EPN-V2

VETEKB6000 Human Beings and Techonolgy Course description

Course name in Norwegian
Menneske og teknologi
Study programme
Further Education Programme in Assistive Technology – Master’s Level
Further Education Programme in Assistive Technology – Bachelor’s Level
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
SPRING 2018
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Avsluttende vurdering avlegges i andre semesteret.

Avsluttende vurdering

Eksamen (30 studiepoeng) er en mappeinnlevering der bearbeidet versjon av de to refleksjonsnotatene vurderes av sensor. Hvert refleksjonsnotat skal ved eksamen være på 4000 ord (+/-10 %). Studentene leverer en mappe bestående av de to refleksjonsnotatene til oppgitt frist. Refleksjonsnotatene skal være ferdig bearbeidet på grunnlag av mottatt veiledning eller skriftlige kommentarer (se avsnittet «Arbeidskrav» over).

Ny/utsatt eksamen

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.

Required preliminary courses

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Learning outcomes

Mappen vurderes av intern sensor. Ekstern sensor tar stikkprøver av eksamensbesvarelser sensurert av intern sensor. Eventuelle markerte avvik mellom intern og ekstern sensors vurdering drøftes på samsensureringsmøtet. Det faglige resultatet av denne diskusjonen tar intern sensor hensyn til ved sensureringen av alle eksamensoppgaver.

Content

Studiet gir kompetanse på bachelornivå i forhold knyttet til brukergrensesnitt. Det legges vekt på kunnskap om teknologiske løsninger som kan styrke den enkeltes muligheter til å klare seg selv i hverdagen til tross for nedsatt funksjon.

Studiet, som består av ett obligatorisk emne, gjennomføres på deltid i løpet av ett semester. Det arrangeres to samlinger av fem dagers varighet, og det forventes en arbeidsinnsats på ca. 20 timer per uke. Bestått eksamen gir 15 studiepoeng.

Teaching and learning methods

Målgruppe

Målgruppen for studiet er personer med oppgaver eller ansvar knyttet til voksne menneskers læring i et moderne, flerkulturelt samfunn. Studiet er utviklet for å møte behov hos personer som arbeider med undervisning, veiledning eller ledelse og organisering av virksomheter der voksnes læring er sentralt. Studiet vil også passe for personer som ikke står i et fagrelevant arbeidsforhold i studietiden, men som ønsker å utvikle kunnskaper og kompetanse på området.

Opptakskrav

Opptakskrav er generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse.

Course requirements

Studiet består av følgende fire hovedtema, med ett tema for hver samling.

Ressurser i personlig kunnskap (samling 1)

  • Om voksnes mangfoldige forutsetninger for læring
  • Biografisk læring
  • Læringsstiler (studievaner, persepsjon)
  • Funksjonell leseferdighet
  • Akademisk skriving
  • Om læremidler og andre læringsressurser for bruk i egen virksomhet

Voksenlæreren på kulturelt komplekse læringsarenaer (samling 2)

  • Å undervise voksne
  • Voksne lærende i det flerkulturelle Norge
  • Fleksibel læring
  • Endringer i teknologiske kunnskapsmiljøer
  • Formell og uformell kompetanse
  • Minoritet og majoritet i lærende virksomheter
  • Epistemiske kulturer (læringskultur)
  • Samhandling i krysskulturelt læringsarbeid (fordommer, anerkjennelse)

Transnasjonalt kunnskapsliv (samling 3)

  • Mobilitet, migrasjon og utdanning
  • Internasjonale studenter
  • Internasjonalisering i eget læringsmiljø
  • Medbrakt og ervervet kompetanse - realkompetanse
  • Kulturforskjeller i motivasjon - kultursjokk
  • Endring - første- og andre ordens læring
  • Transformativ læring
  • Dannelse og myndige medborgere

Kultursensitiv pedagogikk (samling 4)

  • Bindingskrefter i livslang læring
  • Aktivt lyttende veiledning
  • Krysskulturell veiledning og formidling
  • Metodisk kulturrelativisme
  • Vide kontekster for kunnskap
  • Negative skoleerfaringer og utdanningsrelaterte skader
  • Vurdering av læringsutbytte
  • Bærekraftig kunnskap

Assessment

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.

Vurderingsform: Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter. Den samme vurderingsformen anvendes ved ny/utsatt eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler tillatt

Grading scale

Gradert skala A-F, der A er beste og E dårligste karakter for bestått. F er ikke bestått.

Examiners

En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 20 prosent av studentene. De øvrige vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Admission requirements

Målgruppe

Studiets målgruppe er personer som ønsker kompetanse innen velferdsteknologi.

Opptakskrav

For opptak kreves det generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Opptak til studiet gjennomføres i henhold til forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.