Programplaner og emneplaner - Student
VSEO6000 Supported Employment Course description
- Course name in Norwegian
- Supported Employment
- Study programme
-
Supported Employment
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir praktisk og teoretisk innføring i prinsipper og metoder i Supported Employment. Supported Employment bygger på prinsipper om raskt i jobb og bruk av ordinært arbeidsliv som mål og middel i arbeidsinkludering. Supported Employment legger vekt på individuell oppfølging i ordinært arbeidsliv.
Metodikken i Supported Employment omfatter yrkes- og karriereplanlegging, jobbsøk, jobbutvikling, samarbeid med arbeidsgivere, samt oppfølgingsbistand til arbeidstaker, kolleger og arbeidsgiver. Metodikken omfatter også fremgangsmåter for å utvikle jobber og bygge varige og gode relasjoner med arbeidsgivere, og for å følge opp arbeidsforhold over tid. Metodikken og systematikken i Supported Employment utgjør kjernen i inkluderingskompetanse som er under utvikling i Norge. Emnet bygger på internasjonal forskning og internasjonale kvalitetskriterier/kvalitetsskalaer for Supported Employment.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskaper
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
¿ prinsippene, metodene og de ulike retningene i place-train (Individual Placement and Support, Customized Employment og Supported Employment)
¿ betingelser for å sikre arbeidssøkers medvirkning
¿ betingelser for jobbmatch
¿ betydningen av rask jobbtilknytning og tett oppfølging av arbeidsforhold
¿ roller i oppfølgingsarbeidet
Ferdigheter
Studenten kan
¿ begynne å anvende verktøy og etisk ansvarlig fremgangsmåter basert på fem-trinnsprosessen i Supported Employment
¿ etablere samarbeid med arbeidstakernes private og profesjonelle nettverk, herunder helse-, behandlingsapparat og sosialtjeneste
¿ reflektere kritisk over hvordan Supported Employment som arbeidstilnærming påvirker fortolkning og samhandling i sosialfaglig arbeid og egen yrkesutøvelse
¿ dokumentere kunnskap om og ferdigheter i innhenting av kilder (herunder grunnleggende henvisnings- og sitatteknikk)
Generell kompetanse
Studenten har kunnskap om
¿ viktigheten av inntektsgivende arbeid og arbeidets verdi og betydning i vårt samfunn
¿ forskjellen på tradisjonell tilnærming (train-place) og integrert tilnærming (place-train) i arbeidsinkludering
¿ inkluderingskompetanse gjennom bruk av ordinært arbeidsliv som mål og middel
¿ internasjonal og nasjonal forskning på arbeidsinkludering
Content
Emnet formidler teorier og erfaringsbasert metodikk for oppfølging av arbeidsforhold i tråd med place-train-perspektivet. Studentenes kompetanse utvikles gjennom refleksjon og ferdighetstrening i undervisningen. Erfaringsbasert kunnskap i undervisningen vil danne grunnlaget for å se sammenhengen mellom teori og praksis.
Emnet består av tre hovedtemaer:
1. Perspektivet og prinsippene i Supported Employment.
2. Femtrinnsprosessen i Supported Employment:
Trinn 1. Innledende kontakt og samarbeidsavtale
Trinn 2. Yrkeskartlegging og karriereplanlegging
Trinn 3. Finne jobb
Trinn 4. Samarbeid med arbeidsgivere
Trinn 5. Opplæring og trening på/og eller utenom arbeidsplassen
3. Kvalitet og kvalitetskriterier.
Teaching and learning methods
Emnet omfatter en skriftlig oppgave der teoretisk kunnskap skal anvendes på praksisrelaterte problemer eller fenomener knyttet til arbeid med mennesker med psykiske lidelser.
Course requirements
For å levere fordypningsoppgaven til sensur må alle øvrige emner i studiet være bestått.
Assessment
Eksamen i emnet er en skriftlig 48-timers hjemmeeksamen i grupper med en gitt oppgavetekst.
Studentgruppe som ikke består ordinær eksamen eller har gyldig fravær kan framstille seg til ny/utsatt gruppeeksamen. Eksamensformen vil være lik som til ordinær eksamen. En eventuell ny/utsatt gruppeeksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.
Permitted exam materials and equipment
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
- har inngående kunnskap på et avgrenset område innen fagfeltet psykisk helse og psykisk lidelse
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangpunkt i relevant kunnskap for fagfeltet
Ferdigheter:
Studenten
- kan gjennomføre et selvstendig teoretisk arbeid under veiledning
- kan reflektere over og analysere en problemstilling i lys av empirisk og teoretisk kunnskap
Generell kompetanse:
Studenten
- har evne til nytenkning og kan anvende sin kunnskap på nye områder
- kan analysere fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
Grading scale
Individuelt arbeid eller arbeid i gruppe på inntil 3 studenter og veiledning.
Examiners
For å kunne levere fordypningsoppgaven til sensur må følgende arbeidskrav være godkjent:
- Tema, problemstilling og valg av metode for fordypningsoppgaven.
- Obligatorisk veiledning, 2 timer.
Admission requirements
Skriftlig fordypningsoppgave, ca 4 uker. Oppgaven skal skrives individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter. Omfang: 9000 ord (+/- 20 %), gjelder både for individuelle oppgaver og gruppeoppgaver. Forside, sammendrag, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg inngår ikke i besvarelsens omfang. Høgskolen tildeler veileder, og studenten har selv ansvar for å ta kontakt med veileder. Det gis tilbud om 5 timer veiledning pr. oppgave, hvorav 2 timer er obligatorisk (arbeidskrav).
Teoretisk kunnskap fra pensum i hele studiet og selvvalgt litteratur skal anvendes på praksisrelaterte problemer eller fenomener knyttet til fagområdet psykisk helsearbeid.
Oppgaven skal skrives i henhold til gitte retningslinjer.