Programplaner og emneplaner - Student
VESK6300 Profesjonsveiledning: prosessveiledning for kvalitetsutvikling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Supervision and Mentoring in Professions: Process Facilitation and Quality Development
- Studieprogram
-
Veilederutdanning for skole 1.-13. trinn
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet 2b bygger på emne 1, Veiledning i skolen (15 studiepoeng). Emnet har fokus på profesjonsveiledning, prosessveiledning og kvalitetsutvikling, og utforsker organisasjonen som en læringsarena der det kan legges til rette for å skape viten og profesjonell utvikling gjennom veiledning. Det vektlegges at veiledning kan være en måte å drive systematisk lærings- og utviklingsarbeid på, i organisasjonen. Det kreves at kandidatene utfordrer seg selv til å videreutvikle egen kompetanse gjennom aktivt utviklingsarbeid i egen praksis. Emnet gir formell og praktisk kompetanse. Emnet vil introdusere studentene i å drive systematisk forsknings- og utviklingsarbeid i egen organisasjon på masternivå og utvikle kunnskaper om vitenskapsteori relevant for emnet.
Forkunnskapskrav
Opptak på programmet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- inngående kunnskap om organisasjonen som en læringsarena for profesjonell utvikling
- inngående kunnskap om veiledning som redskap for profesjonsveiledning, prosessveiledning og kvalitetsutvikling
- forskningsbasert kunnskap om utviklingsarbeid i skoler
- avansert kunnskap om prosessveiledning i utviklingsarbeid
- inngående kunnskap om medvirkning og om hvordan å håndtere konflikter og mellommenneskelige spenninger i utviklingsarbeid
- avansert kunnskap om det å danne, lede og strukturere møteplasser der deltagerne veileder hverandre
- avansert kunnskap om å legge til rette for individuelle og kollektive læringsprosesser gjennom veiledning
- kunnskap om ledelse av læring- og forskning- og utviklingsarbeid i organisasjonen.
Ferdigheter
Studenten kan
- på en selvstendig måte legge til rette for inkluderende profesjonelle læringsfellesskap
- analysere eksisterende teorier og metoder innenfor prosessveiledning, profesjonsveiledning, kvalitetsutvikling og utviklingsarbeid
- på en selvstendig måte legge til rette for at deltagere i utviklingsprosesser veileder hverandre
- kritisk analysere organisasjonen som læringsarena
- på en selvstendig måte drive konflikthåndtering i læringsfelleskaper og utviklingsprosesser
- Kan analysere og forholde seg kritisk til ulik forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og anvende kunnskapen i egen veiledning i samsvar med profesjonsetiske normer.
- Kan gjennomføre et selvstendig avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt knyttet til profesjonsveiledning, prosessveiledning og kvalitetsutvikling
Generell kompetanse
Studenten kan
- selvstendig planlegge, gjennomføre og evaluere læringsprosesser og utviklingsarbeid sammen med andre.
- reflektere kritisk over det å håndtere forskjeller, ulike meininger og uenigheter i læringsfelleskaper
- reflektere kritisk over hvordan veiledning kan bidra til profesjonell kollektiv utvikling i en organisasjon
- bidra til utvikling og kritisk refleksjon om veilederen som en aktør i organisasjonen og praksisfeltet
- formidle resultater fra eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid til studenter, kolleger og fagfeller og delta i debatt på fagområdet.
- ta initiativ til nytenking og utvikling når det gjelder veiledning.
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter innen veiledning på nye områder for å gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter
Innhold
After completing this course, the student should have the following learning outcome:
Knowledge
On successful completion of this course the student understands:
- the role of technological innovation with regards to consumption, economic growth and sustainable development, health and welfare
- the idea of digital citizenship, including digital rights and responsibilities, from a local, national and global perspective, both in general and in relation with their field of study
- the democratic principles behind e-inclusion and a universally designed society, both in general and with regards to their future professional practice
- the basics of information security, including precautions to guarantee safety and privacy for patients, clients and other technology users and stakeholders
- the basic ideas behind algorithms, and how their use may constrain or enable work processes and other aspects of everyday life the role that technology plays in professional practice within their profession or field of study.
Skills
On successful completion of this course the student can:
- understand the technological and societal aspects of a case in a specific domain
- discuss and present an overview of ethical challenges at the intersection of technology and society, including issues of integration, participation and multiculturalism
- give examples of how technology is used in the profession(s) related to their field of study, both at the national and the international level
- identify, respond to and limit the negative impact of unethical and harmful online behavior
- evaluate the possibilities and challenges of technological solutions used in the profession(s) relevant to their field of study and present those in a structured form
- retrieve information effectively and efficiently from a variety of online sources, critically assess its quality and credibility.
General Competence
On successful completion of this course the student can:
- be a valuable contributor to the design, planning and implementation of new technology
- be a positive agent of change in their own profession and field of study with regards to leveraging the potential of technology for individuals, organizations and the public sector
- participate in innovative processes involving new and emerging technologies and build skills in anticipating and adapting to technological change, and reflect on the human rights, legal, and ethical consequences of these processes
- actively engage with social, ethical and moral issues related to the development and implementation of technology
- reflect on technology use both within their field and from an interdisciplinary perspective
- communicate concepts and models related to technology use in a structured manner, both orally and in written form
Arbeids- og undervisningsformer
Studentene skal gjennomføre praktiske oppgaver på egen arbeidsplass.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav
Studentene skal gjennomføre veiledningsaktiviteter på egen arbeidsplass og i studentgruppa. Arbeidet dokumenteres fortløpende gjennom logger etter gitte kriterier. Loggene vil danne utgangspunkt for de tre arbeidskravene. Studentgruppene drives av studentene selv og er en samarbeidsarena for planlegging, refleksjon, dialog og veiledning - og gjennomføres som strukturerte gruppeveiledninger.
Arbeidskrav 1: Studentgruppene presenterer muntlig for medstudentene felles refleksjoner over grovplanlegging av veiledningsaktiviteter de vurderer å gjennomføre på egne arbeidsplasser i løpet av semesteret, 10-15 minutter. Veiledningstiltakene skal ha fokus på enten profesjonsveiledning, prosessveiledning og/eller kvalitetsutvikling på egen arbeidsplass. Presentasjonen skal danne utgangspunkt for gruppediskusjoner.
Arbeidskrav 2: Hver studentgruppe skal lage en felles videopresentasjon eller podkast. Den skal ta tak i et utvalg av de veiledningstiltakene de enkelte studentene har planlagt, gjennomført, dokumentert og vurdert på egen arbeidsplass. Videoen/podkasten kan for eksempel være i form av en veiledningssamtale der gruppa har hovedfokus på fellestrekk ved de erfaringene de har gjort seg i løpet av sine utviklingsarbeid. I videoen/podkasten skal gruppa også drøfte noen av erfaringene de har gjort seg i lys av teori og relevant forskning. Hensikten med dette arbeidskravet er i stor grad å prøve ut strategier for presentasjon med tanke på muntlig eksamen. Omfang på videoen/podkasten skal være 8-10 minutter.
Arbeidskrav 3: Det skal som grunnlag for presentasjonen foreligge en individuell skriftlig beskrivelse om hvordan den enkelte student har planlagt og gjennomført sitt prosjekt på egen arbeidsplass. Teksten skal ha med referanser til teori og forskning som har gitt retning og har belyst arbeidet den enkelte student har gjennomført og en litteraturliste som studenten har brukt. Omfang 1500 ord +/-10%. Litteraturlisten og innholdsfortegnelsen regnes utenom.
Nærmere informasjon om arbeidskravene utleveres i løpet av studiet. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
I tråd med studiets arbeids- og undervisningsformer er det obligatorisk deltakelse på samlinger. I tillegg er det to obligatoriske møter (fysisk eller digitalt) mellom hver samling i basisgruppene.
For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplanen.
Vurdering og eksamen
Eksamen er en individuell muntlig eksamen med to komponenter. Eksamen består i at studenten deler erfaringer og refleksjoner fra gjennomføring av semesterets arbeidskrav. Muntlig eksamen organiseres i noen grad av studenten selv.
Komponent 1 er en individuell presentasjon på om lag 10 minutter. Presentasjonen kan gjennomføres som en ferdiglaget video/podkast, som en muntlig fremføring med støtte i selvvalgte multimodale hjelpemidler, eller som en kombinasjon av disse. Presentasjonen skal tydelig inneholde utdrag fra studentens planlegging, gjennomføring, refleksjoner og vurderinger med klare henvisninger til teori og nyere forskningsartikler.
Komponent 2 er en fagsamtale på inntil 20 minutter. Det vil foreligge nærmere kriterier for eksamen i tillegg til vurderingskriterier ved studiestart. Omfang totalt skal være om lag 30 minutter.
Det gis én karakter for muntlig eksamen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Sensorordning
Digital competence is a key factor in ensuring the employability of candidates in all professions vital to our society. This course will provide a fundamental understanding of our digital world. It gives an overview of how technology affects our lives and the way we work, as well as our social structures, work patterns and individual preferences contributing to shaping technology. Social media, digital governance, and eHealth are all examples of how technology has profoundly changed our everyday lives in the last few decades. An understanding of the benefits and limitations of technology is vital in any profession, regardless of field or specialty. In this course, students will acquire the basic knowledge required to harness the potential of technology and identify the opportunities to use technology to foster inclusion and participation in an increasingly diverse and multicultural society. They will also learn to recognize its limitations and potentially harmful consequences on work and society, and grapple with the social, ethical and moral issues that arise as technology becomes both increasingly complex and integral to the way our society functions.