EPN-V2

VPSY6050 Vitenskapsteori og forskningsmetode Emneplan

Engelsk emnenavn
Theory of Science and Research Methods
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Innledning

    Profesjonsutøvelse bygger på vurdering og anvendelse av forskning, og kompetanse fra fagutvikling og klinisk erfaring. Vitenskapsteori er en viktig del av grunnlaget for å forstå vitenskapelig aktivitet og ulike forskningsparadigmer, og det stimuleres derfor til å utvikle evne til å innta en spørrende og kritisk holdning til kunnskapsutvikling. Emnet gir en oversikt i metodologi og presenterer tilnærminger for kunnskapstilegnelse og systematisk fagutvikling. De mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ tilnærming til forskning presenteres.

  • Anbefalte forkunnskaper

  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    KunnskapStudenten

    • har inngående kunnskap om forskningsprosessen
    • har inngående kunnskap om de mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ forskningstilnærming
    • har inngående kunnskap om sammenhengen mellom vitenskapsteori og forskningsmetode

    FerdigheterStudenten

    • kan planlegge datainnsamling av kvalitative og/eller kvantitative data
    • kan analysere og tolke kvantitative data, som deskriptive tabeller og figurer
    • kan analysere og tolke kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
    • kan identifisere og belyse forskningsetiske problemstillinger i egne prosjekter

    Generell kompetanseStudenten

    • kan anvende kunnskaper og ferdigheter gjennom kritisk analyse og resonnement rettet mot ulike kunnskapsformer, verdier og menneskesyn
    • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger og komme med forslag til løsninger
    • kan formidle fag- og forskningsresultater som er relevante for helse- og sosialtjenesten
  • Innhold

    • Vitenskapsteori
    • Forskningsprosessen
    • Forskningsdesign og -metoder
    • Forskningsetikk
    • Datainnsamling, analyse og tolkning av kvantitative og kvalitative data

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Forelesninger, gruppearbeid, seminar med fremlegg og selvstudier.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være utført og godkjent:

    Ta utgangspunkt i et tema som er relevant for nåværende utdanning, eller fra praksis. Formuler en kvalitativ og en kvantitativ problemstilling knyttet til dette temaet. Velg en av problemstillingene, og drøft den med utgangspunkt i 1-2 selvvalgte forskningsartikler med samme tematikk. Skisser et forskningsdesign og presenterer en relevant metode, samt et mulig utvalg som kan være egnet til å besvare problemstillingen. Identifiser en forskningsetisk problemstilling knyttet til dette temaet

    • Utføres i gruppe på normalt 4-6 studenter.
    • Omfang: 1500 ord (+/- 10 %).
    • Pensum skal anvendes i besvarelsen.
    • Muntlig fremlegg i gruppe.
    • Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.
  • Vurdering og eksamen

    Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe på 2-3 studenter, 4 dager. Omfang: 2500 ord (+/- 20 %).

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala fra A-F.

  • Sensorordning

    Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Uttrekk på minimum 20% av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

  • Emneoverlapp

    MAABI4050, MASYK4050, MASYD4050, MAPO4050, MAPSD4050, ABIO6050, KREFT6050, KARD6050, VPSY6050, VPSYD6050, PSYD6050, HEL6050 og BIT6000 er 100 % overlappende.