EPN-V2

YLDH1000 Analyse av yrkesutøvelse, produksjon og prosessdokumentasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Analysis of Vocational Practice, Production and Process Documentation
Studieprogram
Bachelorstudium - yrkesfaglærer i Design og håndverk/medieproduksjon
Enkeltemner knyttet til Yrkesfaglærerutdanning i design og håndverksfag
Omfang
25.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler analyse av yrkene i eget utdanningsprogram; fellestrekk og særtrekk i design-, håndverks- og medieproduksjonsyrkene, yrkeskompetanse, produksjon- og prosessdokumentasjon i yrkesfaglig dybde og bredde. Læreplananalyse, observasjon og kartlegging av læreforutsetninger i pedagogisk praksis.

Emnet utgjør 25 studiepoeng med en fordeling på 10 studiepoeng yrkesfaglig bredde, 10 studiepoeng yrkesfaglig dybde og 5 studiepoeng profesjonsfag.

Forkunnskapskrav

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om styringsdokumenter og gjeldene læreplaner
  • har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet
  • har kunnskap om kompetanse i de ulike yrkene i yrkesområdene
  • har kunnskap om å analysere utdanningsbehov og utviklingsmuligheter på yrkesområdet
  • har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor sitt fagområde, relatert til bredde- og dybdekompetanse

Ferdigheter

Studenten

  • kan beskrive yrkeskulturen i ulike yrker innen design-, håndverks og medieproduksjonsfag
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre og dokumentere yrkesfaglig arbeid
  • kan bruke IKT som et verktøy i yrkesrelevante oppgaver
  • kan beskrive særtrekk og fellestrekk i yrkene
  • kan analysere yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke læreplanene
  • kan analysere læreplanene
  • kan kartlegge elevenes læreforutsetninger

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov
  • kan vurdere hvordan design, yrkeskultur og historie kan brukes i yrkesutøvelsen i yrkene
  • kan bruke samarbeidslæring og kommunikasjon i gruppearbeid for å bidra til utvikling av det sosiale arbeids og læringsmiljøet
  • kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier

Innhold

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid, praktisk utviklingsarbeid.

Praksis

  • 5 dager yrkesfaglig praksis (jfr. praksisguiden).

Arbeids- og undervisningsformer

Erfaringsdeling, forelesning, øvingsoppgaver, seminar, dialogbasert undervisning, utstilling, gruppearbeid i tillegg til skriftlig dokumentasjon knyttet til yrkesfaglig fordypning og yrkesdidaktikk.

Praksis

  • 15 dager i yrkesfaglig praksis (jf. praksisguiden)

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Individuell plan for studiet med utvidet CV
  • Individuell skriftlig oppgave: Analyse av yrkesutøvelse og særtrekk i eget yrke. Omfang: ca. 1000 - 2000 ord + bilder og illustrasjoner som legges fram for klassen (ca. 5 - 15 minutter).
  • Skriftlig gruppeoppgave: Analyse av særtrekk og fellestrekk mellom yrker som inngår i Vg1 design og håndverk/medieproduksjon knyttet til læreplananalyse av gjeldende læreplaner. Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende. Omfang: ca. - 1000 - 2000 ord + bilder og illustrasjoner.
  • Individuelle arbeidslogger fra 15 dager yrkesfaglige praksis, med fokus på særtrekk og fellestrekk, produksjon og prosessdokumentasjon. Det skrives en logg pr. yrke. Omfang: ca. 800 ord pr. logg + bilder/film mm.

Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jf. kapittel 8 i programplanen).

Vurdering og eksamen

Se mer utfyllende omtale av praksis i programplanen

Vurderingsuttrykk

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen

Sensorordning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om læring, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen og kan videreutvikle sin kunnskap innenfor disse områdene
  • har bred kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet, deres kultur, virksomhet og plass i samfunnet
  • har kunnskap om yrkesetiske utfordringer i design-, håndverk og medieproduksjonsyrkene

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, begrunne, forklare, gjennomføre, vurdere og dokumentere avansert yrkesfaglig arbeid
  • kan etablere og vedlikeholde nettverk
  • kan administrere og lede daglig læringsarbeid på individ- og virksomhetsnivå

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utøve og analysere avansert faglig arbeid (planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere) og kunne forklare avanserte prosesser og funksjoner
  • kan vurdere egen yrkesutøvelse som fagarbeider i et samfunnsperspektiv, og kunne bidra i en bærekraftig fagutvikling i eget lære-/yrkesfag.

kan bidra til yrkesfaglig utvikling, og kunne delta i og lede forskningsbasert endrings og utviklingsarbeid på egen arbeidsplass