EPN-V2

YFHOPRA3 Teaching Practice, 3rd period Course description

Course name in Norwegian
3. praksisperiode
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

Se omtale av praksis i programplanen

Required preliminary courses

Se omtale av praksis i programplanen

Learning outcomes

Se omtale av praksis i programplanen

Content

se faplan

Teaching and learning methods

Se omtale av praksis i programplanen

Course requirements

Se omtale av praksis i programplanen

Assessment

Se omtale av praksis i programplanen

Permitted exam materials and equipment

Se omtale av praksis i programplanen

Grading scale

Etter fullført praksisopplæring i tredje semester har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter og læremidler spesielt knyttet til studiefaget
  • har kunnskap om lærerens rolle i den norske skolen
  • har kunnskap om læring, læreprosesser og arbeidsmåter og læremidler
  • har kunnskap om hvordan styringsdokumenter påvirker skolehverdagen
  • har kunnskap om hvordan lærerens profesjonelle verdivalg påvirker elevens læringsarbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke et relevant fagspråk i progresjonsrelaterte samtaler
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning, på en språklig og kommunikativ god måte, samt vurdere undervisning med utgangspunkt i nasjonale og lokale planer i studiefaget
  • kan utøve klasseledelse som fremmer et godt læringsmiljø, og drøfte hvordan ulike faktorer påvirker elevers læringsarbeid
  • kan identifisere og drøfte profesjonsetiske dilemma med praksislærer
  • kan formidle kunnskap i studiefaget på en klar og velstrukturert måte ved hjelp av ulike medier og sjangere som støtte til elevenes læring

Generell kompetanse

Studenten

  • kan legge til rette for demokratisk praksis i klasserommet
  • kan bruke norsk skriftlig og muntlig i sin yrkesutøvelse som lærer
  • har gjort seg kjent med skolens rutiner knyttet til overgang mellom trinn og skoleslag

Examiners

Se omtale av praksis i programplanen