Programplaner og emneplaner - Student
YFBAPRA1 Teaching Practice, 1st period Course description
- Course name in Norwegian
- 1. praksisperiode
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher EducationBachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 0.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Se omtale av praksis i programplanen;
Required preliminary courses
Se omtale av praksis i programplanen
Learning outcomes
Se omtale av praksis i programplanen
Content
Ingen.
Teaching and learning methods
Emnet omfatter fordypning i jødedom, kristendom og islam, med vekt på mangfold. Emnet omfatter også innføring i nyreligiøsitet og ungdomsreligiøsitet. Studentene skal arbeide med ulike tilnærminger til fagstoffet; både en systematisk og en overgripende tematisk tilnærming. Den systematiske tilnærmingen har fokus på atskilte tradisjoner og særpreg ved tradisjonene. Den overgripende tematiske tilnærmingen har fokus på likheter og sammenhenger. Emnet omfatter også religionskritikk, religionsfilosofi og etikk, samt fagdidaktikk. Målet er å dyktiggjøre studentene til å kunne gjennomføre en inkluderende religions- og livssynsundervisning.
Course requirements
Ingen forkunnskapskrav
Assessment
Se omtale av praksis i programplanen
Permitted exam materials and equipment
Se fagplanen.
Grading scale
Det stilles krav om 80 % tilstedeværelse i undervisningen. Dette kravet er begrunnet i studiets vektlegging av studentmedvirkning, samarbeidslæring, dialog og diskusjoner. Viktig læring skjer i samhandling med andre, blant annet gjennom å høre og forholde seg til andres kunnskaper og erfaringer og gjennom å måtte resonnere og forklare for andre, en avgjørende kompetanse for kommende RLE-lærere. Uten studentenes tilstedeværelse faller læring av en slik kompetanse bort, både for den enkelte student og for læringsfellesskapet. I spesielle tilfeller kan det etter søknad gjøres unntak fra deler av disse kravene, eventuelt stilles krav om tilsvarende aktiviteter.
Muligheten for å gjøre kompensatoriske aktiviteter når fraværet overstiger 20 %, gjelder fram til 40 % fravær fra undervisningen på hvert emne. Dersom fraværet overskrider 40 % av undervisningen på de respektive emnene, har studenten ikke oppfylt kravene for å gå opp til eksamen og må ta emnet på nytt. Dette gjelder uavhengig av årsaken til fraværet.
- Deltakelse på ekskursjoner til Den katolske kirke, Holocaustsenteret, fredagsbønn i moské og til Rikets Sal (Jehovas Vitner). Krav om deltakelse har sammenheng med at det faglige innholdet i ekskursjonene er en kompetanse som ikke kan tilegnes gjennom et teoretisk selvstudium. Fravær på enkelte ekskursjoner kan etter avtale med faglærer tas igjen ved at studenten oppsøker ekskursjonsmålet på egen hånd, får en bekreftelse på oppmøtet og skriver om lag én A4-side fra besøket.
- Deltakelse i et prosjektarbeid i gruppe. Prosjektet skal være fagdidaktisk og metodisk.
Examiners
Individuell muntlig eksamen, omfang ca. 30 minutter, med utgangspunkt i pensum fra emne 3 og 4.