Programplaner og emneplaner - Student
VERNL3900 Written Research Project Course description
- Course name in Norwegian
- Faglig fordypning
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Social Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Bachelorstudiet i vernepleie avsluttes med et selvstendig dokumentasjonsarbeid - en bacheloroppgave. Arbeidet med bacheloroppgaven går på heltid over åtte uker.
Prøven i legemiddelregning må være vurdert til bestått før innlevering av bacheloroppgave.
Required preliminary courses
Bestått følgende emner for å påbegynne emnet: VERN1110/VERND1110, VERN1210/VERND1210, VERN1310/VERND1310, VERN1400/VERND1400, VEPRA10/VEPRAD10, VERN1500/VERND1500, VERN2110/VERND2110, VERN2400/VERND2400, VEPRA20/VEPRAD20, VERN2320/VERND2320, VERNLEG1/VERNLEGD1, VEPRA30/VEPRAD30
Godkjente følgende arbeidskrav for å påbegynne emnet:VERN3100/VERND3100, VERN3200/VERND3200, VEPRA40/VEPRAD40
Bestått følgende emner for å levere bacheloroppgaven til sensur: VERN3100/VERND3100, VERN3200/VERND3200, VEPRA40/VEPRAD40
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om generelle krav til formulering av problemstillinger
- har kunnskap om relevante kilder til litteratursøk
- har kunnskap om ulike metoder for innhenting og bearbeiding av data og ulike former for rapportering i tråd med etiske krav og retningslinjer
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre ulike former for litteratursøk
- kan utarbeide en problemstilling i samsvar med generelle krav
- kan gjennomføre og dokumentere et prosjektarbeid/et omsorgs- eller opplæringstiltak
Generell kompetanse
Studenten
- kan utøve fagkritikk og har innsikt i forskningsetiske problemstillinger
- kan formidle og dokumentere vernepleiefaglig arbeid
- kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer og bidra til utvikling av god praksis
Teaching and learning methods
Forelesninger, veiledning, selvstendig arbeid med oppgaven.
Course requirements
I emnet gis en bred innføring i informasjonssystemets historikk, grunnleggende prinsipper og bestanddeler.
Assessment
Ingen forkunnskapskrav.
Permitted exam materials and equipment
Kunnskaper
Studenten
- har grunnleggende kunnskaper om den historiske konteksten som systemer for kunnskapsorganisasjon og gjenfinning har blitt utviklet i
- har grunnleggende kunnskaper om hvordan informasjons- og biblioteksystemer brukes og fungerer
- har grunnleggende kunnskaper om teorigrunnlaget for informasjon, data og systemer for kunnskapsorganisasjon og gjenfinning
- forstår grunnleggende prinsipper for deskriptive metadata
- har grunnleggende kunnskaper om datamodellering og databaseteori
- har grunnleggende kunnskaper om markeringsspråk for å beskrive og strukturere digital informasjon
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke sentrale registreringsstandarder og metadataskjemaer til å beskrive dokumenter for lagring, søking og gjenfinning
- kan modellere relasjonsdatabaser
- kan strukturere data og digitale dokumenter med markeringsspråk
- kan gjennomføre enkle operasjoner i et biblioteksystem
- kan utføre enkle informasjons- og litteratursøk
Grading scale
Innlevering av obligatoriske oppgaver. Oppgavene blir rettet og kommentert.
Examiners
Tolv innleveringer. Omfanget varierer med tema for oppgaven.
Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.