EPN-V2

VSE6001 Supported Employment Course description

Course name in Norwegian
Supported Employment
Study programme
Supported Employment
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Emnet gir praktisk og teoretisk innføring i prinsipper og metoder i Supported Employment. Supported Employment bygger på prinsipper om raskt i jobb og bruk av ordinært arbeidsliv som mål og middel i arbeidsinkludering. Supported Employment legger vekt på individuell oppfølging fra en jobbspesialist. Metodikken i Supported Employment omfatter yrkes- og karriereplanlegging, jobbsøk, jobbutvikling, samarbeid med arbeidsgivere, samt oppfølgingsbistand til arbeidstaker, kolleger og arbeidsgiver. Metodikken omfatter også fremgangsmåter for å bygge varige og gode relasjoner med arbeidsgivere, og for å følge opp arbeidsforhold over tid. Metodikken og systematikken i Supported Employment utgjør kjernen i inkluderingskompetanse. Emnet bygger på nasjonal og internasjonal forskning.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • bred kunnskap om betydningen av rask jobbtilknytning, jobbmatch og tett oppfølging av arbeidsforhold
  • kjennskap til de ulike retningene i place-train-maintain
  • kunnskap om prinsipper og etiske verdier i Supported Employment
  • bred kunnskap om femtrinnsprosessen som metodisk tilnærming for å strukturere et inkluderingsforløp
  • bred kunnskap om hva som påvirker jobbsøkers opplevelse i en inkluderingsprosess og hvordan man sikrer god brukermedvirkning
  • kjennskap til internasjonal og nasjonal forskning på arbeidsinkludering

Ferdigheter

Studenten kan:

  • etablere samarbeid med arbeidssøkers private og profesjonelle nettverk, herunder helse-, behandlingsapparat og sosialtjeneste
  • redegjøre for alle trinnene i femtrinnsprosessen
  • identifisere og analysere risikoer og muligheter i en arbeidsinkluderingsprosess
  • anvende hensiktsmessige strategier for å kontakte og følge opp arbeidsgivere
  • reflektere kritisk rundt strukturelle betingelser knyttet til utførelsen av Supported Employment
  • reflektere kritisk rundt jobbspesialistrollen og etiske utfordringer knyttet til denne

Generell kompetanse

Studenten har:

  • kjennskap til viktigheten av inntektsgivende arbeid og arbeidets verdi og betydning i vårt samfunn
  • kunnskap om forskjellen på tradisjonell tilnærming (train-place) og integrert tilnærming (place-train) i arbeidsinkludering
  • bred kunnskap om inkluderingskompetanse gjennom bruk av ordinært arbeidsliv som mål og middel

Teaching and learning methods

Emnet er delt opp i tre bolker (2+2+2 dager). Mellom samlingene skal studentene nyttiggjøre seg pensum og gjennomføre ett obligatorisk arbeidskrav. Undervisningen veksler mellom forelesninger, digitale læringsressurser, gruppeoppgaver, studentframlegg og plenumsdiskusjoner. Kollokvier er frivillig og anbefales.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må følgende to arbeidskrav være godkjent:

1.Obligatorisk tilstedeværelse. Det kreves 80 prosent tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 prosent må studenten levere et alternativt arbeidskrav som blir nærmere beskrevet av emneansvarlig. Ved fravær utover 30 prosent mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som er en del av emnets formål, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.

2. Studenten skal levere ett arbeidskrav over et nærmere angitt tema innen Supported Employment innen angitt tidspunkt. Nærmere krav til utforming av arbeidskravet vil bli beskrevet i Canvas. Omfanget skal være på ca. 5 sider. Arbeidskravet har som formål å vise at studenten kan innhente kunnskap, tilegne seg forståelse av denne og at han/hun kan knytte kunnskapen til egen praksis.

Assessment

Occupational therapy is based on the premise that occupation and participation in daily life is of great importance to people’s health and quality of life. Theory will be introduced that sheds light on the connection between the person, occupation and the environment. This course takes its point of departure in occupational science, activity analysis and the importance of the surrounding environment. The course includes a coursework requirement that is common for all occupational therapy programmes in Norway related to activity analysis.

Permitted exam materials and equipment

The student must have been admitted to the study programme.

Grading scale

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student is capable of

  • explaining the aims of activity analysis in occupational therapy
  • explaining forms of activity and how they are influenced by their environment
  • explaining the occupational therapy field’s development and significance in society
  • describing the following occupational therapy models that elucidate the connections between persons, occupation and the environment
  • explaining how everyday activities, roles and culture influence health and occupational identity
  • explaining the connection between habits, occupational balance, health and quality of life
  • explaining principles for good communication and the significance of communication in occupational therapy practice

Skills

The student is capable of

  • carrying out analysis of forms of activity in a chosen context with a tool for activity analysis
  • using analysis of forms of activities to identify factors that promote and prevent occupational performance
  • discussing the material, physical, social and cultural importance of the environment for occupation and participation and applying the principles of universal design
  • using literature searches and of correct source referencing

General competence

The student

  • is process and goal oriented when cooperating on group assignments
  • is capable of applying a creative design process to solve in occupational therapy assignments

Examiners

Work and teaching methods comprise skills training in activity analysis, project work on universal design, lectures and seminars with case-based teaching and creative design. The course also comprises a short introductory three-day period of practical training with an occupational therapist. The students work individually and in groups.

Admission requirements

Individual portfolio of two written assignments, maximum 1,500 words per assignment.

An overall grade will be awarded for the portfolio as a whole. The two assignments are equally weighed when the portfolio is graded, but if the student fails one of the assignments, the overall grade awarded will also be F.

Resit exam: The student will have the opportunity to rework the assignment(s) in the portfolio that has(have) been awarded an F once.

Course contact person

In order to be permitted to sit the exam, the following must have been approved:

  • a minimum of 80 per cent attendance in scheduled teaching
  • presentation of an analysis of forms of activity, in groups of 4–7 students