EPN-V2

YFSR2200 Ungdomskultur, kjønn og mangfold Emneplan

Engelsk emnenavn
Youth culture, gender and diversity
Studieprogram
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler ungdomskultur, barn og unges utvikling, relasjonskompetanse, identitet, likeverd, kjønn og mangfold. Det vil blant annet handle om å ta i bruk den yrkesfaglig kompetanse i/fra Salg, sevice og reiseliv som er relevant i for fag i ungdomsskolen (8-10 trinn). I tillegg til faglig fordypning og praksis i eget programområde. Emnet vil også omhandle karriereveiledning og det å forstå overgangen mellom ungdomsskolen og videregående opplæring.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ungdomskultur, unges utvikling, identitet, kjønn og mangfold.
  • har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • har kunnskap om relevante læreplaner i ungdomstrinnet 8.-10. trinn
  • har kunnskap om sosiale medier, nettvett og kildekritikk
  • har kunnskap om arbeidsverktøy/metoder og teknologi relevant for yrkesutøvelsen

Ferdighet

Studenten

  • kan analysere aktuelle læreplaner for 8.-10. trinn
  • kan planlegge og gjennomføre opplæring innenfor eget programområde og relevante fag på ungdomstrinnet
  • kan utøve karriereveiledning knyttet til ungdommers utdanningsvalg
  • kan vurdere, begrunne og dokumentere yrkesfaglig arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan opparbeide relasjonskompetanse knyttet til ungdom i vanskelige situasjoner, og ungdomskultur, for tilrettelegging av opplæring i relevante fag på ungdomstrinnet
  • kan legge til rette for samarbeid mellom skolens hjelpeapparat, hjem, skole og arbeidsliv i et samfunnsperspektiv
  • kan tilrettelegge for samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående opplæring
  • kan inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer
  • kan drøfte relevant innhold innenfor salg, service og reiseliv tilpasset ungdomstrinnet
  • kan tilrettelegge for yrkesfaglig opplæring på ungdomstrinnet

Innhold

  • Ungdomskultur, barn og unges utvikling
  • Identitet, likeverd, kjønn og mangfold
  • Sosiale medier, nettvett og kildekritikk
  • Barne- og unges rettigheter og oppvekstvillkår
  • Folkehelse og livsmestring, (stress og psykisk helse)
  • Identifisere tegn på omsorgssvikt, vold, ekstremisme, seksuelle overgrep, mobbing og rus mm.
  • Omsorg ved kriser
  • Aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere
  • Kjennskap til kontaktlærerrollen, struktur og fag i ungdomsskolen
  • Yrkesfaglig karriereveiledning og overgang mellom ungdomsskole og videregående skole
  • Yrkesfaglig innhold tilpasset relevante fag og valgfag i ungdomsskolen
  • Yrkesfaglig kompetanseutvikling

Praksis

  • 10 dager pedagogisk praksis, (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
  • 10 dager yrkespraksis

Arbeids- og undervisningsformer

I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som dialogbasert undervisning, forelesninger, erfaringsdeling, individuelt arbeid, gruppearbeid og praktisk undervisning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

In this course, students learn about various stages in design projects. It comprises two periods, where the first period about two weeks is a preliminary course dedicated to knowledge about and processing of materials. The training encompasses the use of machines and will be organized through lectures, demonstrations, individual exercises, and group work.

The second period lasting the remaining four weeks is a collaboration between the bachelor students on all three years of the programme. The students will be divided into groups across classes. In this period, students will practise the theory/subject matter they have learnt from the first period, where the groups work with an external client and/or on external topics.

Vurdering og eksamen

Admission to the programme.

Hjelpemidler ved eksamen

After completing the course, the students is expected to have achieved the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills, and competence:

Knowledge

The student

  • is familiar with various types of materials and their properties through practical exercises.
  • knows various phases of a design project.
  • knows project planning as a basis for realizing a design assignment.
  • has knowledge of basic methods for teamwork and good group dynamics.

Skills

The student

  • can develop ideas for design solutions through physical models and material modells
  • knows various methods for creative processes.
  • knows various techniques for 2D and 3D sketches.

General competence

The student

  • can practice responsible and good workshop culture in collaboration with fellow students and supervisors.
  • can actively use professional guidance and discussion as learning and development tools.
  • is capable of reflecting on his/her own development in the learning process
  • is capable of working in a team on a joint topic towards a common goal.

Vurderingsuttrykk

The work methods used in the different groups/design assignments will vary. In general, there will be:

  • lectures
  • team work with discussions on topics such as:
    • needs, problems
    • principle solutions (concepts) and ideas
    • choice of solution
    • presentation of solution
  • work in 2D and 3D media
  • physical modelling in suitable materials
  • workshops
  • papers and presentations

Sensorordning

The following coursework is compulsory and must be approved in order to pass the exam:

  • a minimum of 80% attendance in the Design Office project. The attendance requirement applies from when the students commence work in their respective teams. (last 4 weeks of the module (period 2)).
  • oral presentation in groups where all group members contribute (period 1)
  • reflection note

If the attendance requirement is not met, students must complete an additional written assignment. This assignment shall address:

  • the design assignment
  • material processing