Programplaner og emneplaner - Student
YFHD2100 Vocationally relevant and adapted learning Course description
- Course name in Norwegian
- Yrkesrelevant og tilpasset opplæring
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler yrkesrelevant og tilpasset opplæring i tillegg til faglig fordypning og praksis som er relevant for fag i ungdomstrinnet og videregående skole. Dette omfatter kartlegging av elevers læreforutsetninger, klasseledelse og utvikling av læringsmiljø. Det legges vekt på entreprenørielle arbeidsmetoder, arbeidsprosess og dokumentasjon av yrkesdifferensiert undervisning ved bruk av læringsteorier og bevisstgjøring av eget pedagogiske ståsted. Emne tar også for seg helse miljø og sikkerhet, risikovurdering, kvalitetssikring og arbeidsmiljøloven i tilknytning til yrker i utdanningsprogrammet håndverk, design og produktutvikling
Required preliminary courses
Studentene får systematisk innføring i teori og praksis om ledelse av menneskelig ressurser i moderne virksomheter (HRM). Målet er å gi studentene oversikt over og innsikt i de sentrale oppgavene innfor praktisk personalledelse. Emnet bygger på organisasjonsteori, organisasjonspsykologi og rettslære.
Learning outcomes
Vurderingen skjer i form av en individuell oppgave, gitt som hjemmeeksamen over 1 dag (24 timer), i slutten av semesteret.
Content
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Teaching and learning methods
Kunnskaper
Studenten har
- kunnskap om HRMs rolle i arbeidslivet og personalfunksjonens rolle i virksomhetene
- oversikt over sentrale prosesser som rekruttering, belønning, opplæring, karriere og avgang
- grunnleggende kunnskaper om og oversikt over arbeidslivets spilleregler (herunder arbeidsmiljøloven, avtaleverk, forhandlinger, tvister, fagforeninger, varsling)
- kunnskap om personalplanlegging, fleksibilitet og arbeidsmarkedet
- kjennskap til bruk av praktiske verktøy i virksomhetenes personalarbeid
Ferdigheter
Studenten kan
- orientere seg i og vurdere virksomhetenes personalpolitikk og praktiske personalarbeid
- vurdere arbeidsrettslige sider ved personaltiltak, hendelser og situasjoner i virksomhetene
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over etiske aspekter ved generell personalpolitikk og ved enkeltsaker
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
Arbeidskrav 1
Individuell dokumentasjon og refleksjon fra totalt 5 dager yrkesfagligpraksis med fokus på HMS og kvalitetssikring. Omfang:800 ord +/-10% + bilder, illustrasjoner etc. Hensikten med arbeidskravet er å få erfaring med og innsikt i hvordan yrkene i utdanningsprogrammet arbeider med kvalitetssikring, helse miljø og sikkerhet.
Arbeidskrav 2
Individuell dokumentasjon fra pedagogisk praksis. Omfang: 3000 ord +/-10% + vedlegg. Dette kan være bilder, film, illustrasjoner, elevbesvarelser, oppgavetekster etc. Hensikten med arbeidskravet er å dokumentere erfaringer, begrunnelser og refleksjoner fra pedagogisk praksis. Dokumentasjonen skal gi kvalitativ innsikt i hva som konkret er planlagt, gjennomført og vurdert, med konkrete eksempler på oppgavetekster, elevbesvarelser mm.
Arbeidskrav 3
Presentasjon av HMS/kvalitetssikrings- tiltak i gruppe på 3 - 5. Omfang: Presentasjon 15-20 minutter. Hensikten med arbeidskravet er at studentene gjennom eget arbeid og erfaringsdeling skal få innsikt i ulike HMS/kvalitetssikringstiltak i skole og arbeidsliv.
Arbeidskrav 4
Individuell dokumentasjon av entreprenøriell praksis. Omfang: 1500 ord +/- 10% + vedlegg. Dette kan være film, prosessdokumentasjon etc. Hensikten med arbeidskravet er å opparbeide erfaring med å lage en visuell prosessdokumentasjon ved bruk av film eller andre relevante verktøy, som kan brukes i en undervisningssituasjon.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
Assessment
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 4 timer avholdes i slutten av semesteret.
Permitted exam materials and equipment
Gøril Nordang
Grading scale
Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.
Examiners
Gradert skala A-F.