Programplaner og emneplaner - Student
VEST6100 Mentoring - novice teachers and student teacher/practice teacher Course description
- Course name in Norwegian
- Veiledningspraksis - nyutdannede og praksisstudenter
- Study programme
-
Mentor Education in Visual and Performing Arts I
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Course history
-
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike veiledningstradisjoner og kommunikasjons- og samspillprosesser
- har kunnskap om ulike veiledningsteorier og metoder
- har kunnskap om de utfordringer en nyutdannet lærer eller praksisstudent møter gjennom temaer som klasseromsledelse, profesjonslæring, yrkessosialisering og ulike kunnskapsformer i estetiske fag
- har kunnskap om utfordringer knyttet til flerkulturelt og internasjonalt perspektiv, kjønns- og likestillingsperspektiv
- har kunnskap om etisk perspektiv på kommunikasjon i veiledning
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende og vurdere ulike veiledningsteorier og -metoder i egen veiledningspraksis i ulike lærings- og utviklingsprosesser
- kan gi veiledning og støtte til nyutdannede lærere og praksisstudenter
- har ferdigheter innen praktisk veiledning av nyutdannede lærere eller praksisstudenter i estetiske fag
- har ferdigheter innen kommunikasjon, relasjonsbygging og samspill
- har erfaring med veiledningsøvelser med medstudenter basert på ulike erfarte problemstillinger, og kan anvende praktiske gruppeøvelser i veiledning
Generell kompetanse
Studenten
- har kjennskap til didaktiske og organisatoriske utfordringer nyutdannede og praksisstudenter står overfor i møte med lærerprofesjonen
- har kjennskap til FoU-arbeid innenfor veiledningsfeltet
- har tilegnet seg forståelse for etiske utfordringer knyttet til veilederrollen og kan reflektere over ulike sider ved veiledning
- har kjennskap til grunnleggende begreper i veiledning
- har kjennskap til profesjonsetiske problemstillinger/ etiske problemstillinger i yrkespraksis
Content
Emnet består av følgende hovedområder:
- Å være nyutdannet eller praksisstudent.
- Kunnskap om veiledning.
- Praktisk veiledning.
- Etikk og samfunnsansvar.
Undervisningsplaner og timeplan
Det blir utarbeidet undervisningsplaner til alle prosjekt og forelesningsrekker med utgangspunkt i programplanen. Undervisingsplanene gir nærmere informasjon om blant annet undervising med krav om tilstedeværelse, pensum og støttelitteratur. Timeplanen utarbeides i WebUntis. Timeplanene leser studenten selv i nettversjon. Disse blir lagt ut i god tid før oppstart.
Teaching and learning methods
Arbeidsmåtene i emnet inkluderer undervisning, individuelt arbeid, gruppe- og kollokviearbeid, nettbasert samarbeid samt arbeid i tilknytning til praksisfeltet gjennom
- samlinger
- nettbasert undervisning og samarbeid
- veiledning, gruppeveiledning og oppfølging
- arbeid i studiegrupper
- problemorientering og selvstendig faglig analyse i oppgaver
- drøfting og vurdering av teoretiske tilnærminger til veiledning gjennom eget praktisk veiledningsarbeid
Course requirements
Gjennom studiet skal studenten utvikle praktiske ferdigheter og relasjonskompetanse knyttet til veiledningsmetoder og kommunikasjonsprosesser. Disse ferdighetene og denne kompetansen kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med blant annet medstudenter og lærere, og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om tilstedeværelse i all undervisning.
Arbeidskrav i emne 1
Gjennom emnet skal studenten gjennomføre praktiske og teoretiske veiledningsoppgaver som skal dokumenteres gjennom muntlig presentasjon og/eller refleksjonsnotat/logger. Følgende arbeidskrav skal innfris innenfor de ulike hovedområdene:
Arbeidskrav 1
Veiledningens hensikt og mål. Et gruppenotat der relevant veiledningsteori er grunnlaget for en problematisering av veiledningsløsninger i problemområder hentet fra egen konkret praksis. Enten rettet mot nyutdannede lærere eller mot praksisstudenter.
Omfang ca. 1000 ord. Antall timer: 10 t.
Arbeidskrav 2
Veiledning i praksis. Praktisk veiledning av minst to nyutdannede lærere eller praksisstudenter i estetiske fag. Veiledningen skal baseres på de nyutdannedes eller praksisstudentenes behov. Det skal føres veiledningslogg som danner basis for en faglig presentasjon ved samling.
Antall timer: 10 t.
Arbeidskrav 3
Refleksjon over praksis. Erfaringer fra arbeidskrav 2 skal danne grunnlag for en skriftlig oppgave som belyser en konkret praksissituasjon gjennom refleksjon og drøfting av teori. Arbeidskravet kan løses individuelt eller i gruppe.
Individuelt: Omfang ca. 1200 ord. Gruppearbeid: ca. 2000 ord. Antall timer: 10 t.
Enten rettet mot nyutdannede lærere eller mot praksisstudenter.
Generelt om arbeidskrav
Sykdom fritar ikke fra arbeidskravene. Studenter som samlet har mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse, vil ikke få anledning til å avlegge eksamen. Studenter som står i fare for å overskride fraværskvoten, får skriftlig melding om dette.
Innfrielse og godkjenning av arbeidskrav danner forutsetningen for å få avlegge eksamen. Arbeidskrav vurderes til -Godkjent-/-ikke godkjent-. Arbeidskravene skal være innfridd innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel legeerklæring, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som ikke innfrir fristen for arbeidskravet på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak, kan få forlenget frist. Ny frist for innfrielse av arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Studenter som får vurderingen -ikke godkjent- på hele eller deler av arbeidskravet avtaler selv ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon.
Studenten må også kunne bruke ulike søkeverktøy for å anvende forskning som grunnlag for faget, dokumentere og evaluere eget arbeid og finne kilder til oppgaver og prosjektarbeid. Det vil bli gitt undervisning i dette etter behov.
Assessment
Individuell, skriftlig semesteroppgave med utgangspunkt i arbeidskravene. Omfang om lag 2 000 ord. Tidsangivelse for oppgaven og nærmere retningslinjer vil bli gitt.
Vurderingskriterier
Bestått: Har gode kunnskaper og evne til selvstendig bruk av kunnskap. Viser evne til refleksjon over hvordan veiledning kan utføres på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå, fagets egenart og veilederrolle i dagens samfunn i forhold til læring og utvikling.
Ikke bestått: Har begrensede kunnskaper og liten evne til selvstendig bruk av kunnskap. Viser liten evne til refleksjon over hvordan veiledning kan utføres på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå, fagets egenart og veilederrolle i dagens samfunn i forhold til læring og utvikling.
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i obligatoriske faglige aktiviteter. Samtlige komponenter som inngår i avsluttende vurdering må være gjennomført og bestått for å få karakterutskrift.
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger ordinær eksamen eller som får vurderingen -Ikke bestått-, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ny/utsatt eksamen arrangeres tidlig i påfølgende semester. Vilkårene for å gå opp til ny/utsatt eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og behandlet i forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Oppmelding til ny/utsatt eksamen må gjøres skriftlig. Nærmere informasjon om tidspunkt for ny/utsatt eksamen finnes på studentsidene til hioa.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Bestått/ikke bestått
Examiners
Det benyttes to interne sensorer.