EPN-V2

VPSYD6210 Psykisk helse og traumatiske belastninger Emneplan

Engelsk emnenavn
Mental Health and Traumatic Stress
Studieprogram
Tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid - deltid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omfatter menneskelige reaksjoner knyttet til traumatisering, vold og selvmord, samt sentrale arbeidsformer og forebyggingsstrategier på individ-, gruppe- og samfunnsnivå. Studenten skal tilegne seg kunnskap og ferdigheter for å kunne vurdere og samhandle med mennesker i ulike faser, situasjoner og kontekster.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har inngående kunnskap om

  • krevende livserfaringer, kriser og menneskelige reaksjoner på disse, i en sosial og kulturell kontekst, knyttet til ulike livsfaser
  • hvordan holdninger og kommunikasjon påvirker relasjoner og omsorg
  • relasjonens betydning i møte med mennesker med lidelse knyttet til traumatisering, vold og selvmord
  • sentrale forklaringsmodeller og arbeidsformer knyttet til mennesker med lidelse knyttet til traumatisering, vold og selvmord

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende forskningsbasert kunnskap for å analysere problemstillinger knyttet til mennesker med lidelse knyttet til traumatisering, vold og selvmord på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
  • analysere sammenhenger mellom behandlingsmodeller og arbeidsmåter, samt anvende analysene i faglige og etiske resonnementer
  • anvende relasjonskunnskap til å sette seg inn i brukere/pasienters livssituasjon og etablere et klima for samarbeid og samtale
  • anvende anerkjente prinsipper for kartlegging og vurdering av selvmordsrisiko, i samarbeid med dem det angår
  • bistå med relevante arbeidsformer i samspill med brukere/pasienter, pårørende og lokalsamfunn

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere sammenhenger mellom ulike teorier, ulike menneskesyn, ulike holdninger og ulike handlinger i samspillet med mennesker med lidelse knyttet til traumatisering, vold og selvmord
  • kommunisere faglig kunnskap, innsikt og vurderinger til brukere/pasienter, pårørende, fagpersoner og allmennheten

Arbeids- og undervisningsformer

Studiegrupper, forelesninger, seminar, faglig veiledning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være utført og godkjent:

  • 80 % deltakelse i studiegrupper og seminarer
  • Disposisjon til eksamensoppgave, 700 ord (+/- 20 %)

Vurdering og eksamen

Hjemmeeksamen i gruppe på inntil 3 studenter, over 7 dager. Omfang: 2500 ord (+/- 20 %).

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått/Ikke bestått

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer. Ekstern sensor vurderer et uttrekk av besvarelsene (minimum 20 prosent). Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.

Emneansvarlig

Ingen ut over opptakskrav.

Emneoverlapp

Kunnskap

Studenten:

  • har avansert kunnskap om ulike diskurser innen utdanningsfeltet design, kunst og håndverk
  • har inngående kunnskap om samspillet mellom utdanning og handling i et samfunnsetisk og bærekraftig perspektiv
  • har inngående kunnskap om mål for og betydningen av utdanning innen design, kunst og håndverk
  • har inngående kunnskap om utdanningspolitikk og fagfeltets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • har avansert kunnskap om hvordan visuell og materiell kultur påvirker barn og unges liv og valg i et moderne og mangfoldig samfunn

Ferdigheter

Studenten :

  • kan analysere læreplaner og undervisningspraksis innen fagfeltet design, kunst og håndverk ut fra relevante teoretiske tilnærminger
  • kan drøfte forholdet mellom fagfeltets historie, innhold, undervisningsmetoder og utviklingspotensial
  • kan drøfte og reflektere over samfunnsetiske perspektiv knyttet til bærekraft og miljø, kjønn, minoriteter og kulturelt mangfold
  • kan anvende nasjonal og internasjonal forskning og egne erfaringer i arbeid med praktiske og teoretiske problemstillinger
  • kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og strukturere og formulere faglige resonnement, samt anvende korrekt kildehenvisning

Generell kompetanse

Studenten:

  • har inngående innsikt i den offentlige skolens rolle som en ikke-kommersiell institusjon, med et samfunnsbyggende kulturelt siktemål
  • kan reflektere over egen læring og delta i kommunikasjon om sentrale utfordringer
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder