EPN

VSE6000 Supported Employment Emneplan

Engelsk emnenavn
Supported Employment
Studieprogram
Supported Employment
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir praktisk og teoretisk innføring i prinsipper og metoder i Supported Employment. Supported Employment bygger på prinsipper om raskt i jobb og bruk av ordinært arbeidsliv som mål og middel i arbeidsinkludering. Supported Employment legger vekt på individuell oppfølging i ordinært arbeidsliv. Metodikken i Supported Employment omfatter yrkes- og karriereplanlegging, jobbsøk, jobbutvikling, samarbeid med arbeidsgivere, samt oppfølgingsbistand til arbeidstaker, kolleger og arbeidsgiver. Metodikken omfatter også fremgangsmåter for å utvikle jobber og bygge varige og gode relasjoner med arbeidsgivere, og for å følge opp arbeidsforhold over tid. Metodikken og systematikken i Supported Employment utgjør kjernen i inkluderingskompetanse som er under utvikling i Norge. Emnet bygger på internasjonal forskning og internasjonale kvalitetskriterier/kvalitetsskalaer for Supported Employment.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskaper

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • prinsippene, metodene og de ulike retningene i place-train (Individual Placement and Support, Customized Employment og Supported Employment)
  • betingelser for å sikre arbeidssøkers medvirkning
  • betingelser for jobbmatch
  • betydningen av rask jobbtilknytning og tett oppfølging av arbeidsforhold
  • roller i oppfølgingsarbeidet

Ferdigheter

Studenten kan

  • begynne å anvende verktøy og etisk ansvarlig fremgangsmåter basert på fem-trinnsprosessen i Supported Employment
  • etablere samarbeid med arbeidstakernes private og profesjonelle nettverk, herunder helse-, behandlingsapparat og sosialtjeneste
  • reflektere kritisk over hvordan Supported Employment som arbeidstilnærming påvirker fortolkning og samhandling i sosialfaglig arbeid og egen yrkesutøvelse
  • dokumentere kunnskap om og ferdigheter i innhenting av kilder (herunder grunnleggende henvisnings- og sitatteknikk)

Generell kompetanse

Studenten har kunnskap om

  • viktigheten av inntektsgivende arbeid og arbeidets verdi og betydning i vårt samfunn
  • forskjellen på tradisjonell tilnærming (train-place) og integrert tilnærming (place-train) i arbeidsinkludering
  • inkluderingskompetanse gjennom bruk av ordinært arbeidsliv som mål og middel
  • internasjonal og nasjonal forskning på arbeidsinkludering

Innhold

Emnet formidler teorier og erfaringsbasert metodikk for oppfølging av arbeidsforhold i tråd med place-train-perspektivet. Studentenes kompetanse utvikles gjennom refleksjon og ferdighetstrening i undervisningen. Erfaringsbasert kunnskap i undervisningen vil danne grunnlaget for å se sammenhengen mellom teori og praksis.

Emnet består av tre hovedtemaer:

1. Perspektivet og prinsippene i Supported Employment.

2. Femtrinnsprosessen i Supported Employment:

  • Innledende kontakt og samarbeidsavtale.
  • Yrkeskartlegging og karriereplanlegging.
  • Finne jobb.
  • Samarbeid med arbeidsgivere.
  • Opplæring og trening på/og eller utenom arbeidsplassen.

3. Kvalitet og kvalitetskriterier.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er delt opp i tre bolker (2+2+2 dager). Mellom samlingene skal studentene nyttiggjøre seg pensum og gjennomføre ett obligatorisk arbeidskrav.

Undervisningen veksler mellom forelesninger, gruppeoppgaver, studentframlegg og plenumsdiskusjoner. Kollokvier er frivillig og anbefales.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må følgende to arbeidskrav være godkjent:

1. Obligatorisk tilstedeværelse. Det kreves 80 prosent tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 prosent må studenten levere et alternativt arbeidskrav som blir nærmere beskrevet av emneansvarlig. Ved fravær utover 30 prosent mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som er en del av emnets formål, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.

2. Studenten skal levere ett arbeidskrav over et nærmere angitt tema innen Supported employment innen angitt tidspunkt. Nærmere krav til utforming av arbeidskravet vil bli beskrevet i Canvas. 

Arbeidskravet har som formål å vise at studenten kan innhente kunnskap, tilegne seg forståelse av denne og at han/hun kan knytte kunnskapen til egen praksis.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell skriftlig 48 timers hjemmeeksamen over et nærmere angitt tema. Samme oppgave blir gitt til alle studentene. Besvarelsen skal være på 8-10 sider.  

Studenter som ikke består ordinær eksamen eller har gyldig fravær kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Eksamensformen vil være lik som til ordinær eksamen. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F. 

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.

Opptakskrav

Målgruppe

Emnet er aktuelt for alle som ønsker å arbeide med eller er opptatt av arbeidsinkludering og jobbstøtte i ordinært arbeidsliv og som ønsker å utvikle egen inkluderingskompetanse gjennom Supported Employment. Dette kan være:

  • Jobbkonsulenter, jobbspesialister, rådgivere og veiledere i NAVs tiltaks- og tjenesteapparat.
  • Veiledere i attførings- og vekstbedrifter.
  • Lærere og rådgivere i videregående skoler.
  • Rådgivere på arbeidslivssentre.
  • Ledere og ansatte i private og offentlige virksomheter som jobber direkte med mennesker som trenger støtte for å få og/eller beholde jobb.
  • Ledere og ansatte med personal- og tilretteleggingsansvar i bedrifter som ønsker å jobbe for et inkluderende arbeidsliv.
  • Andre som er interessert i arbeidsinkludering.

3. års bachelorstudenter kan ta emnet som fordypningsemne. Det gjelder kun for vårsemesteret.

Opptakskrav

Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende. For rangeringsregler vises det til forskrift for opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.