Programplaner og emneplaner - Student
VERN3100 Relasjonelle ferdigheter og psykisk helsearbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Relatinonal skills and Mental Health
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, BærumBachelorstudium i vernepleieBachelorstudium i vernepleie, deltid, Lillestrøm
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
To be assessed by an internal and an external examiner.
Forkunnskapskrav
Bestått VERN1400/VERND1400/VERNL1400
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne i Relasjonelle ferdigheter og tverrfaglig samarbeid (1) og psykisk helse (2) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har bred innsikt i veiledningsbegrepet, samt sentrale faser i veiledningen (1)
- har kunnskap om etiske utfordringer i veiledningsarbeid (1)
- kan redegjøre for forhold som er viktige ved etablering og opprettholdelse av relasjoner (1)
- kan beskrive forhold som kan virke samarbeidsfremmende, konfliktutløsende og konfliktløsende (1)
- kan redegjøre for betydningen av tverrfaglig samarbeid (1)
- har kunnskap om hensiktsmessig tilrettelegging for veiledning, møter og gruppearbeid (1)
- har kunnskap om forebyggende og helsefremmende faktorer som kan bedre brukeres psykiske helse og livskvalitet (2)
- har kunnskap om psykiatriske diagnoser, diagnostiske kriterier og symptomer (2)
- har kunnskap hvordan psykiske lidelser påvirker dagliglivet til pasient/bruker (2)
- har kjennskap til ulike behandlingstilbud og tjenester for mennesker med ulike psykiske lidelser (2)
- kan redegjøre for enkelte kunnskapsbaserte behandlingstilbud i forhold til spesifikke grupper (2)
- har kunnskap om lovgrunnlaget for tjenester, med spesiell vekt på lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern (Psykisk helsevernloven) (2)
Ferdigheter
Studenten
- har ferdigheter i å skape gode relasjoner til aktuelle samarbeidspartnere (1)
- kan planlegge og gjennomføre en veiledningssamtale (1)
- kan benytte ulike metoder og verktøy i tilrettelagte øvelser (1)
- kan bidra til faglig refleksjon gjennom aktiv lytting, hensiktsmessige spørsmål og konstruktiv feedback (1)
- kan vise veiledningsferdigheter, samt motta og nyttiggjøre seg feedback på egen atferd (1)
- kan vise motiverende ferdigheter i gruppe (1)
- kan vise hensiktsmessige ferdigheter i hvordan ta imot konstruktiv feedback eller motstand i gruppe (1)
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende hensiktsmessige relasjonelle ferdigheter som bidrar til å fremme tverrfaglig samarbeid (1)
- kan anvende ferdigheter som er relevante for en veileder, møte- og gruppeleder (1)
- kan redegjøre for krav til for- og etterarbeid, samt videre oppfølging av en veiledningsprosess (1)
- har kunnskap om psykiske plager/ lidelser, diagnostiske kriterier og konsekvenser i hverdagen for mennesker som har disse lidelsene (2)
- har kjennskap til ulike tjenester, kunnskapsbaserte behandlingstilbud og metoder som kan hjelpe mennesker i deres hverdagslivsmestring (2)
- kjenner til lovgrunnlag for tjenester som gis til målgruppen, og drøfter aktuelle etiske utfordringer ved utforming av tjenestetilbud (2)
- kan drøfte etiske problemstillinger knyttet til diagnostisering og utforming av tilbud til mennesker med psykiske lidelser (2)
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet omfatter forelesninger, selvstudium og gruppearbeid. I gruppearbeidet skal studentene lage et videoopptak, som dokumenterer grunnleggende ferdigheter i veiledning. Alle grupper skal presentere sin video for faglærer.
I tillegg vil studentene bli delt inn i seminargrupper. Seminarene utgjør ca.8 timer, og deltakelse på disse er obligatorisk. Her skal studentene selv presentere vurderinger gjort rundt gitte case, eksempler på etiske dilemmaer og legge opp til drøftinger. Gruppene må selv be om veiledning fra faglærer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- deltakelse i gruppearbeid med ferdighetsøvelser (1)
- Ett individuelt fag-/refleksjonsnotat leveres i Canvas, omfang 2 sider (1)
- deltakelse i gruppepresentasjon av individuell video (1)
- deltakelse i gruppearbeid (2)
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen, 6 timer,
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
En sensor