EPN

VLEDU6000 Ledelse gjennom utvikling og samarbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Leading through development and collaboration
Studieprogram
Ledelse gjennom utvikling og samarbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet tar for seg sentrale funksjoner og aspekter knyttet til rollen som bibliotekleder. Det innebærer også en oppmerksomhet mot innsikt i endringsbehov, håndtering av innovasjon og fornyelse, bruk av prosjekt som virkemiddel i endring, samarbeid og alliansebygging, samt en økt bevissthet knyttet til profilering og kommunikasjon av virksomheten.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav. 

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • bred kunnskap om endringsbehov og endringsatferd i organisasjoner
  • forståelse av innovasjon som fenomen og muligheter knyttet til å lede innovasjonsprosesser
  • kjennskap til prosjekt som organisasjons- og arbeidsform
  • forståelse av interessenthåndtering, alliansebygging og samarbeid i en offentlig virksomhet
  • kjennskap til ulike måter og kanaler for å kommunisere og profilere egen virksomhet

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere over bruk av organisering og ledelse som virkemiddel knyttet til endringer med utgangspunkt i egen lederrolle
  • identifisere og analysere endringsbehov og måter å håndtere endringer og prosjekter på, tilknyttet egen virksomhet
  • anvende kunnskap om måter å samarbeide og bygge allianser på i tilknytning til egen funksjon og virksomhet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskap og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter innen administrasjon, styring og ledelse for egen virksomhet
  • skal inneha en aktiv rolle i fornyings- og omstillingsarbeid i egen virksomhet og bidra med kritiske perspektiver i slike prosesser

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene vil være en fysisk samling med undervisning og øvelser, webinar, videoforelesninger, oppgaver, veiledning og selvstudium.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må ett arbeidskrav være godkjent:

  1. Skriftlig oppgave.

Tema vil være knyttet til noen sentrale faglige temaer, og studenten kan velge å skrive alene eller i gruppe. Omfanget på innleveringen skal være omkring 1500 ord om den utarbeides alene, eller omkring 2000 ord om det er to eller flere.

Det blir gitt tilbakemelding på den skriftlige oppgaven. Dersom oppgaven ikke godkjennes, har studenten(e) rett til å levere på nytt én gang. Arbeidskravet skal være gjennomført og godkjent innen fastsatt tid for at studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke oppfylles, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en hjemmeeksamen over 7 dager. Hjemmeeksamen kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil to studenter. Omfanget skal være på 3500 ord (+- 10 %) eller på 4000 ord (+- 10 %) om to skriver sammen. Forside og litteraturliste kommer i tillegg.

Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til å framstille seg til ny/utsatt eksamen. Det blir gitt ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.

Opptakskrav

Målgruppe

Bibliotekledere i Troms fylkeskommune og Finnmark fylkeskommune.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse. For rangeringsregler vises det til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.