Programplaner og emneplaner - Student
YLDH1100 Veiledning og ledelse av læringsprosesser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Guidance in and Management of Learning Processes
- Studieprogram
-
Bachelorstudium - yrkesfaglærer i Design og håndverk/medieproduksjonEnkeltemner knyttet til Yrkesfaglærerutdanning i design og håndverksfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet handler om å bruke yrkesfaglig kompetanse i veiledning av elever og lærlinger i opplæringssituasjoner, ledelse av læringsprosesser i egen klasse, planlegging med begrunnelse, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av undervisning og læring i skole og arbeidsliv.
Forkunnskapskrav
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om læreplanverket, skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
- har kunnskap om undervisningsplanlegging og vurdering
- har kunnskap om ulike undervisningsmetoder
- har kunnskap om kompetansebehov sett i et bransje- og samfunnsperspektiv
- har kunnskap om ulike veiledningsstrategier
Ferdigheter
Studenten
- kan lede læringsprosesser i skole og arbeidsliv
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i skole og arbeidsliv med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
Kan reflektere over og vurdere egen læring:
- Kan tilrettelegge for yrkesrelevant opplæring i skole og bedrift innenfor eget fagbrevområde.
- Kan veilede elever og lærlinger i konkrete opplæringssituasjoner.
- Kan orientere seg i faglitteratur.
- Kan veilede medstudenter i henhold til den didaktiske relasjonsmodellen.
- Kan legge til rette for gode samhandlings- og gruppeprosesser.
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav, gjeldende læreplaner og styringsdokumenter
Kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet:
- Kan skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø.
Innhold
- Skolens og yrkesopplæringens mål, etikk og verdigrunnlag.
- Innføring i læreplanverket.
- Læreplananalyse (Vg2 og Vg3).
- Årsplanlegging.
- Elev-, lærer, og instruktørrollen.
Relasjonsbygging, samarbeid skole og arbeidsliv:
- Undervisningsplanlegging (den didaktiske relasjonsmodellen).
Ledelse av læringsprosesser - klasseledelse:
- Læringsstrategier- og metoder
- Utvikling av gode arbeids- og læringsmiljø
- Motivasjon, undervisning og læring
- Veiledningsstrategier
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er praktiske undervisningsøvelser, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, refleksjon over pedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat og erfaringsdeling, og utviklingsarbeid i gruppe.
Praksis
20 dager pedagogisk praksis, 1. periode del 1 (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis).
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Individuell logg fra undervisningsøvelse som gjennomføres for medstudenter. Omfang: Ca. 800 ord, + bilder, illustrasjoner og så videre.
Det kreves 80 prosent tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jf. kapittel 8).
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen, 14 dager.
- refleksjonsnotat med konkrete eksempler fra pedagogisk praksis (oppgavetekster, undervisningsplaner med mer). Omfang: Ca. 4000 ord + illustrasjoner, bilder og vedlegg.
Eksamen vurderes til Bestått/ ikke bestått.
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tre år.
Ny og utsatt eksamen
- Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Hjelpemidler til eksamen
Alle hjelpemidler tillatt. Kilder skal oppgis.
Pensumliste
Haaland, G., Nilsen, S. E. & Pedlex norsk, s. (2013). Læring gjennom praksis: Innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen: En grunnbok i yrkesdidaktikk . Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon.[s. 133 - 217]
Hiim, H. & Hippe, E. (2009). Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[s. 5 - 165]
Inglar, T. (1997). Lærer og veileder: Om pedagogiske retninger, veiledningsstrategier og veiledningsteknikker. Oslo: Universitetsforl.[s. 5 - 189. Finnes også elektronisk: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008081400007
Sylte, A. L. (2016). Profesjonspedagogikk: Profesjonsretting/yrkesretting av pedagogikk og didaktikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk.[s. 235 - 292]
Tveiten, S. (2013). Veiledning: Mer enn ord (4. utg.). Bergen: Fagbokforlaget.
Utdanningsdirektoratet. (2006). Kunnskapsløftet. Læreplanverket for Kunnskapsløftet i grunnskolen og i videregående opplæring danner fundamentet for opplæringen i skole og bedrift. Hentet frahttp://www.udir.no/Lareplaner/Kunnskapsloftet/
Det er totalt 900 sider pensum på dette emnet. Studenten velger minst 500 sider fra faglitteraturen i listen ovenfor og kan ellers velge 300 sider enten fra samme liste, eller fra andre relevante kilder. Selvvalgt pensum skal godkjennes av faglærer.
(Pensumliste ajour: 2016-05-31. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, APA-stil.)