EPN-V2

VSE6001 Supported Employment Emneplan

Engelsk emnenavn
Supported Employment
Studieprogram
Supported Employment
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir praktisk og teoretisk innføring i prinsipper og metoder i Supported Employment. Supported Employment bygger på prinsipper om raskt i jobb og bruk av ordinært arbeidsliv som mål og middel i arbeidsinkludering. Supported Employment legger vekt på individuell oppfølging fra en jobbspesialist. Metodikken i Supported Employment omfatter yrkes- og karriereplanlegging, jobbsøk, jobbutvikling, samarbeid med arbeidsgivere, samt oppfølgingsbistand til arbeidstaker, kolleger og arbeidsgiver. Metodikken omfatter også fremgangsmåter for å bygge varige og gode relasjoner med arbeidsgivere, og for å følge opp arbeidsforhold over tid. Metodikken og systematikken i Supported Employment utgjør kjernen i inkluderingskompetanse. Emnet bygger på nasjonal og internasjonal forskning.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • bred kunnskap om betydningen av rask jobbtilknytning, jobbmatch og tett oppfølging av arbeidsforhold
  • kjennskap til de ulike retningene i place-train-maintain
  • kunnskap om prinsipper og etiske verdier i Supported Employment
  • bred kunnskap om femtrinnsprosessen som metodisk tilnærming for å strukturere et inkluderingsforløp
  • bred kunnskap om hva som påvirker jobbsøkers opplevelse i en inkluderingsprosess og hvordan man sikrer god brukermedvirkning
  • kjennskap til internasjonal og nasjonal forskning på arbeidsinkludering

Ferdigheter

Studenten kan:

  • etablere samarbeid med arbeidssøkers private og profesjonelle nettverk, herunder helse-, behandlingsapparat og sosialtjeneste
  • redegjøre for alle trinnene i femtrinnsprosessen
  • identifisere og analysere risikoer og muligheter i en arbeidsinkluderingsprosess
  • anvende hensiktsmessige strategier for å kontakte og følge opp arbeidsgivere
  • reflektere kritisk rundt strukturelle betingelser knyttet til utførelsen av Supported Employment
  • reflektere kritisk rundt jobbspesialistrollen og etiske utfordringer knyttet til denne

Generell kompetanse

Studenten har:

  • kjennskap til viktigheten av inntektsgivende arbeid og arbeidets verdi og betydning i vårt samfunn
  • kunnskap om forskjellen på tradisjonell tilnærming (train-place) og integrert tilnærming (place-train) i arbeidsinkludering
  • bred kunnskap om inkluderingskompetanse gjennom bruk av ordinært arbeidsliv som mål og middel

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er delt opp i tre bolker (2+2+2 dager). Mellom samlingene skal studentene nyttiggjøre seg pensum og gjennomføre ett obligatorisk arbeidskrav. Undervisningen veksler mellom forelesninger, digitale læringsressurser, gruppeoppgaver, studentframlegg og plenumsdiskusjoner. Kollokvier er frivillig og anbefales.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Bygningsintegrerte solceller er en av de viktigste formene for energiproduksjon som kan bidra til å redusere klimagassutslipp i byggebransjen. I et samfunnsøkonomisk perspektiv reduserer det den miljømessige og sosiale negative effekten knyttet til fossilt brensel, dvs den spiller en viktig rolle for å fremme bærekraftig utvikling. Emnet tilbyr kunnskaper i solcelleteknologier som konvertere solenergi til strøm.

Vurdering og eksamen

Ingen

Hjelpemidler ved eksamen

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • byggtekniske regelverk ved solcelleinstallasjoner
  • elsikkerhet ved solcelleinstallasjoner (HMS, tiltak mot kortslutningsbrann), trygg utførelse (råte, snø, vind)
  • vedlikehold av solcelleanlegg
  • prosjektering av solcelleanlegg i eksisterende bygg
  • solcelleteknologier som konverterer solenergi til strøm
  • ​miljømessige fordeler ved å ta i bruk solcelleløsninger
  • instrukser og prosedyrer i planleggingen av solcelleanlegg i bygg

Ferdigheter

Studenten kan

  • utføre beregninger av energiproduksjon fra solcelleanleggsystem
  • beherske fagområdets terminologi, skriftlig og muntlig

Generell kompetanse

Studenten kan

  • finne frem til regelverk, anvisninger og dokumentasjon
  • god formidling av resultater
  • beskrive solcelleteknologier som konvertere solenergi til strøm.

Vurderingsuttrykk

Nettbaserte forelesninger og prosjektarbeid.;

Emnet bruker CANVAS som digital læringsplattform for å formidle informasjon om nettsamlinger, pensum, oppgaver og innleveringer.

Undervisning er i form nettsamlinger på Zoom, med opptak. Opptakene gjøres kun tilgjengelig for kursdeltagerne for å muliggjør gjentatt avspilling. Nettsamlingene gjennomføres etter normal arbeidstid, f.eks. oppstart kl. 16:00. I utgangspunktet planlegges 6 nettsamlinger på 3,5t hver.

Arbeidsformen er i form av både små beregningsoppgaver og virkelighetsnære beregningsoppgaver, og alle kan se hva de andre leverer. Deltakerne kan også samarbeide over nett slik at de opparbeider sitt personlige læringsnettverk. Noen undervisningsbolker har nettbaserte oppgaver som hjelpemiddel for de enkelte kursdeltagers progresjon.

Vurderingsformen på disse oppgavene er formativ, dvs. feedback for å gi læring.

Veiledning utover kommunikasjon via Canvas avtales av den enkelte student med faglærer.

Deltakerne må ha egen PC med egen programvarelisens.

Sensorordning

Ingen

Opptakskrav

Alle hjelpemidler er tillatt.

Emneansvarlig

En individuell prosjektinnlevering.;

Vurderingsresultat kan påklages.