Programplaner og emneplaner - Student
YLBA3100 Læreren og fagarbeideren i forhold til studiets helhetlige kompetansemål Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The teacher and skilled workers relative the program's overall competence
- Studieprogram
-
Yrkesfaglærerutdanning i bygg- og anleggsteknikkYrkesfaglærerutdanning i bygg- og anleggsteknikk, nettbasert
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omfatter alle kompetansemålene innen profesjonsfaget og yrkesfaget og skal gi oversikt over studentens helhetlige kompetanse ved slutten av studiet.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav, men vi gjør oppmerksom på at bachelorstudiet i journalistikk har progresjonsbestemmelser:
Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår. For å få tildelt praksisplass må første studieår være bestått. Bestått praksis er en forutsetning for videre studier.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
- har bred kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen, og kan vurdere behov for HMS-tiltak
- kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv
- har kunnskap om skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag, og det helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag- eller yrkesopplæring (8.-13. trinn)
- har bred kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
- har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og det yrkesfaglige området, og kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingenes behov
- kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy
- kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring
- kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring (8.-13.trinn)
- behersker relevante arbeidsprosesser, verktøy, teknikker og uttrykksformer, og kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
- kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer
- kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
- kan analysere egne behov for kompetanseheving og ha endrings- og utviklingskompetanse for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv
- kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
- har innsikt i fellestrekk og ulikheter mellom de ulike yrkene innenfor eget programområde og kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kan bygge gode relasjoner til elever/lærlinger og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
- kan bygge gode relasjoner til og samarbeide med foresatte og andre aktuelle samarbeidspartnere
Innhold
No coursework requirements or compulsory activities.
Arbeids- og undervisningsformer
Kunnskaper
Studenten har kunnskaper om
- hvordan man etablerer seg som frilanser
- frilansøkonomi
- idéutvikling, pitching og salg
- mediebransjenes krav og forventinger
- ulike profesjonsroller knyttet til medieproduksjon
- hvordan opptre profesjonelt i sosiale medier
Ferdigheter
Studenten kan
- etablere et enkeltpersonsforetak
- utvikle en sak fra idé til ferdig produkt
- pitche en sak til en redaksjon
- markedsføre seg selv
- skille mellom journalistikk og annen medieproduksjon
Generell kompetanse
Studenten har
- styrket sin evne til å fungere som frilanser i dagens mediesituasjon
- økt innsikt i de etiske gråsonene mellom innholdsproduksjon og redaksjonelt stoff
- økt innsikt i rammevilkårene for frilansjournalister i dagens mediemarked
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav
Emnet har to arbeidskrav.
- Arbeidskrav 1: Studenten skal etablere et enkeltpersonsforetak der formålet er journalistisk virksomhet.
- Arbeidskrav 2: Studenten skal utvikle en journalistisk sak fra idé til ferdig produkt, med eksplisitt formål å få solgt saken til en selvvalgt redaksjon. For denne produksjonsoppgaven vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse som benyttes. Omfang avtales med faglærer eller spesifiseres i oppgaveteksten.
Begge arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studenten kan ta eksamen (NB! Det er ikke et krav at saken faktisk er solgt før eksamen, bare at den er ferdig produsert for salg.). Studenter som ikke får oppgaven godkjent på første forsøk, kan levere omarbeidet versjon en gang. Ved sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn kan studenten avtale en egen frist med faglærer.
Vurdering og eksamen
Eksamen er et refleksjonsnotat der studenten skal analysere og reflektere over sin egen arbeidsprosess i lys av kommersielle og etiske krav. Refleksjonsnotatet skal ha et omfang på seks til åtte sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5. Arbeidskrav 2 skal legges ved besvarelsen. For denne produksjonsoppgaven vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse som benyttes.
Hjelpemidler ved eksamen
None.
Vurderingsuttrykk
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student:
- has knowledge of the main objectives of welfare policy and knows the most important policy instruments in the Norwegian welfare policy
- has knowledge of the ideologies of different welfare policies and what characterises the Norwegian welfare state from an international perspective
- has knowledge of how welfare policy resources are structured socially
- has knowledge of social workers’ role in the welfare system
- has knowledge of important welfare policy and social science terms and concepts
- has knowledge of marginalisation and exclusion mechanisms that impact people’s living conditions
Skills
The student:
- can use social science theories as an aid to understanding social problems
- can consider the importance of social structures to living conditions, social problems and social inequality
- can recognise different positions in social policy debate and reflect on the potential consequences for the individual and society at large
- can analyse how key aspects of living conditions such as health, education and work impact human welfare
General competence
The student:
- has insight into how the distribution of welfare policy resources impacts the performance of social work
- has insight into factors that contribute to social inequality
- has insight into the framework conditions for social work that promote social justice and active participation
- can communicate and exchange their points of view on social policy issues
Sensorordning
Anne Hege Simonsen