EPN-V2

YFHD2200 Ungdomskultur, kjønn og mangfold Emneplan

Engelsk emnenavn
Youth culture, gender and diversity
Studieprogram
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

When dimensioning large, complicated structures, the Finite Element Method (FEM) is used to calculate stresses and strains in different parts of the structure. The course provides the theoretical basis for the finite element method and describes the different types of elements used in the modeling of frames, beams, discs, plates, shells and massive structures. The course shows how the fundamental linear theory behind the method, combined with numerical calculations, predicts displacements, strains and stresses. The properties of the elements, convergence requirements and modeling errors are also addressed. In the modeling of structures, emphasis is placed on the choice of element types, the application of loads and the introduction of boundary conditions, as well as the verification of the final analysis results.

To give students a deeper understanding of the theory, a project assignment (written project report) is included where some simple structures are analyzed using FEM software.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ungdomskultur, unges utvikling, identitet, kjønn og mangfold.
  • har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • har kunnskap om relevante læreplaner i ungdomstrinnet 8.-10. trinn
  • har kunnskap om sosiale medier, nettvett og kildekritikk
  • har kunnskap om konsum, redskapsbruk, materialbruk og produksjon i et bærekraftig perspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere aktuelle læreplaner for 8.-10. trinn
  • kan planlegge og gjennomføre opplæring i kunst og håndverk, og andre relevante fag på ungdomstrinnet
  • kan utøve karriereveiledning knyttet til ungdommers utdanningsvalg
  • kan bruke digitale medier til innhenting av kunnskap som kreativt utforskende verktøy i designprosesser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan opparbeide relasjonskompetanse knyttet til ungdom i vanskelige situasjoner, og ungdomskultur, for tilrettelegging av opplæring i relevante fag på ungdomstrinnet
  • kan legge til rette for samarbeid mellom skolens hjelpeapparat, hjem, skole og arbeidsliv i et samfunnsperspektiv
  • kan tilrettelegge for samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående opplæring
  • kan inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer
  • kan drøfte og vurdere feltet formgiving, kunst og håndverk som grunnlag for mulige yrkesvalg for elever

Innhold

  • Ungdomskultur, barn og unges utvikling
  • Identitet, likeverd, kjønn og mangfold
  • Sosiale medier, nettvett og kildekritikk
  • Barne- og unges rettigheter og oppvekstvillkår
  • Folkehelse og livsmestring, (stress og psykisk helse)
  • Identifisere tegn på omsorgssvikt, vold, ekstremisme, seksuelle overgrep, mobbing og rus mm.
  • Omsorg ved kriser
  • Aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere
  • Kjennskap til kontaktlærerrollen, struktur og fag i ungdomsskolen
  • Karriereveiledning og overgang mellom ungdomsskole og videregående skole
  • Yrkesfaglig innhold tilpasset relevante fag og valgfag i ungdomsskolen

Praksis

  • 10 dager pedagogisk praksis på ungdomstrinnet, 3. praksisperiode (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
  • 15 dager yrkesfaglig praksis

Arbeids- og undervisningsformer

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge:

The student:

  • has in-depth knowledge of the theoretical basis of the finite element method
  • has in-depth knowledge of matrices and load vectors
  • has advanced knowledge of numerical integration methods and convergence criteria
  • has advanced knowledge of the formulation of element types for the modeling of beams, discs, plates, shells and massive (three-dimensional) structures for linear static structural analysis.

Skills:

The student:

  • is capable of calculating stiffness matrices and load vectors for elements, understanding stiffness relationships for a structure and assembling the stiffness matrix of a structure based on the stiffness matrices of the individual elements
  • is capable of using FEM software to perform linear static analyzes of simple structural systems.

General competence:

The student:

  • is familiar with the basis for the finite element method for solving structural problems
  • understands the need for and use of the finite element method as an analysis and dimensioning tool
  • is familiar with the calculation process involved in the finite element method, and its limitations
  • is capable of evaluating the results of finite element method calculations.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Students must submit at least 80% of all compulsory exercises to be eligible to take the written exam. A maximum of 5 homework assignments, based on the theory being taught, will be given throughout the course. Students who fail to meet the coursework requirements can be given up to one re-submission opportunity before the exam

Vurdering og eksamen

Type of assessment:

1) Individual written exam (three hours) under supervision, weighted 65%.

2) Project report (individual work, not exceeding 60 pages), weighted 35%.

The project deliverable is a written report which is assessed using a rubric. All assessment parts must be awarded a pass grade (E or better) in order for the student to pass the course.

Assessment parts (1) and (2) may be appealed.

Hjelpemidler ved eksamen

All printed and written aids and a calculator that cannot be used to communicate with others. Computer use (offline) with MS Excel software may be provided during the exam.

Vurderingsuttrykk

Grade scale A - F.

Sensorordning

Awais Ahmed