Programplaner og emneplaner - Student
VPSYDPRA10 Relasjon og omsorg til mennesker med psykisk lidelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Relationship and Care for People with Mental Complaints
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Integrering av teoretisk, empirisk og metodologisk kunnskap og egen profesjonskompetanse står sentralt. Emnet består av tre deler:
- Prosjektrettet praksis med fokus på organisering av psykisk helsetjeneste i et bedringsperspektiv
- Praksisstudier hvor studenten arbeider med egen relasjonskompetanse
- Fordypningsoppgaven skal handle om praksisrelaterte problemer og/eller fenomener knyttet til fagområdet psykisk helsearbeid.
-
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
-
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om relasjons- og omsorgsteorier
- kan anvende kunnskap om forutsetninger og betydning av relasjoner og omsorg i psykisk helsearbeid
- har inngående kunnskap om bedring og bedringsprosesser og hva pasienter/brukere erfarer som godt psykisk helsearbeid
- har inngående kunnskap om tilrettelegging og organisering som fremmer bedringsprosesser og brukerperspektivet
- har inngående kunnskap om et selvvalgt fordypningstema innen psykisk helse og psykisk lidelse
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangpunkt i relevant kunnskap for fagfeltet
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere over, analysere og identifisere faglige og etiske problemstillinger knyttet til relasjoner
- etablere, utvikle og avslutte relasjoner med menneske med psykisk lidelse og deres pårørende
- gi omsorg og anerkjennelse til mennesker med psykisk lidelse og deres pårørende, med utgangspunkt i deres ressurser, ønsker og behov
- faglig vurdere og anvende ulike arbeidsformer i psykisk helsearbeid på en selvstendig måte, i samarbeid med pasienter/brukere, deres pårørende/nettverk og medarbeidere
- reflektere over sin egen personlige og faglige kompetanseutvikling
- analysere eget og andres faglige bidrag i et tverrfaglig team
- reflektere over eget bidrag i relasjoner med mennesker med psykisk lidelse
Generell kompetanse
Studenten
- kan kommunisere relasjonelle utfordringer vedrørende forhold som fremmer og hemmer organisering av helsetjenestene i et bedrings- og brukerperspektiv
- har evne til nytenkning og kan anvende sin kunnskap på nye områder
- kan analysere fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
-
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, seminar og selvstudier.
Pensum:
I tillegg til å anvende pensum fra studiets øvrige emner skal studenten dokumentere minst 1000 sider selvvalgt litteratur
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å få bestått praksis og fremstille seg til eksamen (fordypningsoppgaven) må følgende oppgave være utført og godkjent:
- Gjennomføre et prosjekt i gruppe med presentasjon (prosjektrettet praksis)
- Tilstedeværelse i praksisstudier. Totalt 240 timer. Studenten må være tilstede minimum 90 prosent av den planlagte tiden
- Oppgave 1, Individuell oppgave, omfang: 1500 ord (+/- 20 prosent)
- Oppgave 2, Tema, problemstilling og valg av metode for fordypningsoppgaven
- Oppgave 3, Individuell oppgave eller gruppeoppgave, Omfang: 1500 ord (+/- 20 prosent)
-
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er todelt:
Praksisstudiet - Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttene for emnet, studentens konkretisering av læringsutbytter og vurderingen av studenten i løpet av praksisperioden
Fordypningsoppgave - Individuelt eller i gruppe på inntil 2 studenter over 3 uker. Omfang: 5000 ord (+/- 20 %), gjelder både for individuelle oppgaver og gruppeoppgaver. Ved ikke bestått på ordinær eksamen, kan besvarelsen bearbeides en gang til ny eksamen.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Vurderingsuttrykk
Praksisstudier - Bestått/ikke bestått
Fordypningsoppgave - Bestått/ikke bestått
Begge deler må være bestått for å få bestått emnet som helhet og uttelling i studiepoeng.
-
Sensorordning
Praksisstudiet - praksisveileder og veileder
Fordypningsoppgave -Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer. Ekstern sensor vurderer et uttrekk av besvarelsene (minimum 20 prosent). Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.
-
Emneoverlapp
VPSYPRA10, VPSYDPRA10, PSYDPRA10 og MAPSDPRA10 er 100% overlappende.