EPN-V2

VESK6300 Supervision and Mentoring in Professions: Process Facilitation and Quality Development Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsveiledning: prosessveiledning for kvalitetsutvikling
Study programme
Supervision and Mentoring in Schools, Level 1–13
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Det gis gradert karakter A-F.

Required preliminary courses

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • inngående kunnskap om organisasjonen som en læringsarena for profesjonell utvikling
  • inngående kunnskap om veiledning som redskap for profesjonsveiledning, prosessveiledning og kvalitetsutvikling
  • forskningsbasert kunnskap om utviklingsarbeid i skoler
  • avansert kunnskap om prosessveiledning i utviklingsarbeid
  • inngående kunnskap om medvirkning og om hvordan å håndtere konflikter og mellommenneskelige spenninger i utviklingsarbeid
  • avansert kunnskap om det å danne, lede og strukturere møteplasser der deltagerne veileder hverandre
  • avansert kunnskap om å legge til rette for individuelle og kollektive læringsprosesser gjennom veiledning
  • kunnskap om ledelse av læring- og forskning- og utviklingsarbeid i organisasjonen.

Ferdigheter

Studenten kan

  • på en selvstendig måte legge til rette for inkluderende profesjonelle læringsfellesskap
  • analysere eksisterende teorier og metoder innenfor prosessveiledning, profesjonsveiledning, kvalitetsutvikling og utviklingsarbeid
  • på en selvstendig måte legge til rette for at deltagere i utviklingsprosesser veileder hverandre
  • kritisk analysere organisasjonen som læringsarena
  • på en selvstendig måte drive konflikthåndtering i læringsfelleskaper og utviklingsprosesser
  • Kan analysere og forholde seg kritisk til ulik forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og anvende kunnskapen i egen veiledning i samsvar med profesjonsetiske normer.
  • Kan gjennomføre et selvstendig avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt knyttet til profesjonsveiledning, prosessveiledning og kvalitetsutvikling

Generell kompetanse

Studenten kan

  • selvstendig planlegge, gjennomføre og evaluere læringsprosesser og utviklingsarbeid sammen med andre.
  • reflektere kritisk over det å håndtere forskjeller, ulike meininger og uenigheter i læringsfelleskaper
  • reflektere kritisk over hvordan veiledning kan bidra til profesjonell kollektiv utvikling i en organisasjon
  • bidra til utvikling og kritisk refleksjon om veilederen som en aktør i organisasjonen og praksisfeltet
  • formidle resultater fra eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid til studenter, kolleger og fagfeller og delta i debatt på fagområdet.
  • ta initiativ til nytenking og utvikling når det gjelder veiledning.
  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter innen veiledning på nye områder for å gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter

Content

I emnet drøftes følgende tema:

  • Prosessveiledning som strategi for profesjonsutvikling
  • Redskaper til prosessveiledning
  • Konflikthåndtering i samarbeid
  • Å lede og strukturere utviklingsarbeid og forskning
  • Kollektive læringsprosesser og kollektiv veiledning
  • Før- og etterveiledning som kompetanseutviklingsstrategi i kollegafellesskap
  • Å lede og strukturere utviklingsprosesser der deltagerne veileder hverandre
  • Medvirkning og demokrati i utviklingsarbeid
  • Inkludering, relasjonsbygging og identitetsutvikling i profesjonelle læringsfellesskap
  • GAP-analyser som grunnlag utviklingsarbeid og kvalitetsutvikling
  • Vitenskapsteori og metode relevant for utviklings- og forskningsarbeid der kollektiv veiledning for profesjons- og kvalitetsutvikling er i fokus.

Teaching and learning methods

Studentene skal gjennomføre praktiske oppgaver på egen arbeidsplass.

Course requirements

Målgruppe

Faget er en del av studietilbudet for studenter ved grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn.

Opptakskrav

Ved utlysning for eksterne søkere kreves bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen.

Søkere som Utdanningsdirektoratet har vurdert til å ha lærerutdanning fra utlandet, men som mangler fag/studiepoeng for å bli godkjent lærer i norsk grunnopplæring, kan også søke. Slike søkere må i tillegg oppfylle kravet til generell studiekompetanse.

Assessment

Eksamen er en individuell muntlig eksamen med to komponenter. Eksamen består i at studenten deler erfaringer og refleksjoner fra gjennomføring av semesterets arbeidskrav. Muntlig eksamen organiseres i noen grad av studenten selv.

Komponent 1 er en individuell presentasjon på om lag 10 minutter. Presentasjonen kan gjennomføres som en ferdiglaget video/podkast, som en muntlig fremføring med støtte i selvvalgte multimodale hjelpemidler, eller som en kombinasjon av disse. Presentasjonen skal tydelig inneholde utdrag fra studentens planlegging, gjennomføring, refleksjoner og vurderinger med klare henvisninger til teori og nyere forskningsartikler.

Komponent 2 er en fagsamtale på inntil 20 minutter. Det vil foreligge nærmere kriterier for eksamen i tillegg til vurderingskriterier ved studiestart. Omfang totalt skal være om lag 30 minutter.

Det gis én karakter for muntlig eksamen.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Grading scale

Bestått/ikke bestått

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor benyttes til evaluering av vurderingsordningen.

Admission requirements

Se programplanen.