EPN-V2

VERNL3900 Written Research Project Course description

Course name in Norwegian
Faglig fordypning
Study programme
Bachelor's Programme in Social Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Bachelorstudiet i vernepleie avsluttes med et selvstendig dokumentasjonsarbeid - en bacheloroppgave. Arbeidet med bacheloroppgaven går på heltid over åtte uker.

Prøven i legemiddelregning må være vurdert til bestått før innlevering av bacheloroppgave.

Required preliminary courses

Bestått følgende emner for å påbegynne emnet: VERN1110/VERND1110, VERN1210/VERND1210, VERN1310/VERND1310, VERN1400/VERND1400, VEPRA10/VEPRAD10, VERN1500/VERND1500, VERN2110/VERND2110, VERN2400/VERND2400, VEPRA20/VEPRAD20, VERN2320/VERND2320, VERNLEG1/VERNLEGD1, VEPRA30/VEPRAD30

Godkjente følgende arbeidskrav for å påbegynne emnet:VERN3100/VERND3100, VERN3200/VERND3200, VEPRA40/VEPRAD40

Bestått følgende emner for å levere bacheloroppgaven til sensur: VERN3100/VERND3100, VERN3200/VERND3200, VEPRA40/VEPRAD40

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om generelle krav til formulering av problemstillinger
  • har kunnskap om relevante kilder til litteratursøk
  • har kunnskap om ulike metoder for innhenting og bearbeiding av data og ulike former for rapportering i tråd med etiske krav og retningslinjer

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre ulike former for litteratursøk
  • kan utarbeide en problemstilling i samsvar med generelle krav
  • kan gjennomføre og dokumentere et prosjektarbeid/et omsorgs- eller opplæringstiltak

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utøve fagkritikk og har innsikt i forskningsetiske problemstillinger
  • kan formidle og dokumentere vernepleiefaglig arbeid
  • kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer og bidra til utvikling av god praksis

Teaching and learning methods

Forelesninger, veiledning, selvstendig arbeid med oppgaven.

Course requirements

I emnet gis en bred innføring i informasjonssystemets historikk, grunnleggende prinsipper og bestanddeler.

Assessment

Ingen forkunnskapskrav.

Permitted exam materials and equipment

Kunnskaper

Studenten

  • har grunnleggende kunnskaper om den historiske konteksten som systemer for kunnskapsorganisasjon og gjenfinning har blitt utviklet i
  • har grunnleggende kunnskaper om hvordan informasjons- og biblioteksystemer brukes og fungerer
  • har grunnleggende kunnskaper om teorigrunnlaget for informasjon, data og systemer for kunnskapsorganisasjon og gjenfinning
  • forstår grunnleggende prinsipper for deskriptive metadata
  • har grunnleggende kunnskaper om datamodellering og databaseteori
  • har grunnleggende kunnskaper om markeringsspråk for å beskrive og strukturere digital informasjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke sentrale registreringsstandarder og metadataskjemaer til å beskrive dokumenter for lagring, søking og gjenfinning
  • kan modellere relasjonsdatabaser
  • kan strukturere data og digitale dokumenter med markeringsspråk
  • kan gjennomføre enkle operasjoner i et biblioteksystem
  • kan utføre enkle informasjons- og litteratursøk

Grading scale

Innlevering av obligatoriske oppgaver. Oppgavene blir rettet og kommentert.

Examiners

Tolv innleveringer. Omfanget varierer med tema for oppgaven.

Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.