Programplaner og emneplaner - Student
YLDH3000 Tilpasset opplæring i ungdomstrinnet - ungdomskultur, Kunst og håndverk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Adapted Education at Lower Secondary Level: Youth Culture, Arts and Crafts
- Studieprogram
-
Bachelorstudium - yrkesfaglærer i Design og håndverk/medieproduksjonEnkeltemner knyttet til Yrkesfaglærerutdanning i design og håndverksfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler ungdomskultur, karriereveiledning og å utvikle kompetanse innenfor kunst- og håndverk og andre relevante fag for å lede opplæring på ungdomstrinnet (8 - 10 trinn) i grunnskolen.
Emnet består av 15 studiepoeng og er fordelt med 10 studiepoeng profesjonsfag og 5 studiepoeng yrkesfag (bredde/dybde)
Forkunnskapskrav
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om pedagogisk persepsjon og selvoppfatning knyttet til ungdomskultur
- har kunnskap om ungdomskultur og flerkultur
- har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- har kunnskap om relevante læreplaner i ungdomstrinnet 8.-10. trinn
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere læreplanene for 8.-10. trinn
- kan planlegge og gjennomføre opplæring på ungdomstrinnet (Kunst og håndverk og andre relevante fag)
- kan utøve karriereveiledning knyttet til ungdommers utdanningsvalg
- kan administrere og lede daglig læringsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende relasjonskompetanse knyttet til ungdom i vanskelige situasjoner, ungdomskultur, for tilrettelegging av opplæring i Kunst og håndverk, utdanningsvalg og ulike arbeidslivsfag
- kan legge til rette for samarbeid mellom skole og arbeidsliv i et samfunnsperspektiv
Innhold
Hjemmeeksamen over en periode på 72 timer. Individuell innlevering, men inntil 2 personer kan skrive sammen. Besvarelsen skal ha et omfang på 20 000 tegn inkludert mellomrom, 23 000 tegn om to skriver sammen (+/-10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid i tillegg til refleksjon over yrkespedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat.
Praksis
- 10 dager pedagogisk praksis på ungdomstrinnet, 3. praksisperiode (jf. praksisguiden)
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet gir innsikt i sentrale temaer knyttet til personalhåndtering/HRM (Human Resources Management) i praksis. Med utgangspunkt i en lederrolle er målet og gi en systematisk innsikt i HR-funksjonens ansvar og oppgaver. Innsikt i sentrale rammer knyttet til personalhåndtering i form av lov- og avtaleverk i en norsk kontekst. Videre vil emnet ta for seg temaer som konflikthåndtering, forhandlinger og bruk av HR-relaterte hjelpemidler. Det blir vektlagt å anvende et praktisk perspektiv som grunnlag for utøvelse av HR-funksjonen.
Vurdering og eksamen
Ingen forkunnskapskrav.
Hjelpemidler ved eksamen
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap knyttet til arbeidslivets rammer og lov- og avtaleverk innenfor den norske arbeidslivsmodellen
- solid kjennskap til personalplanlegging, fleksibilitet og utvikling
- kunnskap om anvendelse av ulike tilnærminger knyttet til samarbeid og forhandlinger med tillitsvalgte og medarbeidere
- avansert kjennskap til sentrale HR-prosesser i organisasjoner og god praksis for gjennomføring av disse
- god kjennskap til HR-arbeidets organisatoriske og strategiske forutsetninger, personalpolitikk og personalplanlegging
Ferdigheter
Studenten skal kunne
- anvende fagområdets begreper, perspektiver og aktuell forskning som grunnlag for utøvelse av HRM i praksis
- anvende praktiske verktøy knyttet til utøvelse av personalarbeid i en lederrolle
- analysere og vurdere formelle sider knyttet til personaltiltak og situasjoner i organisasjonen
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over og analysere egen rolle i utøvelse av HR-relaterte funksjoner og prosesser
- anvende HR-relatert innsikt i praktiske utfordringer i lederrollen
- anvende kunnskap om personalfunksjonen og grunnleggende innsikter i personalledelse, og evner å koble teoretiske kunnskaper til praktiske utfordringer innen personalarbeid
Vurderingsuttrykk
Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, fagrelaterte aktiviteter og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.
Sensorordning
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Det legges opp til rollespillbaserte aktiviteter i tilknytning til noen av temaene og det vil være obligatorisk å medvirke på disse.
- Arbeidskrav 2: Det vil også være en studentpresentasjon som formidles i løpet av gjennomføringen. Omfanget på denne tilsvarer 2000 ord.
Arbeidskrav/-ene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.