Programplaner og emneplaner - Student
VESK6300 Supervision and Mentoring in Professions: Process Facilitation and Quality Development Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonsveiledning: prosessveiledning for kvalitetsutvikling
- Study programme
-
Supervision and Mentoring in Schools, Level 1–13
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Det gis gradert karakter A-F.
Required preliminary courses
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- inngående kunnskap om organisasjonen som en læringsarena for profesjonell utvikling
- inngående kunnskap om veiledning som redskap for profesjonsveiledning, prosessveiledning og kvalitetsutvikling
- forskningsbasert kunnskap om utviklingsarbeid i skoler
- avansert kunnskap om prosessveiledning i utviklingsarbeid
- inngående kunnskap om medvirkning og om hvordan å håndtere konflikter og mellommenneskelige spenninger i utviklingsarbeid
- avansert kunnskap om det å danne, lede og strukturere møteplasser der deltagerne veileder hverandre
- avansert kunnskap om å legge til rette for individuelle og kollektive læringsprosesser gjennom veiledning
- kunnskap om ledelse av læring- og forskning- og utviklingsarbeid i organisasjonen.
Ferdigheter
Studenten kan
- på en selvstendig måte legge til rette for inkluderende profesjonelle læringsfellesskap
- analysere eksisterende teorier og metoder innenfor prosessveiledning, profesjonsveiledning, kvalitetsutvikling og utviklingsarbeid
- på en selvstendig måte legge til rette for at deltagere i utviklingsprosesser veileder hverandre
- kritisk analysere organisasjonen som læringsarena
- på en selvstendig måte drive konflikthåndtering i læringsfelleskaper og utviklingsprosesser
- Kan analysere og forholde seg kritisk til ulik forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og anvende kunnskapen i egen veiledning i samsvar med profesjonsetiske normer.
- Kan gjennomføre et selvstendig avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt knyttet til profesjonsveiledning, prosessveiledning og kvalitetsutvikling
Generell kompetanse
Studenten kan
- selvstendig planlegge, gjennomføre og evaluere læringsprosesser og utviklingsarbeid sammen med andre.
- reflektere kritisk over det å håndtere forskjeller, ulike meininger og uenigheter i læringsfelleskaper
- reflektere kritisk over hvordan veiledning kan bidra til profesjonell kollektiv utvikling i en organisasjon
- bidra til utvikling og kritisk refleksjon om veilederen som en aktør i organisasjonen og praksisfeltet
- formidle resultater fra eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid til studenter, kolleger og fagfeller og delta i debatt på fagområdet.
- ta initiativ til nytenking og utvikling når det gjelder veiledning.
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter innen veiledning på nye områder for å gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter
Content
I emnet drøftes følgende tema:
- Prosessveiledning som strategi for profesjonsutvikling
- Redskaper til prosessveiledning
- Konflikthåndtering i samarbeid
- Å lede og strukturere utviklingsarbeid og forskning
- Kollektive læringsprosesser og kollektiv veiledning
- Før- og etterveiledning som kompetanseutviklingsstrategi i kollegafellesskap
- Å lede og strukturere utviklingsprosesser der deltagerne veileder hverandre
- Medvirkning og demokrati i utviklingsarbeid
- Inkludering, relasjonsbygging og identitetsutvikling i profesjonelle læringsfellesskap
- GAP-analyser som grunnlag utviklingsarbeid og kvalitetsutvikling
- Vitenskapsteori og metode relevant for utviklings- og forskningsarbeid der kollektiv veiledning for profesjons- og kvalitetsutvikling er i fokus.
Teaching and learning methods
Studentene skal gjennomføre praktiske oppgaver på egen arbeidsplass.
Course requirements
Målgruppe
Faget er en del av studietilbudet for studenter ved grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn.
Opptakskrav
Ved utlysning for eksterne søkere kreves bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen.
Søkere som Utdanningsdirektoratet har vurdert til å ha lærerutdanning fra utlandet, men som mangler fag/studiepoeng for å bli godkjent lærer i norsk grunnopplæring, kan også søke. Slike søkere må i tillegg oppfylle kravet til generell studiekompetanse.
Assessment
Eksamen er en individuell muntlig eksamen med to komponenter. Eksamen består i at studenten deler erfaringer og refleksjoner fra gjennomføring av semesterets arbeidskrav. Muntlig eksamen organiseres i noen grad av studenten selv.
Komponent 1 er en individuell presentasjon på om lag 10 minutter. Presentasjonen kan gjennomføres som en ferdiglaget video/podkast, som en muntlig fremføring med støtte i selvvalgte multimodale hjelpemidler, eller som en kombinasjon av disse. Presentasjonen skal tydelig inneholde utdrag fra studentens planlegging, gjennomføring, refleksjoner og vurderinger med klare henvisninger til teori og nyere forskningsartikler.
Komponent 2 er en fagsamtale på inntil 20 minutter. Det vil foreligge nærmere kriterier for eksamen i tillegg til vurderingskriterier ved studiestart. Omfang totalt skal være om lag 30 minutter.
Det gis én karakter for muntlig eksamen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Grading scale
Bestått/ikke bestått
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor benyttes til evaluering av vurderingsordningen.
Admission requirements
Se programplanen.