EPN-V2

YLDH3000 Tilpasset opplæring i ungdomstrinnet - ungdomskultur, Kunst og håndverk Emneplan

Engelsk emnenavn
Adapted Education at Lower Secondary Level: Youth Culture, Arts and Crafts
Studieprogram
Bachelorstudium - yrkesfaglærer i Design og håndverk/medieproduksjon
Enkeltemner knyttet til Yrkesfaglærerutdanning i design og håndverksfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler ungdomskultur, karriereveiledning og å utvikle kompetanse innenfor kunst- og håndverk og andre relevante fag for å lede opplæring på ungdomstrinnet (8 - 10 trinn) i grunnskolen.

Emnet består av 15 studiepoeng og er fordelt med 10 studiepoeng profesjonsfag og 5 studiepoeng yrkesfag (bredde/dybde)

Forkunnskapskrav

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om pedagogisk persepsjon og selvoppfatning knyttet til ungdomskultur
  • har kunnskap om ungdomskultur og flerkultur
  • har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • har kunnskap om relevante læreplaner i ungdomstrinnet 8.-10. trinn

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere læreplanene for 8.-10. trinn
  • kan planlegge og gjennomføre opplæring på ungdomstrinnet (Kunst og håndverk og andre relevante fag)
  • kan utøve karriereveiledning knyttet til ungdommers utdanningsvalg
  • kan administrere og lede daglig læringsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende relasjonskompetanse knyttet til ungdom i vanskelige situasjoner, ungdomskultur, for tilrettelegging av opplæring i Kunst og håndverk, utdanningsvalg og ulike arbeidslivsfag
  • kan legge til rette for samarbeid mellom skole og arbeidsliv i et samfunnsperspektiv

Innhold

For at studenten skal få levere bacheloroppgaven må følgende være godkjent:;

  • Innlevering av oppgaveoversikt og tidsplan for oppholdet i forskningsmiljøet
  • Minimum 90 % deltakelse i forskningsgruppemøter ;
  • Utarbeidet skisse for bacheloroppgaven
  • Minimum 80 % deltakelse på organisert veiledning ;

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid i tillegg til refleksjon over yrkespedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat.

Praksis

  • 10 dager pedagogisk praksis på ungdomstrinnet, 3. praksisperiode (jf. praksisguiden)

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Oppdatert individuell plan for studiet med kartleggingsskjema for valg av fokus på yrkesfaglig dybde eller bredde i tredje studieår. Valg av dybde eller bredde er bindene for studenten fordi valg av det ene i ett emne får konsekvenser for valg i de to andre emnene.
  • Individuelt framlegg, og erfaringsdeling fra pedagogisk praksis for klassen.

Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. programplanens kapittel om arbeidskrav).

Vurdering og eksamen

Individuell hjemmeeksamen, 14 dager.

  • Refleksjoner over innholdet i emnet og fra pedagogisk praksis knyttet til ungdomskultur og skolens plass i samfunnet. Omfang ca. 1500 ord + bilder, illustrasjoner, vedlegg.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler ved eksamen

Bachelorstudiet i psykologi avsluttes med et selvstendig dokumentasjonsarbeid - en bacheloroppgave. Emnet PSYK3910 - Fagligfordypning og bacheloroppgave utgjør 30 sp (hele 6. semester). Her skal studenter delta i lærernes forskningsaktiviteter, hvor dette arbeidet tilsvarer PSYKPRA2 i omfang. I tillegg skal studenten skrive sin bacheloroppgave i tilknytning til denne forskningsaktiviteten. Bacheloroppgaven skal skrives i artikkelform i henhold til APA-standard.

Vurderingsuttrykk

Bestått emnene PSYK1100, PSYK1200, PSYK1320, PSYK1420, PSYK1600, PSYK1700, PSYK2100, PSYK2200, PSYK2310, PSYKPRA10, PSYK2400, PSYK2600, PSYK3200, PSYK3400 og PSYK3500

Sensorordning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

Kunnskap

Studenten kan:

  • beskrive det spesifikke faglige fordypningsområdet
  • redegjøre for relevante kilder for litteratursøk
  • redegjøre for godkjenningsprosedyrer for forskningsprosjekt og relevante godkjenningsinstanser for disse
  • redegjøre for ulike former for rapportering i tråd med etiske krav og retningslinjer

Ferdigheter

Studenten kan

  • kan ivareta personvern jfr. personvernforordningen (General Data Protection Regulation - GPDR), samtykke og taushetsplikt
  • samarbeide og bidra i et forskningsmiljø og redegjøre for forskergruppens aktiviteter
  • utføre tildelte arbeidsoppgaver selvstendig
  • gjennomføre ulike former for litteratursøk
  • formulere en problemstilling i samsvar med generelle krav
  • planlegge, gjennomføre og dokumentere en studie, et prosjektarbeid eller et omsorgs- eller opplæringstiltak
  • innhente og bearbeide data
  • bruke IMRAD-strukturen i rapportering og referanseføring etter gjeldende APA-standard
  • handle i tråd med fagetiske prinsipper;

Generell kompetanse

Studenten

  • utøver forskningsetikk og relevant fagkritikk i tråd med akademisk standard
  • kan formidle og dokumentere atferdsanalytisk arbeid;
  • kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer og bidra til utvikling av eget fag