Programplaner og emneplaner - Student
VSK6000 Teori og metode for veiledere i praksisstudiene i barnevern og sosialt arbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Theories and Methods for Supervision in Fieldwork Practice in Child Care and Social Work
- Studieprogram
-
Student- og kollegaveiledning
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I bachelorstudiene barnevern og sosialt arbeid er praksisstudier en del av utdanningen. Studentene har krav på faglig veiledning på praksisstedet. Dette studiet er en videreutdanning for veiledere i praksisstudiene i barnevern og sosialt arbeid. Studiet er tverrfaglig og retter seg mot barnevernspedagoger og sosionomer. Det er forbeholdt personer som har veiledningsoppgaver for studenter i praksisstudiet ved de to utdanningene. Studiet har som mål å være kompetansegivende for veilederne i praksisfeltet og i tillegg øke kvaliteten på studentenes læring.
Forkunnskapskrav
Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg bred teoretisk kompetanse innen sykepleie til mennesker med psykiske lidelser. Emnet omhandler blant annet psykiske sykdommer, årsaker, diagnose og behandling og uttrykksformer ved psykiske lidelser. I tillegg vektlegges etiske problemstillinger, kommunikasjon og brukermedvirkning. Det fokuseres også på psykisk helse i et samfunnsperspektiv og relevant lovverk.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
- kjenner til bachelorutdanningens praksisstudium
- har bred kunnskap om læringsprosesser i praksis
- har bred kunnskap om ulike teorier og former for veiledning
- har kunnskap om hvordan relasjonen mellom teori og praksis kan forstås
- har bred kunnskap om ulike refleksjonsmodeller i veiledning
- kjennskap til forsknings-utviklingsarbeid innenfor fagområdet
- kjennskap til fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre og reflektere over veiledning for å fremme studenters læringsprosesser
- kan bruke veiledning som en dialogisk og relasjonell læringsprosess
- kan utvikle selvrefleksivitet i veilederrollen
- kan veilede med utgangspunkt i rammene for praksisstudiet slik det er formulert i programplanene for bachelorutdanningene
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan reflektere over makt og mangfoldsperspektiv i sosialfaglig veiledning
- kan reflektere kritisk over faglige, etiske problemstillinger som er relevante for utøvelse av veiledning
Arbeids- og undervisningsformer
Videreutdanningen er på 15 studiepoeng med ca. 50 timers undervisning. Det arrangeres tre samlinger i løpet av ett studieår. Hver samling går over tre dager. Samling I tas parallelt med veiledning av den første studenten. Samling II og III tas parallelt med eller etter at man har veiledet den andre studenten.
Arbeidsmåter som benyttes er: forelesninger, gruppearbeid, trening i veiledningsferdigheter med og uten bruk av film, digitale undervisningsverktøy og arbeidskrav mellom studiesamlingene (II og III).
Det legges vekt på at kandidatene skal bruke egne erfaringer fra veiledning av studenter.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for årsaker, forebygging, symptomer/tegn, behandling og prognose innenfor de vanligste psykiske lidelser
- kan gjøre rede for pasientfenomener og kontekst når det gjelder pasienter med psykisk sykdom og lidelse
- kan gjøre rede for betydningen av pasientens integritet, autonomi og brukermedvirkning
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid i arbeidet med pasienten og hans nettverk
- kan anvende ulike sykepleie- og miljøterapiteorier og psykiatrisk sykdomslære til pasienter med psykiske lidelser, med vekt på relasjoner
- kan anvende relevant kunnskap og forskning i arbeidet med pasienter med psykiske lidelser
Generell kompetanse
Studenten
- kan vurdere pasientens og pårørendes opplevelse av sin situasjon
- har kunnskap om yrkesetikk og relevant lovverk
- kan identifisere og reflektere over aktuelle etiske problemstillinger til pasienter med psykiske lidelser
Vurdering og eksamen
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, rollespill, ferdighetstrening i øvingspost og selvstudier.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell hjemmeeksamen over 7 dager, 2500 ord +/- 10 %. Det settes av én skriveuke etter at praksis er avsluttet.
Opptakskrav
Målgruppe
Studiet er en videreutdanning for veiledere i praksisstudiene i bachelor i barnevern og sosialt arbeid ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studiet kan også være aktuelt for praksisveiledere tilknyttet andre utdanninger ved Institutt for sosialfag.
Opptakskrav
Kravet for opptak er sosialfaglig bachelorgrad eller tilsvarende 3-årig høgskoleutdanning. Veiledere uten denne utdanningen kan vurderes individuelt.
Studiet blir ikke åpent utlyst og OsloMet avgjør hvilke kandidater som kan få tilbud om plass. Praksisveiledere som tar imot studenter får tilsendt informasjon om studietilbudet, og om mulighet for opptak.
Emneansvarlig
Gunilla Johansson, emneansvarlig bachelor i sosialt arbeid
Eva Berthling Herberg, emneansvarlig bachelor i barnevern