EPN

VETEK6000 Menneske og teknologi Emneplan

Engelsk emnenavn
Human Beings and Techonolgy
Studieprogram
Videreutdanning i velferdsteknologi
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omfatter fordypning i ulike forhold knyttet til brukergrensesnitt. Det legges vekt på kunnskap om teknologiske løsninger som kan styrke den enkeltes muligheter til å klare seg selv i hverdagen til tross for nedsatt funksjon.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om «menneske-maskin-interaksjon» (MMI) og brukergrensesnitt
  • har kunnskap om menneskelige og teknologiske forutsetninger for at betjeningsløsninger og tilbakemeldingssystemer kan fungere ved nedsatt funksjon
  • har kunnskap om sensoriske, fysiske og kognitive funksjonsnedsettelser og konsekvenser for aktivitet og samfunnsdeltakelse
  • har inngående kunnskap om ulike perspektiver på funksjonshemming
  • har inngående kunnskap om velferdsteknologi i en samfunnsmessig kontekst

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og foreslå teknologiske tilretteleggingstiltak for ulike brukere i en tverrfaglig sammenheng ut fra et brukerperspektiv
  • kan analysere brukergrensesnitt

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk analysere hvordan teknologi kan assistere mennesket, ut fra et brukerperspektiv
  • kan formidle brukerbehov til hjelpeapparat, utviklere, produsentmiljøer og leverandører
  • kan analysere, begrunne og formidle etiske dilemmaer knyttet til interaksjon mellom menneske, teknologi, deltagelse og miljø

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, seminarer, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

- minimum 80 prosent tilstedeværelse på samlinger

Vurdering og eksamen

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.

Vurderingsform: Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter. Den samme vurderingsformen anvendes ved ny/utsatt eksamen.

Tidspunkt: Slutten av 1. semester.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F, der A er beste og E dårligste karakter for bestått. F er ikke bestått.

Sensorordning

En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 20 prosent av studentene. De øvrige vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.