Programplaner og emneplaner - Student
VMNT6000 The role of Emergency Medical Dispatch in the Emergency medicalServices Course description
- Course name in Norwegian
- Medisinsk nødmeldetjeneste og den akuttmedisinske kjeden
- Study programme
-
Further Education in Emergency Medical DispatchFurther Education in Emergency Medical Dispatch
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omfatter fordypning knyttet til medisinsk nødmeldetjeneste sin rolle i den akuttmedisinske kjeden. Det legges vekt på kunnskap om tidskritiske tilstander, sårbare grupper og prehospitale ressurser, for å sikre samhandling og gode pasientforløp.
Required preliminary courses
Som en del av bachelorutdanningen i norsk tegnspråk skal studentene levere en bacheloroppgave. I dette emnet skal de få innføring i ulike forskningsmetoder og skrive sin egen bacheloroppgave basert på en selvvalgt problemstilling basert på temaer som er relevant for den studieretningen studenten har valgt.
Emneplan ble godkjent av utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.
Learning outcomes
Emnet har ikke forkunnskapskrav, men studiet har generelle progresjonsregler. Se programplan.
Teaching and learning methods
Forelesninger, seminarer og veiledning
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- 80 % tilstedeværelse på oppstartsseminar og webseminar.
- 90 % tilstedeværelse på observasjonspraksis
- individuelt refleksjonsnotat basert på observasjonspraksis
- 2 fagnotat i gruppe på 3-6 studenter, á 1000 ord (+/-10 %). Fagnotatene presenteres på webseminarene med tilbakemelding fra lærer og medstudenter
Assessment
Avsluttende vurdering er en individuell bacheloroppgave (15 studiepoeng) skrevet på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Oppgaven skal være forankret i teorier relevant for tegnspråk og tolking. Det gis individuell veiledning i skriveperioden (jf. arbeidskrav). Bacheloroppgavens totale omfang er på 7000 ord +/- 10 %. Det skal som et obligatorisk vedlegg leveres et sammendrag av bacheloroppgaven på norsk tegnspråk på 5-10 minutter.
Ved ikke bestått resultat på ordinær eksamen, kan en omarbeidet oppgave leveres til ny eksamen. Ved et tredje forsøk må det leveres en helt ny oppgave.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
Examiners
Emnet gir en innføring i vitenskapsteori og forskningsmetode. Det blir gitt kurs i akademisk skriving, litteratursøk og spissing av problemstillinger, samt gjennomgått ulike forskningsmetoder. Studentene skal skrive sin egen bacheloroppgave, og får veiledning på denne.
Studentene kan velge å skrive en teoretisk oppgave, en empirisk oppgave eller en kombinasjon. En teoretisk oppgave tar utgangspunkt i analyser og drøftinger i aktuelle forskningsarbeider innen et område og oppsummerer og sammenlikner. En empirisk oppgave bygger på ny informasjon som studenten selv samler inn eller bygger videre på analyse av materiale som andre har samlet inn.
I oppgaver som bruker materiale studenten selv samler inn, er det et krav at dette innhentes slik at meldeplikten til Norsk senter for forskningsdata (NSD) ikke utløses. Hvis elever under myndighetsalder deltar i undersøkelsen, skal foresatte gi samtykke. Gjennom oppgaven skal studenten dokumentere kjennskap til aktuell forskning på det området som studenten skriver om. Studenten skal bruke teori og annet fagstoff som grunnlag for å undersøke problemstillingen. I metodedelen skal framgangsmåter dokumenteres slik at det er mulig å se hvordan studenten har innhentet og brukt materialet, og hvordan han eller hun har kommet fram til resultatene. Resultatene skal drøftes ut fra alminnelige vitenskapelige krav til pålitelighet og gyldighet.