EPN-V2

VERN1310 Innføring i samfunnsvitenskapelige og juridiske emner Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Social Sciences and Law
Studieprogram
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, Bærum
Bachelorstudium i vernepleie
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, Lillestrøm
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk

Innledning

Innføring i samfunnsfaglige og juridiske emner skal gi studenten innsikt i hvordan sosiale prosesser, styringsverk, organisatoriske betingelser, lovgrunnlag og rettslige idealer kan innvirke på tjenesteyter og tjenestemottaker.

Sosiologi og sosialantropologi gir redskap til å analysere og forstå sosiale kontekster samt hvordan individ og samfunn gjensidig påvirker hverandre. Stats- og kommunalkunnskap og organisasjonsteori gir innføring i de politiske, administrative og organisatoriske rammene vernepleieren arbeider innenfor. Juridiske emner gir studenten innføring i tjenestemottakers rettsikkerhet gjennom rettsriktig og ikke-krenkende yrkesutøvelse.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne i innføring i sosiologi og sosialantropologi (1), innføring i stats- og kommunalkunnskap og organisasjonsteori (2) og innføring i rettssystemet, juridisk metode og forvaltningsrett (3) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sosiologiske og sosialantropologiske grunnbegreper (1)
  • har kunnskap om sosiologiske og sosialantropologiske hovedperspektiv (1)
  • har kunnskap om hvordan sosiale relasjoner kan påvirke enkeltmennesket (1)
  • har kunnskap om hvordan enkeltmennesket kan påvirke samfunnet (1)
  • har kunnskap om hvordan sosiale og kulturelle forhold kan påvirke livet til funksjonshemmede spesielt (1)
  • har kunnskap om hvordan man kan analysere sosial ulikhet (1)
  • har kunnskap om politikk og politiske prosesser (2)
  • har kunnskap om forholdet mellom Storting, regjering, forvaltning og borgerne (2)
  • har kunnskap om lokaldemokrati, kommunal organisering og forholdet mellom stat, fylke og kommune (2)
  • har kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger for å forstå organisasjoner (2)
  • har kunnskap om rammene for vernepleieres yrkesutøvelse og (2) oppgavefordelingen mellom ulike yrkesgrupper (2)
  • har kjennskap til juridisk metode anvendt i saksbehandling og myndighetsutøvelse på vernepleierens tjenesteområder (3)
  • har kjennskap til rettssikkerhetsprinsippene som ligger til grunn for alminnelig forvaltningsrett og hvordan de kommer til uttrykk i sentrale lovbestemmelser (3)
  • har kjennskap til lovgrunnlaget for offentlige helse-, sosial- og opplæringstjenester (3)

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sosiologiske og sosialantropologiske grunnbegreper til å analysere sosiale relasjoner og samfunnsmessige forhold (1)
  • kan redegjøre for ulike hovedperspektiv innen sosiologi og sosialantropologi, samt plassere ulike analyser av sosiale og samfunnsmessige forhold i relasjon til disse perspektivene (1)
  • kan redegjøre for hvordan stigmatisering kan påvirke menneskers sosiale relasjoner og liv (1)
  • kan redegjøre for hvordan sosiale, materielle og samfunnsmessige barrierer kan føre til funksjonshemming (1)
  • kan redegjøre for hvordan kulturelle forskjeller kan innvirke på vernepleieres arbeid (1)
  • kan redegjøre for grunntrekkene i organiseringen av sentrale politiske og administrative instanser (2)
  • kan anvende ulike teoretiske tilnærminger og perspektiver for å forstå og analysere organisasjoners virkemåter og dilemmaer (2)
  • kan gjøre faglige vurderinger av utfordringer i offentlig sektor (2)
  • kan redegjøre for funksjonshemmedes rettsstilling i det norske samfunn (3)

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for hvordan sosiale forhold kan innvirke på individets muligheter og selvforståelse (1)
  • har innsikt i hvordan samfunnet påvirker enkeltmennesket, med spesiell vekt på funksjonshemmede og profesjoner innen helse- og sosial (1)
  • har kjennskap til betydningen av kulturelle forskjeller (1)
  • har innsikt i organisasjonsteori og forståelse for organisasjoners grunnleggende kompleksitet (2)
  • har innsikt i hvordan offentlig sektor fungerer (2)
  • kan redegjøre for rettssystemet og lovgivningsprosessen (3)
  • har innsikt i dilemmaer knyttet til tjenesteyting, menneskerettigheter og funksjonshemmedes rettsstilling (3)

Arbeids- og undervisningsformer

Emnets tre samfunnsfaglige perspektiver presenteres med forelesninger, gruppearbeid og selvstudium.

Den organiserte undervisningen i emnet avsluttes med et seminar der alle tre fagområdene inngår.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • Deltagelse i forberedelse og gjennomføring av seminar.

Vurdering og eksamen

  1. Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
  2. Eksamensform: Hjemmeeksamen, individuell. To uker for heltid, tre uker for deltid, omfang inntil 3200 ord.
  3. Ny\utsatt eksamen: Hjemmeeksamen, to uker for heltid og deltid.
  4. Sensorordning: To sensorer.
  5. Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Hjelpemidler til eksamen

Alle.

Pensumliste

Innføring i sosiologi og sosialantropologi

Eriksen, T. H. & Sajjad, T. A. (2015). Kulturforskjeller i praksis: Perspektiver på det flerkulturelle Norge (6. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[s. 33-64, 77-89, 109-135, 149-163, 221-242]

Goffman, E. (2009). Stigma: Om afvigerens sociale identitet (B. Gooseman, Overs., 2. utg.). Frederiksberg: Samfundslitteratur. [*] [Stigma og social identitet, s. 13-44]

Kassah, A. K. & Kassah, B. L. (2009). Funksjonshemning: Sentrale ideer, modeller og debatter . Bergen: Fagbokforl. [*] [Kap. 1: Modeller og tilnærminger, s. 18-29]

Merton, R. K. (1978). Den selvoppfyllende spådom. I D. Østerberg (Red.), Handling og samfunn: Sosiologisk teori i utvalg (s. 152-172). Oslo: Pax forlag.[*]

Oliver, M. (2009). Understanding disability: From theory to practice (2. utg.). New York: Palgrave Macmillan.[*] [The social model in context, s. 30-42]

Repstad, P. (2014). Sosiologiske perspektiver for helse- og sosialarbeidere (3. utg.). Oslo: Universitetsforl.[s. 18-33, 50-130, 163-228, 237-248]

Innføring i stats- og kommunalkunnskap og organisasjonsteori

Fiva, J. H., Hagen, T. P. & Sørensen, R. J. (2014). Kommunal organisering: Effektivitet, styring og demokrati(7. utg.). Oslo: Universitetsforlaget.[s. 49-67]

Hanssen, G. S., Helgesen, M. K. & Vabo, S. I. (2011). Politikk og demokrati: En innføring i stats- og kommunalkunnskap (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[Kap. 1-3, 5-11 og 14]

Jacobsen, D. I. & Thorsvik, J. (2013). Hvordan organisasjoner fungerer (4. utg.). Bergen: Fagbokforl.[Kap. 1-6 og 9]

Innføring i juridiske emner

Helsedirektoratet. (2012). Helsepersonelloven med kommentarer. Lov 2. juli 1999 nr. 64 om helsepersonell m.v. (Rundskriv IS-8/2012). Hentet frahttps://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/207/Helsepersonelloven-med-kommentarer-IS-8-2012.pdf [Kap. 1 til og med kap. 11] [146 sider]

Kjønstad, A. & Syse, A. (2012). Velferdsrett I: grunnleggende rettigheter, rettssikkerhet og tvang (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[**] [3.1 til og med 3.3, 10.1 til og med 10.6 og 10.8 til og med 10.9] [79 sider]

Molven, O. (2015). Helse og jus (8. utg.). Oslo: Gyldendal juridisk.[kap. 1, 2, 3, 8, 9, 11, 12, 14, 16, 17, 18 og 19][192 sider]

Norges domstoler. (2016). De alminnelige domstolene. Hentet 30.08.2016 frahttps://www.domstol.no/no/Om-domstolene/De-alminnelige-domstolene/

Norges domstoler. (2016). Høyesterett. Hentet 30.08.2016 fra https://www.domstol.no/no/Om-domstolene/De-alminnelige-domstolene/Hoyesterett/

Norges domstoler. (2016). Lagmannsrettene. Hentet 30.08.2016 fra https://www.domstol.no/no/Om-domstolene/De-alminnelige-domstolene/Lagmannsrettene/

Norges domstoler. (2016). Tingrettene. Hentet 30.08.2016 fra https://www.domstol.no/no/Om-domstolene/De-alminnelige-domstolene/Tingrettene/

Stortinget. (2015). Lovarbeidet. Hentet 30.08.2016 fra https://www.stortinget.no/no/Stortinget-og-demokratiet/Arbeidet/Lovarbeidet/

Noter

* Ligger som PDF-filer på Fronter ved kursstart.** Finnes i kompendium.

(Pensumliste ajour: 2016-08-30 i APA 6th-stil v/lmb Biblioteket Kjeller)