Programplaner og emneplaner - Student
VERND1210 Philosophy of Science and Welfare Policy Course description
- Course name in Norwegian
- Vitenskapsteori og velferdsutvikling
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Emnet handler om numerisk simulering av fysiske problemer og vitenskapelig visualisering av simuleringsresultater. Studenten vil lære om forskjellen på simuleringsteknikker (inkludert endelig elementmetoder, endelig differanse, endelig volum) og deres anvendelsesområder knyttet opp til konserveringslover. Videre vil emnet gå inn på vitenskapelig visualisering av simuleringsresultater Studenten lærer om utvikling av simuleringskode, visualisering av resultater, samt interaktiv simulering.
-
Required preliminary courses
Ingen ut over opptakskrav.
-
Learning outcomes
Etter gjennomført emne i Vitenskapsteori (1) og velferdsutvikling (2) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om ulike virkelighetsoppfatninger og konsekvenser disse har hatt for metodebruk og utvikling av fagkunnskap (1)
- har kunnskap om vitenskapens betydning for generell fagkunnskap (1)
- har kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlaget for fagområdene som inngår i vernepleierutdanningen (1)
- kan redegjøre for eksperiment som vitenskapelig metode (1)
- har kunnskap om rådende helse- og sosialpolitikk og gjeldende beslutningsprosesser (2)
- har kunnskap om hvordan helse- og sosialpolitiske prioriteringer får konsekvenser for ulike brukergrupper (2)
- har kunnskap om lovverk som regulerer tjenester og ytelser til mennesker med funksjonsnedsettelse (2)
- har kunnskap om individuell plan (2)
- har kunnskap om sentrale begreper som: funksjonshemming, brukermedvirkning, diskriminering, inkludering, normalisering, habilitering og rehabilitering (2)
Ferdigheter
Studenten:
- kan lese forskningsrapporter og analysere forskningsresultater (1)
- kan redegjøre for hvordan en selv kan påvirke helse- og sosialpolitikken (2)
- kan redegjøre for sentrale omsorgspolitiske mål og grunnlag for arbeidet med personer med funksjonsnedsettelse (2)
- kan gi eksempler på ulike virkemidler som brukes for at mennesker med funksjonsnedsettelse skal kunne påvirke eget liv (2)
- kan gi eksempler på hvordan brukeres selvbestemmelsesrett ivaretas (2)
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i vitenskapelig tenkemåte (1)
- har innsikt i kunnskapsbaserte arbeidsmetoder i yrkesutøvelsen (1)
- kan diskutere politiske mål, virkemidler og velferdsordninger som regulerer tjenestene til mennesker med funksjonsnedsettelse (2)
-
Teaching and learning methods
Emnet omfatter forelesninger, selvstudium og gruppearbeid. I tillegg vil studentene bli delt inn i seminargrupper. Arbeid i seminargrupper utgjør cirka 8 timer, og deltakelse på disse er obligatorisk. Her skal studentene selv arbeide med problemstillinger fra pensum og presentere disse og få veiledning for videre lesning. Faglærer vil delta i disse seminarene.
-
Course requirements
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
To gruppeoppgaver (kildekode og dokumentasjon) hvor
- Hver gruppe består av to til fem studenter.
- hver gruppeoppgave leveres som en rapport på 10-20 sider.
- hver oppgave kan leveres på nytt en gang dersom den ikke blir godkjent.
Formålet med arbeidskravet er for studentene å få praktisk erfaring med prosjektarbeid og kombinerer flere av læringsutbyttene i arbeidet.
-
Assessment
Individuell muntlig eksamen på 30 minutter som består av en studentledet presentasjon på ca. 20 minutter med påfølgende spørsmål.
Eksamensresultat kan ikke påklages.
Ved ny eller utsatt eksamen kan en annen eksamensform bli benyttet.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Grading scale
Gradert skala A-F.
-
Examiners
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.