EPN

VPSY6010 Menneske, psykisk lidelse og det sosiale miljø Emneplan

Engelsk emnenavn
The Human Being, Mental Suffering and the Social Environment
Studieprogram
Tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid - heltid
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Formålet med emnet er å introdusere studentene til rammebetingelser, teorier og forskning innenfor psykisk helsearbeid.  

 

Forskning, forebygging, ivaretakelse og behandling av mennesker med psykisk lidelse krever en tverrfaglig forståelse og tilnærming. I dette emnet behandles grunnleggende begreper som psykisk helse, psykisk lidelse, rus- og avhengighetsproblematikk relatert til psykisk helsearbeid, forstått ut fra ulike faglige perspektiver. Emnet fokuserer på en biopsykososial modell for individtilpasset forebygging og ivaretakelse, på tvers av fagtradisjoner og ulike psykiske plager, rus- og avhengighetsproblematikk. Etiske aspekter og relasjonen mellom psykisk helsearbeider og bruker/pasient vil gjennomgående bli tematisert. 

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

 

  • har kjennskap til teorier, modeller og metoder i utøvelse av psykisk helsearbeid.  
  • kjenner hensikten med og utfordringene ved klassifikasjon- og diagnosesystemer for psykiske lidelser
  • har avansert kunnskap om sentrale sårbarhets- og risikofaktorer for psykisk helse i et biopsykososialt perspektiv
  • har inngående kunnskap om utviklingen av psykiske helsetjenester for brukere, pasienter og pårørende
  • har kjennskap til individets rett til autonomi og brukermedvirkning, samt kjenne til viktige etiske problemstillinger og avveininger i utviklingen av likeverdige helsetjenester
  • har innsikt i overordnede betingelser som har betydning for bedringsprosesser innen psykisk helsearbeid

 

 

Ferdigheter

Studenten

 

  • kan formidle fagområdets teoretiske og forskningsbaserte kunnskap, skriftlig og muntlig
  • kan delta i faglige og helse- og sosialpolitiske diskusjoner og drøftinger som fremmer kunnskap om fagområdet psykisk helse, og kan formidle brukers/pasienters perspektiv
  • kan kritisk vurdere helse- og sosialpolitiske, juridiske og økonomiske rammebetingelser for arbeid med psykisk helse
  • kan analysere empiri, teori og forskning som omhandler utvikling, sårbarhet, beskyttelse og konsekvenser av psykiske helseplager
  • kan fremvise inngående faglig innsikt og forståelse for den enkelte bruker/pasient, familie og nettverk 
  • kan analysere egen fagprofesjons kompetanse i tverrfaglig samarbeid på de ulike nivåene, og kan anvende kompetansen i koordinering av brukerrettede tjenester
  • kan anvende faglitteratur og forskning i eget utviklingsprosjekt

 

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan integrere FNs bærekraftsmål om god helse og mindre ulikhet i etiske og faglige problemstillinger knyttet til psykisk helse og psykiske lidelser, inkludert rus- og avhengighetsproblematikk
  • kan analysere sammenhenger mellom individnivå, tjenestenivå og samfunnsnivå i utformingen av psykisk helsearbeid
  • kan reflektere og bidra i diskusjoner med utgangspunkt i fag- og forskningskunnskap, brukerkunnskap og erfaringskunnskap
  • kan formidle faglige problemstillinger, analyser og forskningsresultater på en forskningsetisk forsvarlig måte

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet inkluderer både e-læringsmoduler, studiegrupper, forelesninger, seminarer og selvstudier. Obligatoriske pensumforelesninger presenterer fagstoff med diskusjoner og skriftlige arbeidskrav. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende godkjent:

  • Skriftlig oppgave individuelt. Omfang: 2500 ord (+/- 20 %)

  • Følge e-læringsmodul og levere en gruppeoppgave. Omfang 700 ord (+/- 20 %). Presentasjon i gruppe med opponentskap.

  • Deltakelse i obligatoriske aktiviteter, 80 % deltakelse i studiegrupper, forelesninger og seminarer

 

Vurdering og eksamen

Prosjekteksamen, i form av individuell skriftlig oppgave, omfang 4000 ord  

(+/- 20 %). Går over hele emneperioden, med innleveringsdato etter endt

undervisning. 

Ny eksamen: Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til F (ikke bestått), har studenten  

anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.  

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer. Ekstern sensor vurderer et uttrekk av besvarelsene (minimum 20 prosent). Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

VPSY6010, VPSYD6010 og MAPSD4010 er 100% overlappende.