EPN

VSK6000 Teori og metode for veiledere i praksisstudiene i barnevern og sosialt arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Theories and Methods for Supervision in Fieldwork Practice in Child Care and Social Work
Studieprogram
Student- og kollegaveiledning
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I bachelorstudiene barnevern og sosialt arbeid er praksisstudier en del av utdanningen. Studentene har krav på faglig veiledning på praksisstedet. Dette studiet er en videreutdanning for veiledere i praksisstudiene i barnevern og sosialt arbeid. Studiet er tverrfaglig og retter seg mot barnevernspedagoger og sosionomer. Det er forbeholdt personer som har veiledningsoppgaver for studenter i praksisstudiet ved de to utdanningene. Studiet har som mål å være kompetansegivende for veilederne i praksisfeltet og i tillegg øke kvaliteten på studentenes læring.

Forkunnskapskrav

Veileder skal fortrinnsvis ha minimum 3-årig sosialfaglig høgskoleutdanning. Veiledere med annen utdanning eller realkompetanse kan vurderes individuelt.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten:

  • kjenner til bachelorutdanningens praksisstudium
  • har bred kunnskap om læringsprosesser i praksis
  • har bred kunnskap om ulike teorier og former for veiledning
  • har kunnskap om hvordan relasjonen mellom teori og praksis kan forstås
  • har bred kunnskap om ulike refleksjonsmodeller i veiledning
  • kjennskap til forsknings-utviklingsarbeid innenfor fagområdet
  • kjennskap til fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre og reflektere over veiledning for å fremme studenters læringsprosesser
  • kan bruke veiledning som en dialogisk og relasjonell læringsprosess
  • kan utvikle selvrefleksivitet i veilederrollen
  • kan veilede med utgangspunkt i rammene for praksisstudiet slik det er formulert i programplanene for bachelorutdanningene

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan reflektere over makt og mangfoldsperspektiv i sosialfaglig veiledning
  • kan reflektere kritisk over faglige, etiske problemstillinger som er relevante for utøvelse av veiledning

Arbeids- og undervisningsformer

Videreutdanningen er på 15 studiepoeng med ca. 50 timers undervisning. Det arrangeres tre samlinger i løpet av ett studieår. Hver samling går over tre dager. Samling I tas parallelt med veiledning av den første studenten. Samling II og III tas parallelt med eller etter at man har veiledet den andre studenten.

Arbeidsmåter som benyttes er: forelesninger, gruppearbeid, trening i veiledningsferdigheter med og uten bruk av film, digitale undervisningsverktøy og arbeidskrav mellom studiesamlingene (II og III). 

Det legges vekt på at kandidatene skal bruke egne erfaringer fra veiledning av studenter.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Man må ha primæransvar for veiledning av to studenter i to praksisperioder for å kunne melde seg opp til eksamen. Utdanning går primært over 2 semestere, maksimalt over 4 semestere. Ved spesielle forhold kan det søkes om få  studieløpet forlenget.

Det er et obligatorisk skriftlig arbeidskrav mellom samling II og III.

Tilstedeværelse på minimum 80 % av undervisningen i de 3 veiledersamlingene er obligatorisk for å kunne framstille seg til eksamen. Dersom fraværet er utover 20 % mister studenten rett til å melde seg opp til eksamen.

Vurdering og eksamen

Utdanningen avsluttes med en 5 timers skoleeksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Opptakskrav

Målgruppe

Studiet er en videreutdanning for veiledere i praksisstudiene i bachelor i barnevern og sosialt arbeid ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studiet kan også være aktuelt for praksisveiledere tilknyttet andre utdanninger ved Institutt for sosialfag.

 

Opptakskrav

Kravet for opptak er sosialfaglig bachelorgrad eller tilsvarende 3-årig høgskoleutdanning. Veiledere uten denne utdanningen kan vurderes individuelt.

Studiet blir ikke åpent utlyst og OsloMet avgjør hvilke kandidater som kan få tilbud om plass. Praksisveiledere som tar imot studenter får tilsendt informasjon om studietilbudet, og om mulighet for opptak.

Emneansvarlig

Gunilla Johansson, emneansvarlig bachelor i sosialt arbeid

Eva Berthling Herberg, emneansvarlig bachelor i barnevern