EPN-V2

VLEDU6000 Ledelse gjennom utvikling og samarbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Leading through development and collaboration
Studieprogram
Ledelse gjennom utvikling og samarbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

Målgruppen for studiet er lærere i barnehage og/ eller skole som har veiledningsoppgaver overfor studenter, nyutdannede og andre kolleger.

Opptakskrav/forkunnskapskrav

Opptakskrav er bestått lærerutdanning/førskolelærerutdanning eller tilsvarende fra universitet eller høgskole, og pedagogisk veiledning for praksislærere og nyutdannede i barnehage og skole, emne 1 1 (15 studiepoeng), eller tilsvarende. I tillegg kreves minst tre års yrkeserfaring fra skole- eller barnehagesektor etter fullført utdanning. Lærere ved barnehager og skoler som har samarbeidsavtale med Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) og veiledere for nyutdannede oppnevnt av barnehage- og skoleeier, blir prioritert ved opptak. Søkere som er aktive praksislærere for studenter ved LUI kan tas opp ved studiet, selv om praksiskravet ikke er oppfylt.

Søkere som Utdanningsdirektoratet har vurdert til å ha lærerutdanning eller barnehagelærerutdanning fra utlandet, men som mangler fag/studiepoeng for å bli godkjent lærer i norsk grunnopplæring, kan også søke. Slike søkere må i tillegg oppfylle kravet til generell studiekompetanse.

Forkunnskapskrav

Veiledning bidrar med en profesjonell støtte i profesjonsutvikling i et krevende og komplekst yrke. Evnen til analyse og utvikling av egen veiledningspraksis står sentralt, samt kompetanse i veiledning i en flerkulturell barnehage og skole.

Innholdet fra pedagogisk veiledning i utdanning og yrke for lærere i barnehage og skole, modul 1 videreføres og utdypes i modul 2, og det legges større vekt på arbeids­plassen som organisasjon og institusjon. I tillegg skal det arbeides med teorier og begreper som belyser og gir grunnlag for å analysere og reflektere over følgende innholdskomponenter:

Lærerarbeid og pedagogisk virksomhet:

  • Observasjon, analyse og vurdering av pedagogisk virksomhet
  • Didaktiske og fagdidaktiske problemstillinger

Veiledning i et profesjonsperspektiv:

  • Perspektiver på profesjon
  • Utvikling av profesjonsidentitet og deltakelse i profesjonelle læringsfellesskap
  • Forholdet mellom teori og praksis
  • Ulike modeller for kollega- og gruppeveiledning

Veiledning i organisasjoner:

  • Organisasjonsforståelse
  • Ulike perspektiver på læring på individ- og organisasjonsnivå

Veiledning og etikk:

  • Profesjonsetiske problemstillinger
  • Kritisk analyse og refleksjon i veiledning
  • Tillit og kontroll

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan, under veiledning, drøfte helt kompenserende sykepleie ved alvorlig svikt i pasientens vitale funksjoner
  • kan, under veiledning, drøfte komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
  • kan, under veiledning, drøfte kliniske undersøkelsesmetoder og vurderingsverktøy for å utøve intensivsykepleie
  • kan, under veiledning, drøfte hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
  • kan, under veiledning, kritisk vurdere pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
  • kan, under veiledning, kritisk vurdere mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død

Ferdigheter

Studenten

  • kan, under veiledning, bruke kunnskaper og ferdigheter for å planlegge og utøve intensivsykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser
  • kan, under veiledning, gjennomføre systematisk overvåking av pasienten
  • kan, under veiledning, identifisere, vurdere og analysere tegn og symptomer på endring i akutte og komplekse pasientsituasjoner
  • kan, under veiledning, analysere pasientens, ressurser, problemer og behov
  • kan, under veiledning, bruke prinsipper for smittevern og iverksette infeksjonsforebyggende tiltak i intensivavdelingen
  • kan, under veiledning, analysere risikofaktorer til intensivbehandling, samt iverksette tiltak for å forebygge komplikasjoner og uønskede hendelser
  • kan, under veiledning, bruke relevante metoder i kommunikasjon og samhandling med kritisk syke pasienter, pårørende og andre i det tverrprofesjonelle teamet
  • kan, under veiledning, redusere stress, smerte og ubehag ved avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
  • kan, under veiledning, reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper, personvern og helselovgivningen
  • kan, under veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
    • administrere relevant monitoreringsutstyr
    • yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som å administrere forordnet non-invasiv og invasiv respirasjonsstøttende behandling, administrere forordnet assistert og mekanisk sirkulasjonsstøttende behandling, administrere forordnet ernæringsbehandling og administrere forordnet nyreerstattende behandling
    • administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring for intensivpasienten
    • administrere og evaluere sedasjon av intensivpasienten
    • bruke og kontrollere medisinsk utstyr og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger
    • utøve intensivsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet
    • sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
    • sikre personopplysninger etter gjeldende lover og forskrifter

Generell kompetanse

Studenten

  • kan, under veiledning, anvende kunnskaper og ferdigheter for å ha handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
  • kan, under veiledning, prioritere og gjennomføre helt eller delvis kompenserende intensivsykepleie ved alvorlig svikt i pasientens ressurser for å ivareta sine grunnleggende behov
  • kan, under veiledning, analysere etiske problemstillinger og anvende etisk refleksjon for å ivareta intensivpasienten og pårørende
  • kan, under veiledning, dokumentere, kvalitetssikre og formidle faglig informasjon om intensivpasienten
  • kan, under veiledning, samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten

Arbeids- og undervisningsformer

Veiledede praksisstudier, selvstudier, simulering og refleksjonsgrupper.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

  • Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
  • Selvvurdering og utfylt vurderingsskjema leveres til midtveis- og sluttvurdering.
  • Deltakelse i obligatoriske aktiviteter:
    • Simulering
    • Refleksjonsgrupper

Vurdering og eksamen

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbytte for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet og kriterier for skikkethetsvurdering. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant.

Vurderingsuttrykk

Bestått-Ikke bestått.

Sensorordning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan vise

  • videreutviklet teoretisk og praktisk kunnskap i drama, forming og musikk
  • videreutviklet kunnskap om pedagogisk ledelse av barn og personale knyttet til kunstneriske prosesser og kunstdidaktisk forståelse
  • utvidet kunnskap om profesjonsnær og praksisrettet forsknings- og utviklingsarbeid
  • utvidet kunnskap om yrkesetiske utfordringer knyttet til ledelse av arbeid med kunst, kultur og kreativitet i barnehagen
  • innsikt i politiske og administrative organer som er relevante for barnehagen
  • kunnskap om hvordan arbeid med kunst. Kultur og kreativitet kan bidra til inkludering i barnehagen
  • utvidet kunnskap om barns varierte kunstneriske uttrykksmåter og kunstfaglige lærings- og danningsprosesser

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere rundt ulike sider ved profesjonsutøvelsen generelt og fordypningen spesielt og i stor grad fremstå som profesjonell barnehagelærer
  • kan utforske og anvende lek, ulike estetiske virkemidler, verktøy, rom, materialer og teknikker i samspill med de yngste barna
  • kan lede, planlegge, tilrettelegge for et kreativt miljø med vekt på fantasi, fortelling, lek og improvisasjon
  • kan begrunne og vurdere skapende virksomhet for og med barn i ulike fysiske miljøer i og utenfor barnehagen, i lys av aktuell forskning
  • anvende sin kunnskap og erfaring med ledelse, kritisk refleksjon og veiledning i arbeidet med kunst, kultur og kreativitet i barnehager

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over barnehagen som leke- og læringsarena for barn i et mangfoldig samfunn
  • kan utøve kritisk og etisk refleksjon om problemstillinger knyttet til barnehagens innhold og verdigrunnlag
  • kan reflektere kritisk over egen betydning og posisjon som leder, rollemodell, formidler og medskaper
  • har kjennskap til barnehagepolitiske styringsdokumenter

Opptakskrav

Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, ekskursjoner, forelesninger og veiledning samt bruk av digitale læringsressurser. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer. Undervisningen foregår innad i fordypningsgruppa og på tvers av fordypningene.

Organisering og arbeidsmåter

I løpet av studieperioden skal studentene arbeide med et fordypningsarbeid innenfor valgt fordypningsemne. Arbeidet er individuelt og skal utføres på egen arbeidsplass. Arbeidet skal utføres parallelt med studiet og ha en varighet tilsvarende fordypningsperioden. Det vil bli gitt veiledning underveis. Studenten presenterer fordypningsoppgaven i forbindelse med avsluttende vurdering. Nærmere retningslinjer for fordypningsoppgaven blir gitt i eget notat. Se beskrivelse av omfang under arbeidskrav.

KKK fagene forutsetter aktiv deltakelse gjennom praktiske eller metodiske øvelser. Arbeidsmåtene består av utprøvinger, gruppeoppgaver og diskusjoner, forelesninger og praksisrettet arbeid. Undervisningen veksler mellom seminarer i gruppe og verksted, workshops og litteraturstudier.

Selvstudium, samspill i gruppe, selvstendige øvelser og litteraturstudie er sentralt i kunst, kultur og kreativitet.

Undervisningen vektlegger praktisk formidling, samspill, tilrettelegging, ledelse og instruksjon. Undervisningen er prosessorientert med aktiv deltakelse der læringen skjer gjennom et tett samarbeid mellom student og lærer og innad i studentgruppen.

Praksisstudiet

Praksisstudiet i syvende og åttende semester består av 10 dager praksisopplæring på studentens eget arbeidssted i tilknytning til valgt fordypningsstudium.

Fravær fra praksisperioden i emnet må være tatt igjen innen utgangen av 1. mars.

Mer informasjon om praksisstudier finnes på nettsiden med informasjon om praksis og i dokumentet "Praksisoppgaver", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden.

For mer utfyllende informasjon om praksisopplæringen, se programplanen for bachelorstudium i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng).