Programplaner og emneplaner - Student
VETEK6100 Individuell tilrettelegging Emneplan
Innledning
Emnet omfatter fordypning i hvordan utforming av objekter kan redusere funksjonsproblemer. Det legges vekt på kartlegging, analyse, praktisk utprøving og evaluering av løsninger.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått VETEK6000.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om individuell tilrettelegging, tilgjengelighet og kompenserende teknologi
- har inngående kunnskap om teknologi og teknikker som er relevante for individuell tilrettelegging og tilgjengelighet
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere faglige og etiske problemstillinger knyttet til tilgjengelighet, tilrettelegging og universell utforming for personer med nedsatt funksjon
- kan identifisere, analysere, gjennomføre og dokumentere et utviklingsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet individuell tilrettelegging, både til spesialister og allmennheten
- kan kritisk vurdere etiske problemstillinger knyttet til individuell tilrettelegging og tilgjengelighet
- kan bidra til kunnskapsutvikling og innovasjon i samarbeid med brukere, tjenesteapparat, forsknings- og utviklingsmiljøer og næringsliv
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, seminarer, gruppearbeid, skriftlige oppgaver og selvstudier.
Studentene starter det konkrete arbeidet med prosjektoppgaven i løpet av den første samlingen. De oppfordres til å tenke på aktuelle problemstillinger mens de tar VETEK6000. Studenten får veiledning på prosjektoppgaven både på samlingene og i begge mellomperiodene.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er krav om minimum 80 prosent tilstedeværelse på samlingene. Dette kravet må være oppfylt for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.
Vurderingsform: Prosjektoppgave i gruppe på to til fire studenter.
Omfang: Inntil 8000 ord. Prosjektarbeidet strekker seg gjennom hele semesteret.
Den samme vurderingsformen anvendes ved ny/utsatt eksamen.
Tidspunkt: Slutten av 2. semester.
Hvis prosjektoppgaven vurderes til F, kan studentene levere omarbeidet versjon av den én gang.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F, der A er beste og E dårligste karakter for bestått. F er ikke bestått.
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 20 prosent av studentene. De øvrige vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.