Programplaner og emneplaner - Student
VSE6000 Supported Employment Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Supported Employment
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sosialt arbeidSupported Employment
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir praktisk og teoretisk innføring i prinsipper og metoder i Supported Employment. Supported Employment bygger på prinsipper om raskt i jobb og bruk av ordinært arbeidsliv som mål og middel i arbeidsinkludering. Supported Employment legger vekt på individuell oppfølging fra en jobbspesialist. Metodikken i Supported Employment omfatter yrkes- og karriereplanlegging, jobbsøk, jobbutvikling, samarbeid med arbeidsgivere, samt oppfølgingsbistand til arbeidstaker, kolleger og arbeidsgiver. Metodikken omfatter også fremgangsmåter for å bygge varige og gode relasjoner med arbeidsgivere, og for å følge opp arbeidsforhold over tid. Metodikken og systematikken i Supported Employment utgjør kjernen i inkluderingskompetanse. Emnet bygger på nasjonal og internasjonal forskning.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- bred kunnskap om betydningen av rask jobbtilknytning, jobbmatch og tett oppfølging av arbeidsforhold
- kjennskap til de ulike retningene i place-train-maintain
- kunnskap om prinsipper og etiske verdier i Supported Employment
- bred kunnskap om femtrinnsprosessen som metodisk tilnærming for å strukturere et inkluderingsforløp
- bred kunnskap om hva som påvirker jobbsøkers opplevelse i en inkluderingsprosess og hvordan man sikrer god brukermedvirkning
- kjennskap til internasjonal og nasjonal forskning på arbeidsinkludering
Ferdigheter
Studenten kan
- etablere samarbeid med arbeidssøkers private og profesjonelle nettverk, herunder helse-, behandlingsapparat og sosialtjeneste
- redegjøre for alle trinnene i femtrinnsprosessen
- identifisere og analysere risikoer og muligheter i en arbeidsinkluderingsprosess
- anvende hensiktsmessige strategier for å kontakte og følge opp arbeidsgivere
- reflektere kritisk rundt strukturelle betingelser knyttet til utførelsen av Supported Employment
- reflektere kritisk rundt jobbspesialistrollen og etiske utfordringer knyttet til denne
Generell kompetanse
Studenten har
- kjennskap til viktigheten av inntektsgivende arbeid og arbeidets verdi og betydning i vårt samfunn
- kunnskap om forskjellen på tradisjonell tilnærming (train-place) og integrert tilnærming (place-train) i arbeidsinkludering
- bred kunnskap om inkluderingskompetanse gjennom bruk av ordinært arbeidsliv som mål og middel
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet er delt opp i tre bolker (2+2+2 dager). Mellom samlingene skal studentene nyttiggjøre seg pensum og gjennomføre ett obligatorisk arbeidskrav.
Undervisningen veksler mellom forelesninger, digitale læringsressurser, gruppeoppgaver, studentframlegg og plenumsdiskusjoner. Kollokvier er frivillig og anbefales.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må følgende to arbeidskrav være godkjent:
1.Obligatorisk tilstedeværelse. Det kreves 80 prosent tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 prosent må studenten levere et alternativt arbeidskrav som blir nærmere beskrevet av emneansvarlig. Ved fravær utover 30 prosent mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som er en del av emnets formål, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.
2. Studenten skal levere ett arbeidskrav over et nærmere angitt tema innen Supported Employment innen angitt tidspunkt. Nærmere krav til utforming av arbeidskravet vil bli beskrevet i Canvas. Omfanget skal være på 7-8 sider. Arbeidskravet har som formål å vise at studenten kan innhente kunnskap, tilegne seg forståelse av denne og at han/hun kan knytte kunnskapen til egen praksis.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig 48 timers hjemmeeksamen over et nærmere angitt tema. Besvarelsen skal være på 8-10 sider. Nærmere krav til utforming av eksamen beskrives i Canvas.
Studenter som ikke består ordinær eksamen eller har gyldig fravær kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Eksamensformen vil være lik som til ordinær eksamen. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.
Opptakskrav
Målgruppe
Emnet er aktuelt for
- jobbkonsulenter, jobbspesialister, rådgivere og veiledere i Navs tiltaks- og tjenesteapparat
- veiledere i arbeids- og inkluderingsbedrifter og vekstbedrifter
- lærere og rådgivere i videregående skoler
- rådgivere på arbeidslivssentre
- ledere og ansatte med personal- og tilretteleggingsansvar i bedrifter som ønsker å jobbe for et inkluderende arbeidsliv
- andre som er interesserte i arbeidsinkludering
Opptakskrav
Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende. Opptak skjer i henhold til Forskrift for opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Emneansvarlig
Tonje Sanden Sannes.