplan

Engelsk emnenavn
Adapted Education at Lower Secondary Level: Youth Culture, Arts and Crafts
Studieprogram
Bachelorstudium - yrkesfaglærer i Design og håndverk/medieproduksjon
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler ungdomskultur, karriereveiledning og å utvikle kompetanse innenfor kunst- og håndverk og andre relevante fag for å lede opplæring på ungdomstrinnet (8 - 10 trinn) i grunnskolen. 

 

Emnet består av 15 studiepoeng og er fordelt med 10 studiepoeng profesjonsfag og 5 studiepoeng yrkesfag (bredde/dybde)

Forkunnskapskrav

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om pedagogisk persepsjon og selvoppfatning knyttet til ungdomskultur
  • har kunnskap om ungdomskultur og flerkultur
  • har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • har kunnskap om relevante læreplaner i ungdomstrinnet 8.-10. trinn

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere læreplanene for 8.-10. trinn
  • kan planlegge og gjennomføre opplæring på ungdomstrinnet (Kunst og håndverk og andre relevante fag)
  • kan utøve karriereveiledning knyttet til ungdommers utdanningsvalg
  • kan administrere og lede daglig læringsarbeid

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende relasjonskompetanse knyttet til ungdom i vanskelige situasjoner, ungdomskultur, for tilrettelegging av opplæring i Kunst og håndverk, utdanningsvalg og ulike arbeidslivsfag
  • kan legge til rette for samarbeid mellom skole og arbeidsliv i et samfunnsperspektiv

Innhold

  • ungdomskultur og flerkulturelt samfunn
  • likeverd og kjønnsbalanse
  • kommunikasjon og relasjonsbygging
  • læreplananalyse (8-10 trinn)
  • opplæring knyttet til teknikker og produksjon i Kunst og håndverk
  • utdanningsvalg og arbeidslivsfag
  • samarbeid skole og arbeidsliv i et samfunnsperspektiv
  • karriereveiledning knyttet til ungdommers utdanningsvalg

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid i tillegg til refleksjon over yrkespedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat.

Praksis                                                                                 

  • 10 dager pedagogisk praksis på ungdomstrinnet, 3. praksisperiode (jf. praksisguiden)

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Oppdatert individuell plan for studiet med kartleggingsskjema for valg av fokus på yrkesfaglig dybde eller bredde i tredje studieår. Valg av dybde eller bredde er bindene for studenten fordi valg av det ene i ett emne får konsekvenser for valg i de to andre emnene.
  • Individuelt framlegg, og erfaringsdeling fra pedagogisk praksis for klassen.

 

Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. programplanens kapittel om arbeidskrav).

Vurdering og eksamen

Individuell hjemmeeksamen, 14 dager.

  • Refleksjoner over innholdet i emnet og fra pedagogisk praksis knyttet til ungdomskultur og skolens plass i samfunnet. Omfang ca. 1500 ord + bilder, illustrasjoner, vedlegg.

 

Ny og utsatt eksamen

  • Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved  OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt. Kilder skal oppgis

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til Bestått / ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.