Programplaner og emneplaner - Student
VETEK6000 Human Beings and Techonolgy Course description
- Course name in Norwegian
- Menneske og teknologi
- Study programme
-
Further Education in Assistive Technology
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omfatter fordypning i ulike forhold knyttet til brukergrensesnitt. Det legges vekt på kunnskap om teknologiske løsninger som kan styrke den enkeltes muligheter til å klare seg selv i hverdagen til tross for nedsatt funksjon.
Required preliminary courses
Studenten må være tatt opp på studiet.
Learning outcomes
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om «menneske-maskin-interaksjon» (MMI) og brukergrensesnitt
- har kunnskap om menneskelige og teknologiske forutsetninger for at betjeningsløsninger og tilbakemeldingssystemer kan fungere ved nedsatt funksjon
- har kunnskap om sensoriske, fysiske og kognitive funksjonsnedsettelser og konsekvenser for aktivitet og samfunnsdeltakelse
- har inngående kunnskap om ulike perspektiver på funksjonshemming
- har inngående kunnskap om velferdsteknologi i en samfunnsmessig kontekst
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og foreslå teknologiske tilretteleggingstiltak for ulike brukere i en tverrfaglig sammenheng ut fra et brukerperspektiv
- kan analysere brukergrensesnitt
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk analysere hvordan teknologi kan assistere mennesket, ut fra et brukerperspektiv
- kan formidle brukerbehov til hjelpeapparat, utviklere, produsentmiljøer og leverandører
- kan analysere, begrunne og formidle etiske dilemmaer knyttet til interaksjon mellom menneske, teknologi, deltagelse og miljø
Teaching and learning methods
Forelesninger, seminarer, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, selvstudier.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 prosent tilstedeværelse på samlinger
Assessment
Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.
Den samme vurderingsformen anvendes ved ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
This course will provide an introduction to social therapy with children, young people and their families, with emphasis on work in child welfare institutions. It covers different perspectives on children and young people’s mental and physical health, and how neglect can affect their psychological development and health. The students will also be introduced to various theoretical perspectives underlying social therapy in order to facilitate children and young people’s development and growth.
Grading scale
The student must have completed and passed the first year of the Bachelor Programme in Child Care and Welfare.
Examiners
Knowledge
The student
· has knowledge of trauma, possible causes, forms of expression and consequences, and how to work with children and young people who have experienced trauma
· has knowledge of different perspectives that form the basis of social therapy
· has knowledge of necessary relational and care-related conditions that enable facilitation of children and young people’s development and improvement of mental and physical health
· has knowledge of work with unaccompanied minor asylum seekers in institutions
· has knowledge of working with families and networks and of interprofessional cooperation in the field of social therapy
Skills
The student
· can apply a multidisciplinary knowledge base to practice systematic social therapy with children and young people
· can apply knowledge of substance abuse and criminality in children and young people in social therapy work in institutions
· can apply knowledge from children, young people and their families to ensure their participation and co-determination in social therapy work
· can apply knowledge of cultural diversity and demonstrate cultural sensitivity in social therapy work
· has insight into and can analyse and critically reflect on documentation that forms part of social therapy
- Can practice conversations with children and young people in a professional and recognizing way
General competence
The student
· has insight into their own preconceptions, attitudes and values, and can reflect on how these affect the relationship with children and young people
· can reflect on ethical issues in the practice of social therapy, and show empathy and recognition in working with children and young people.