Programplaner og emneplaner - Student
YFHD1100 Profesjon- og yrkesfag i et opplæringsperspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional and vocational subjects in a training perspective
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dialogbasert undervisning, erfaringsdeling, klassediskusjoner, gruppearbeid og selvstudier.
Forkunnskapskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
Arbeidskrav 1
Arbeidskravet gjennomføres individuelt og består av to deler:
- Skriftlig planlegging av og refleksjon over gjennomføring av instruksjonsoppgave, med utgangspunkt i eget primæryrke. Omfang: 1500 ord +/- 10 % + litteraturliste og evt. vedlegg
- Praktisk-muntlig gjennomføring av instruksjonsoppgave, omfang 10 minutter
Hensikten med arbeidskravet er trening i og refleksjon over grunnleggende lærerferdigheter
For at arbeidskravet skal vurderes til godkjent, må degge de to delene være godkjent.
Arbeidskrav 2
Arbeidskravet gjennomføres i grupper på 2-6 studenter avhengig av antall studenter i klassen, og består av to deler:
- Skriftlig, faglig forankret oppgave, omfang: 3000 ord +/- 10 % + litteraturliste og evt. vedlegg
- Muntlig fremlegg, omfang inntil 45 minutter per gruppe
Oppgaven skal knyttes til erfaringer fra yrkesfaglig praksis, og hensikten er å synliggjøre helse- og oppvekstyrkenes særtrekk og fellestrekk med etiske refleksjoner.
For at arbeidskravet skal vurderes til godkjent, må begge de to delene være godkjent.
Arbeidskrav 3
Individuell, faglig forankret skriftlig oppgave, der hensikten er å reflektere over lærerrollen og sentrale læreroppgaver. Omfang: 1800 ord +/- 10 % + litteraturliste og evt. vedlegg.
Arbeidskrav 4
Individuell skriftlig kompetansekartlegging, der hensikten er refleksjon over egen kompetanse og videre kompetansebehov innenfor eget og øvrige HO-yrker. Omfang: 500 ord +/- 10 %.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
Læringsutbytte
Individuell muntlig presentasjon som oppsummerer egen læring forankret i relevant teori for emnet. Tid: 30 minutter per student.
Ny og utsatt eksamen
- Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Innhold
- Lovverk og styringsdokumenter i yrkesopplæringen
- Fellestrekk og særtrekk mellom yrkene i håndverk, design og produktutvikling
- Yrkesidentitet og yrkesstolthet
- Etikk
- Observasjon og kartlegging
- Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
- Skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn
- Lærerrollen
- Læringsstrategier
Praksis
- 10 dager i yrkesfaglig praksis.
Arbeids- og undervisningsformer
Hver student kan bringe med seg en ½ (halv) A4-side med stikkord til presentasjonen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
Arbeidskrav 1
Individuell undervisningsøvelse, basert på den didaktiske relasjonsmodellen, for medstudenter i faggrupper. Hensikten er å formidle yrkesteoretiske kunnskap innen deres eget fagområde, hvor dere i forkant kartlegger behov og ønsker om tema. Omfang: 15-20 minutter pr. student. Dere skal levere inn et individuelt refleksjonsnotat (inntil 800 ord) med undervisningsplan som vedlegg.
Arbeidskrav 2
Individuell dokumentasjon og refleksjon fra pedagogisk praksis med konkrete eksempler. Omfang: 2000 ord +/- 10%. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal vise oppgavetekster, undervisningsplaner, vurdering med mer fra pedagogisk praksis, og gjøre rede for hva studenten har lært i praksisperioden.
Arbeidskrav 3
Dokumentasjon av og refleksjon over yrkesfaglig kompetanse med fokus på analyse av yrkesoppgaver, kompetansebehov og kjerneelementer i yrkesutøvelsen. Det forventes refleksjoner om anvendelsen av tilegnet kompetanse som yrkesfaglærer. Omfang: 1200 ord +/- 10%. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal vise hva vedkommende har lært gjennom ulike læringsaktiviteter i forhold til oppsatt plan fra arbeidskravene 1 og 2 i første emne i studiet.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
Vurdering og eksamen
Prosjekt i gruppe (3-5 studenter)*
- Eksamen består av skriftlig rapport fra et yrkesfaglig og yrkesdidaktisk prosjekt knyttet til utvikling av forståelse for sammenheng mellom yrkes- og profesjonsteori og yrkesopplæring. Omfang: 4000 ord +/- 10%
*Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt dersom det foreligger dokumenterte grunner. Søknaden skal godkjennes av faglærer og studieleder. Omfang ved individuell gjennomføringer 4000 ord +/- 10 %.
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen og det legges til rette for individuell gjennomføring
- Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres på nytt, som sammen med ny presentasjon sensureres inntil en gang
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Hjelpemidler ved eksamen
- helse- oppvekstyrkenes særtrekk og fellestrekk
- velferdsstaten
- lærerens arbeidsoppgaver, roller og funksjoner knyttet til yrkesopplæring i helse- og oppvekstfag
- etikk, lover og styringsdokumenter i lærerprofesjonen og i helse- og oppvekstyrkene
- kartlegge egen kompetanse og analysere eget behov for kompetanseheving
- grunnleggende ferdigheter og bruk av læringsstrategier samt hvordan dokumentere læring
- samfunnets verdigrunnlag som inkluderer etikk, yrkesetikk og dannelse
- yrkesrettet og didaktisk opplæring i skole og arbeidsliv
- god bruk av kilder og kildekritikk
- observasjon og kartlegging som grunnlag for tilrettelagt og differensiert opplæring
- planlegge, gjennomføre og vurdere yrkesopplæring i videregående skole
Praksis
10 dager yrkesfaglig praksis.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.