Programplaner og emneplaner - Student
YLDH3000 Tilpasset opplæring i ungdomstrinnet - ungdomskultur, Kunst og håndverk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Adapted Education at Lower Secondary Level: Youth Culture, Arts and Crafts
- Studieprogram
-
Bachelorstudium - yrkesfaglærer i Design og håndverk/medieproduksjonEnkeltemner knyttet til Yrkesfaglærerutdanning i design og håndverksfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler ungdomskultur, karriereveiledning og å utvikle kompetanse innenfor kunst- og håndverk og andre relevante fag for å lede opplæring på ungdomstrinnet (8 - 10 trinn) i grunnskolen.
Emnet består av 15 studiepoeng og er fordelt med 10 studiepoeng profesjonsfag og 5 studiepoeng yrkesfag (bredde/dybde)
Forkunnskapskrav
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om pedagogisk persepsjon og selvoppfatning knyttet til ungdomskultur
- har kunnskap om ungdomskultur og flerkultur
- har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- har kunnskap om relevante læreplaner i ungdomstrinnet 8.-10. trinn
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere læreplanene for 8.-10. trinn
- kan planlegge og gjennomføre opplæring på ungdomstrinnet (Kunst og håndverk og andre relevante fag)
- kan utøve karriereveiledning knyttet til ungdommers utdanningsvalg
- kan administrere og lede daglig læringsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende relasjonskompetanse knyttet til ungdom i vanskelige situasjoner, ungdomskultur, for tilrettelegging av opplæring i Kunst og håndverk, utdanningsvalg og ulike arbeidslivsfag
- kan legge til rette for samarbeid mellom skole og arbeidsliv i et samfunnsperspektiv
Innhold
For at studenten skal få levere bacheloroppgaven må følgende være godkjent:;
- Innlevering av oppgaveoversikt og tidsplan for oppholdet i forskningsmiljøet
- Minimum 90 % deltakelse i forskningsgruppemøter ;
- Utarbeidet skisse for bacheloroppgaven
- Minimum 80 % deltakelse på organisert veiledning ;
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid i tillegg til refleksjon over yrkespedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat.
Praksis
- 10 dager pedagogisk praksis på ungdomstrinnet, 3. praksisperiode (jf. praksisguiden)
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- Oppdatert individuell plan for studiet med kartleggingsskjema for valg av fokus på yrkesfaglig dybde eller bredde i tredje studieår. Valg av dybde eller bredde er bindene for studenten fordi valg av det ene i ett emne får konsekvenser for valg i de to andre emnene.
- Individuelt framlegg, og erfaringsdeling fra pedagogisk praksis for klassen.
Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. programplanens kapittel om arbeidskrav).
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen, 14 dager.
- Refleksjoner over innholdet i emnet og fra pedagogisk praksis knyttet til ungdomskultur og skolens plass i samfunnet. Omfang ca. 1500 ord + bilder, illustrasjoner, vedlegg.
Ny og utsatt eksamen
- Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Hjelpemidler ved eksamen
Bachelorstudiet i psykologi avsluttes med et selvstendig dokumentasjonsarbeid - en bacheloroppgave. Emnet PSYK3910 - Fagligfordypning og bacheloroppgave utgjør 30 sp (hele 6. semester). Her skal studenter delta i lærernes forskningsaktiviteter, hvor dette arbeidet tilsvarer PSYKPRA2 i omfang. I tillegg skal studenten skrive sin bacheloroppgave i tilknytning til denne forskningsaktiviteten. Bacheloroppgaven skal skrives i artikkelform i henhold til APA-standard.
Vurderingsuttrykk
Bestått emnene PSYK1100, PSYK1200, PSYK1320, PSYK1420, PSYK1600, PSYK1700, PSYK2100, PSYK2200, PSYK2310, PSYKPRA10, PSYK2400, PSYK2600, PSYK3200, PSYK3400 og PSYK3500
Sensorordning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;
Kunnskap
Studenten kan:
- beskrive det spesifikke faglige fordypningsområdet
- redegjøre for relevante kilder for litteratursøk
- redegjøre for godkjenningsprosedyrer for forskningsprosjekt og relevante godkjenningsinstanser for disse
- redegjøre for ulike former for rapportering i tråd med etiske krav og retningslinjer
Ferdigheter
Studenten kan
- kan ivareta personvern jfr. personvernforordningen (General Data Protection Regulation - GPDR), samtykke og taushetsplikt
- samarbeide og bidra i et forskningsmiljø og redegjøre for forskergruppens aktiviteter
- utføre tildelte arbeidsoppgaver selvstendig
- gjennomføre ulike former for litteratursøk
- formulere en problemstilling i samsvar med generelle krav
- planlegge, gjennomføre og dokumentere en studie, et prosjektarbeid eller et omsorgs- eller opplæringstiltak
- innhente og bearbeide data
- bruke IMRAD-strukturen i rapportering og referanseføring etter gjeldende APA-standard
- handle i tråd med fagetiske prinsipper;
Generell kompetanse
Studenten
- utøver forskningsetikk og relevant fagkritikk i tråd med akademisk standard
- kan formidle og dokumentere atferdsanalytisk arbeid;
- kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer og bidra til utvikling av eget fag