Studieinfo emne YFRM2100 2021 HØST
YFRM2100 Yrkesrelevant og tilpasset opplæring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Vocationally relevant and adapted learning
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST
2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler yrkesrelevant og tilpasset opplæring i ungdomstrinnet og videregående skole. Det arbeides med faglig fordypning og praksis i skole og arbeidsliv, utvikling av læringsmiljø, klasseledelse og kartlegging av elevers læreforutsetninger. Læringsteori knyttes aktivt opp mot de ulike temaene og studentene arbeider med bevisstgjøring av eget pedagogisk ståsted. Det legges vekt på entreprenørielle arbeidsmetoder, arbeidsprosesser og dokumentasjon av yrkesdifferensiert undervisning. Emnet tar også for seg produktutvikling, kvalitetssikring og helse- miljø og sikkerhet i restaurant- og matfagene.
Forkunnskapskrav
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
kjenner til yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder, verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen i restaurant- og matfag
kjenner til aktuelle læringsteorier, klasseledelse og hvordan bygge relasjoner i et læringsfellesskap
kjenner til gjeldende lovverket for tilpasset opplæring og spesialundervisning
kjenner til helse, miljø og sikkerhet i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag
kjenner til gjeldene lovverk og styringsdokumenter for kvalitetssikring og trygg mat som er relevante for yrkesutøvelsen innenfor restaurant og matfagene
kjenner til gründervirksomhet, økonomisk, pedagogisk, og sosialt entreprenørskap.
Ferdigheter
Studenten
kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring innenfor restaurant- og matfagene tilpasset elevenes og lærlingenes behov
kan tilrettelegg for at elevene skal jobbe systematisk med grunnleggende ferdigheter
kan henvise til og bruke ulike kvalitetsteorier, kvalitetssikringsmetodikk og begrunne kritiske valg i gjennomføring av kvalitetssikringsprosjekter
kan anvende sin yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske - og teknologiske kunnskaper i arbeidet med entreprenørielle prosesser.
kan utøve grunnleggende førstehjelp
Generell kompetanse
Studenten
kan ved faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
kan legge til rette for entreprenøriell læring, og involvering av lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv i opplæringen
kan utøve klasseledelse, bygge gode relasjoner, og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljøer.
kan bygge relasjoner til aktuelle samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv
Innhold
Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
Kvalitetssikringssystemer (HACCP/IK- MAT)
Helse miljø og sikkerhet, risikovurdering, kvalitetssikring og arbeidsmiljøloven
Førstehjelp
Produkt- og serviceutvikling
Gjeldende Lovverket for tilpasset opplæring, spesialundervisning,
IOP-planer, handlingsplikten, saksbehandlingsprosedyrer og samarbeid med aktuelle aktører og instanser.
Kartlegging av elevers læreforutsetninger, motivasjon og yrkesinteresse.
Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av tilpasset opplæring og differensiert undervisning
Klasseledelse, relasjonskompetanse og utvikling av læringsmiljø
Læringsteorier og bevisstgjøring av eget pedagogiske ståsted
Entreprenøriell læring
Grunnleggende ferdigheter i restaurant- og matfagene
Praksis
Studentene gjennomfører 10 dager i yrkesfaglig praksis.
Studentene gjennomfører 25 dager pedagogisk praksis, 2. periode
Arbeids- og undervisningsformer
I dette emnet er det forelesning- og dialogpreget undervisning, gruppearbeid og erfaringsdeling, mappemetodikk, entreprenørielle prosesser, veiledning, praktiske øvelser, og refleksjoner over egen praksis.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
-
Arbeidskrav 1. Arbeidskravet består av to deler:
-
Individuell dokumentasjon fra yrkespraksis med fokus på HMS og kvalitetssikring. Omfang: 1000 ord +/- 10%, + eventuelle vedlegg som bilder, illustrasjoner etc.
-
Den individuelle dokumentasjonen skal etterfølges av en presentasjon av aktuelle og yrkesrelevante HMS- og kvalitetssikringstiltak for resten av klassen i gruppe på tre til fem studenter. Omfang: Presentasjon ca.15 - 20 minutter?
Hensikten med arbeidskravet er å se sammenhengen mellom hvordan det arbeides i praksis med HMS - og kvalitetssikring i bransjen og aktuell teori om temaet.
-
Arbeidskrav 2. Individuell dokumentasjon fra pedagogisk praksis. Omfang: 2000 ord +/- 10%, + eventuelle vedlegg som bilder, undervisningsplaner, elevoppgaver, etc.
Hensikten med arbeidskravet er å se sammenheng mellom praksis og relevant teori og reflektere over egen læring
Arbeidskrav 3. Dokumentasjon av entreprenøriell praksis i gruppe på 3-4 studenter i form av en postpresentasjon + eventuelle prototyper av produkt, markedsmateriell, film, prosessdokumentasjon etc.
Hensikten med arbeidskravet er å fremme entreprenøriell tenkning, kreativitet og hvordan dette kan knyttes inn i undervisningen i restaurant- og matfagene.
-
Arbeidskrav 4. Individuell dokumentasjon av yrkesfaglig praksis utenfor eget fagbrevområdet med fokus på yrkesidentitet og yrkesutøvelse. Omfang: 1500 ord +/- 10%, + eventuelle vedlegg som film, prosessdokumentasjon etc.
Hensikten med arbeidskravet er å få kjennskap til ett yrke utenfor eget fagbrevområde.
Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere en gang. For mer informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Arbeidskrav 1a, 2, 3 og 4 legges i en digital mappe som grunnlag for eksamen i emnet.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen over 14 dager. Skriftlig refleksjon basert på tre til fire selvvalgte arbeidskrav i emnet med fokus på hvilken betydning kvalitetssikring, HMS og entreprenøriell lærling har for relevant yrkesopplæring i restaurant- og matfag. Omfang: 3000 ord +/- 10 %.
Ny og utsatt eksamen
Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
Ved karakteren F for ikke bestått kan en omarbeidet versjon av eksamen leveres til sensur én gang
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.