EPN-V2

YLDH1200 Vurdering av kvalitet i faglig arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Quality Assessment of Vocational Work
Studieprogram
Bachelorstudium - yrkesfaglærer i Design og håndverk/medieproduksjon
Enkeltemner knyttet til Yrkesfaglærerutdanning i design og håndverksfag
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk

Innledning

Emnegruppe 1

Ledelse av læreprosesser - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid i et individ og gruppeperspektiv.

Emnet handler om helse, miljø og sikkerhet, yrkesprosesser, kvalifikasjonskrav og vurdering av kvalitet i eget yrke i utdanningsprogram for design og håndverk/medieproduksjon.

Forkunnskapskrav

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om prosjektarbeid
  • har kunnskap om kompetansebehov og kvalitetskrav innen eget fagområde i design-, håndverks- og medieproduksjonsyrker
  • har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet i design-, håndverks- og medieproduksjonsyrker
  • har kunnskap om gruppepsykologi

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere kompetansebehov og krav til arbeidsprosesser i skole og arbeidsliv
  • kan utvikle og dokumentere kompetanse innen eget fagområde
  • kan gjennomføre og dokumentere et prosjektarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere og reflektere over egne lærings- og kompetansebehov innen eget fagområde
  • kan planlegge og gjennomføre helse, miljø og sikkerhetstiltak i design-, håndverk- og medieproduksjonsyrke
  • kan vurdere kvalifikasjonskrav i design-, håndverk- og medieproduksjonsyrker sett i et individ, bransje og samfunnsperspektiv

Innhold

  • Helse, miljø og sikkerhet i eget fagområde.
  • Analyse av kompetansebehov, yrkesprosesser og kvalifikasjonskrav.
  • Kvalitetssikring.
  • Prosjektarbeid.
  • Gruppepsykologi.
  • Prosessdokumentasjon.
  • Vurdering av egen læring knyttet til faglig utvikling.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er forelesning/dialogbasert undervisning, praktisk arbeid, erfaringsdeling, og prosjektarbeid i gruppe.

Praksis

  • Fem dager pedagogisk praksis, 1. periode, del 2 (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Individuelle arbeidslogger fra ti dager yrkesfaglig praksis. En logg per yrke. Omfang: Ca. 800 ord per logg + bilder, vedlegg, med mer.
  • Individuell logg fra fem dagers pedagogisk praksis med fokus på vurdering. Omfang: Ca. 800 ord + bilder, vedlegg med mer.

Det kreves 80 prosent tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jf. kapittel 8).

Vurdering og eksamen

Prosjekteksamen i gruppe.

  • Eksamen består av skriftlig rapport ( Omfang: Ca. 4000 ord + illustrasjoner, bilder, vedlegg med mer), framlegg som gjennomføres i gruppe på to til fem studenter (ca. 20 til 30 minutter per gruppe), og et individuelt refleksjonsnotat over egen læring ( Omfang: Ca. 500 ord + illustrasjoner, bilder, vedlegg med mer). Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt. Søknaden skal godkjennes av faglærer og studieleder.

Eksamen vurderes til Bestått/ ikke bestått.

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler til eksamen

Alle hjelpemidler tillatt. Kilder skal oppgis.

Pensumliste

Haaland, G., Nilsen, S. E. & Pedlex norsk, s. (2013). Læring gjennom praksis: Innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen: En grunnbok i yrkesdidaktikk . Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon.[s. 133 - 217]

Hartviksen, M. & Kversøy, K. S. (2008). Samarbeid og konflikt: To sider av samme sak: SØT-modellen . Bergen: Fagbokforlaget.[s. 161 - 211]

Sylte, A. L. (2016). Profesjonspedagogikk: Profesjonsretting/yrkesretting av pedagogikk og didaktikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk.[s. 235 - 292]

Utdanningsdirektoratet. (2006). Kunnskapsløftet. Læreplanverket for Kunnskapsløftet i grunnskolen og i videregående opplæring danner fundamentet for opplæringen i skole og bedrift. Hentet frahttp://www.udir.no/Lareplaner/Kunnskapsloftet/

Utdanningsdirektoratet. (2014). Vurdering for læring. Hentet fra http://www.udir.no/Vurdering-for-laring/

Det er totalt 1200 sider pensum på dette emnet. Studenten velger minst 100 sider fra faglitteraturen i listen ovenfor og kan ellers velge 1100 sider enten fra samme liste, eller fra andre relevante kilder. Selvvalgt pensum skal godkjennes av faglærer.

(Pensumliste ajour: 2016-05-31. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, APA-stil.)