Programplaner og emneplaner - Student
VMI6000 Motivational Interviewing/ MI, level 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Motiverende intervju, trinn 2
- Study programme
-
Motivational Interviewing/ MI, level 2
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Required preliminary courses
Gradert skala A-F.
Learning outcomes
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.
Content
- Historisk og teoretisk bakgrunn, utvikling og forskningsresultater
- Videreutvikling og integrering av MI-metodikken
- MI-holdning
- Fire prosesser i samtaler: relasjonsbygging, fokusering, utforsking og planlegging
- Kommunikasjonsferdigheter i MI
- Gjenkjenne, utforske og styrke endringsprat
- Håndtere status quo-prat og disharmoni
- Utvikle handlingsplan
- Konsolidere beslutning
- Koble Mi og annen metodikk
- Implementering av MI-metodikken i organisasjoner
- Undervisning og veiledning i MI
Teaching and learning methods
Emnet har ni undervisningsdager i løpet av semesteret og obligatorisk trening i smågrupper mellom samlingene i 15 timer. Studentene får individuell tilbakemelding på transkriberte samtaler i løpet av emnet, og veiledning i grupper.
Emnet legges opp med forelesninger, demonstrasjoner, øvelser, refleksjonsoppgaver og etter lesninger. Studentene må være innstilt på å jobbe med egne utviklings- og endringsprosesser. For å utvikle studentenes bevissthet om egen samtalekompetanse, vil det bli øvelser hvor de selv kan oppdage og erfare, og samtidig trene på anvendelse av motiverende samtaleferdigheter. Aktiv deltakelse med egentrening og refleksjon over egne og andres samtaler er en forutsetning for å kunne gjennomføre emnet. Arbeidsformene skal bidra til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må følgende fem arbeidskrav være godkjent:
- Obligatorisk tilstedeværelse
Det kreves 80 % tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 % må studenten levere inn et alternativt skriftlig arbeidskrav. Ved fravær utover 25 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Krav om tilstedeværelse er begrunnet i at emnet er basert på ferdighetstrening og vektlegger å reflektere sammen. Arbeidsformen er prosessuell og skal gi studenten en mulighet til å tilegne seg en kompetanse som er knyttet til emnets læringsutbytte. Dette kan ikke tilegnes utelukkende ved selvstudium av pensumlitteratur.
2. Minst 15 timer MI-trening i smågrupper mellom samlingene i løpet av emnet
3. To transkriberte samtaler på tre-fire sider med egenrefleksjon. Begge samtaler skal være gjennomført med en ekstern person med samtykkeerklæring om bruk av samtalen i veiledning. Dersom de to transkriberte samtalene ikke blir godkjent, gis studenten anledning til å levere forbedret versjon.
4. Skriftlige tilbakemelding fra medstudenter og lærere
5. Veiledning på samlingene
Begrunnelsen for treningen mellom samlingene er at motiverende samtale er et ferdighetsfag som ikke kan læres gjennom å høre eller leses om, det må innøves og praktiseres. Forskning viser at den mest effektive innlæringen av denne metodikken er å få feedback og veiledning på egne reelle samtaler. Hensikten med arbeidskrav i form av transkribert samtale er at studentene ved skriftliggjøring skal få større bevissthet om og realistisk vurdering av sine egne samtaleferdigheter og sin læreprosess.
Alle arbeidskrav må oppfylles og gjennomføres innen angitte frister og være godkjent av emneansvarlig. Studenten er selv ansvarlig for å signere tilstedeværelseslister. Dersom arbeidskravene ikke oppfylles, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig fordypningsoppgave som knyttes til egen erfaring med bruk av motiverende samtale. Oppgavens tema og problemstilling tar utgangspunkt i en samtale som tas opp på lydbånd/video, transkriberes og som skal analyseres i relasjon til teori. Samtalen kan ikke ha vært brukt som arbeidskrav. Studentene kan arbeider med oppgaven i hele semesteret. Oppgavens omfang skal være på 8-10 sider.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen, som har lik utforming som ordinær. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.
Admission requirements
Målgruppe
Emnet retter seg mot ansatte i offentlig og privat sektor og frivillige organisasjoner. Det kan være helse- og sosialarbeidere, ansatte i velferdssektoren, pedagoger, rådgivere, ledere, fagutviklere, konsulenter og andre som arbeider med motivasjons- og endringsarbeid med samtalen som arbeidsredskap.
Opptakskrav
Bachelorgrad fra høgskole/universitet, fra studier innen helse-, velferds- samfunns- og sosialfag, pedagogikk eller tilsvarende. For å få opptak til emnet forutsettes dokumentert kompetanse tilsvarende 10 studiepoeng i Motiverende intervju.
For rangeringsregler vises det til forskrift for opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Course contact person
Anne Høiby.