EPN-V2

YLDH1100 Veiledning og ledelse av læringsprosesser Emneplan

Engelsk emnenavn
Guidance in and Management of Learning Processes
Studieprogram
Bachelorstudium - yrkesfaglærer i Design og håndverk/medieproduksjon
Enkeltemner knyttet til Yrkesfaglærerutdanning i design og håndverksfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk

Innledning

Emnet handler om å bruke yrkesfaglig kompetanse i veiledning av elever og lærlinger i opplæringssituasjoner, ledelse av læringsprosesser i egen klasse, planlegging med begrunnelse, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av undervisning og læring i skole og arbeidsliv.

Forkunnskapskrav

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om læreplanverket, skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
  • har kunnskap om undervisningsplanlegging og vurdering
  • har kunnskap om ulike undervisningsmetoder
  • har kunnskap om kompetansebehov sett i et bransje- og samfunnsperspektiv
  • har kunnskap om ulike veiledningsstrategier

Ferdigheter

Studenten

  • kan lede læringsprosesser i skole og arbeidsliv
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i skole og arbeidsliv med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning

Kan reflektere over og vurdere egen læring:

  • Kan tilrettelegge for yrkesrelevant opplæring i skole og bedrift innenfor eget fagbrevområde.
  • Kan veilede elever og lærlinger i konkrete opplæringssituasjoner.
  • Kan orientere seg i faglitteratur.
  • Kan veilede medstudenter i henhold til den didaktiske relasjonsmodellen.
  • Kan legge til rette for gode samhandlings- og gruppeprosesser.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav, gjeldende læreplaner og styringsdokumenter

Kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet:

  • Kan skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø.

Innhold

  • Skolens og yrkesopplæringens mål, etikk og verdigrunnlag.
  • Innføring i læreplanverket.
  • Læreplananalyse (Vg2 og Vg3).
  • Årsplanlegging.
  • Elev-, lærer, og instruktørrollen.

Relasjonsbygging, samarbeid skole og arbeidsliv:

  • Undervisningsplanlegging (den didaktiske relasjonsmodellen).

Ledelse av læringsprosesser - klasseledelse:

  • Læringsstrategier- og metoder
  • Utvikling av gode arbeids- og læringsmiljø
  • Motivasjon, undervisning og læring
  • Veiledningsstrategier

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er praktiske undervisningsøvelser, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, refleksjon over pedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat og erfaringsdeling, og utviklingsarbeid i gruppe.

Praksis

20 dager pedagogisk praksis, 1. periode del 1 (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Individuell logg fra undervisningsøvelse som gjennomføres for medstudenter. Omfang: Ca. 800 ord, + bilder, illustrasjoner og så videre.

Det kreves 80 prosent tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jf. kapittel 8).

Vurdering og eksamen

Individuell hjemmeeksamen, 14 dager.

  • refleksjonsnotat med konkrete eksempler fra pedagogisk praksis (oppgavetekster, undervisningsplaner med mer). Omfang: Ca. 4000 ord + illustrasjoner, bilder og vedlegg.

Eksamen vurderes til Bestått/ ikke bestått.

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tre år.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler til eksamen

Alle hjelpemidler tillatt. Kilder skal oppgis.

Pensumliste

Haaland, G., Nilsen, S. E. & Pedlex norsk, s. (2013). Læring gjennom praksis: Innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen: En grunnbok i yrkesdidaktikk . Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon.[s. 133 - 217]

Hiim, H. & Hippe, E. (2009). Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[s. 5 - 165]

Inglar, T. (1997). Lærer og veileder: Om pedagogiske retninger, veiledningsstrategier og veiledningsteknikker. Oslo: Universitetsforl.[s. 5 - 189. Finnes også elektronisk: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008081400007

Sylte, A. L. (2016). Profesjonspedagogikk: Profesjonsretting/yrkesretting av pedagogikk og didaktikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk.[s. 235 - 292]

Tveiten, S. (2013). Veiledning: Mer enn ord (4. utg.). Bergen: Fagbokforlaget.

Utdanningsdirektoratet. (2006). Kunnskapsløftet. Læreplanverket for Kunnskapsløftet i grunnskolen og i videregående opplæring danner fundamentet for opplæringen i skole og bedrift. Hentet frahttp://www.udir.no/Lareplaner/Kunnskapsloftet/

Det er totalt 900 sider pensum på dette emnet. Studenten velger minst 500 sider fra faglitteraturen i listen ovenfor og kan ellers velge 300 sider enten fra samme liste, eller fra andre relevante kilder. Selvvalgt pensum skal godkjennes av faglærer.

(Pensumliste ajour: 2016-05-31. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, APA-stil.)