Programplaner og emneplaner - Student
VERB3900 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor Thesis
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
Problemstilling for bacheloroppgaven utarbeides på grunnlag av et kunnskapsbasert prosjektarbeid, opplærings- og/eller omsorgstiltak i samarbeid med tjenestemottaker og andre som ble gjennomført i praksisemnet VERPRA30. Problemstillingen og prosjektbeskrivelse godkjennes i løpet av VERPRA30. Bacheloroppgaven er en faglig fordypning innen selvvalgt tema og problemstilling. Bacheloroppgaven skal dokumentere at studentene har tilegnet seg sentrale og grunnleggende kunnskaper og ferdigheter i prosjektarbeid, omsorgs- og/eller endringsarbeid, eventuelt kvalitetsforbedrende tiltak.
Arbeidet med bacheloroppgaven går på heltid over åtte uker.
-
Forkunnskapskrav
For å begynne på emnet må arbeidskrav i VERPRA30 være godkjent. VERPRA30 y må være bestått før bacheloroppgaven leveres til vurdering.
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for ulike metoder for innhenting og bearbeiding av data og ulike former for rapportering i tråd med etiske og juridiske krav
- kan gjøre rede for ulike prinsipper for vurdering av vitenskapelig kvalitet
- kan gjøre rede for det spesifikke faglige fordypningsområdet som er valgt
Ferdigheter
Studenten
- kan ivareta personvern jfr. personvernforordningen (General Data Protection Regulation - GPDR), samtykke og taushetsplikt
- kan utarbeide en problemstilling som begrunnes og er relevant for fordypningsområdet og i samsvar med generelle krav til problemstillinger
- kan gjennomføre relevant litteratursøk
- kan kritisk vurdere andres vitenskapelige bidrag innen fordypningsområdet som er valgt
- kan vurdere datainnsamlingsmetode, prinsipper og begreper for vurdering av vitenskapelig kvalitet
- kan benytte aktuell oppgavestruktur og referanseføring etter gjeldende APA-standard
- kan anvende resultater fra relevant forskning
- kan dokumentere et prosjektarbeid, et omsorgs- eller opplæringstiltak, eventuelt et kvalitetsforbedrende tiltak
- kan anvende faglig kunnskap for å kritisk å diskutere eget arbeid, inkludert funnene i egen bacheloroppgave
Generell Kompetanse
Studenten
- kan utøve fagkritikk og har innsikt i faglige, etiske og juridiske utfordringer og dilemmaer i vernepleierfaglig arbeid
- kan skriftlig dokumentere og formidle vernepleiefaglig arbeid
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, veiledning og selvstendig arbeid med bacheloroppgaven. I tilknytning til bacheloroppgaven gis det inntil 5 timer veiledning pr. oppgave. Det oppnevnes veileder for hver bacheloroppgave. Studenten er ansvarlig for å kontakte oppgaveveileder og gi denne nødvendig materiale for å kunne gi veiledning.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- Flervalgstest, minimum 90 prosent riktig svar innen en gitt tidsfrist
- 1 time individuell veiledning i tilknytning til bacheloroppgaven
-
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig bacheloroppgave etter gitte kriterier, inntil 8000 ord.
Inntil 2 studenter kan, etter begrunnet søknad og særskilt vurdering, utarbeide bacheloroppgaven sammen. Omfanget av oppgaven er maksimum 8000 ord selv om to studenter skriver oppgaven sammen. Hvis 2 studenter skriver bacheloroppgave sammen, skal hver av studentene legge ved en beskrivelse av eget bidrag til oppgaven. Begge er ansvarlig for bacheloroppgavens innhold.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Ved ikke bestått bacheloroppgave har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon to (2) ganger. Dersom studenten ønsker å forbedre en bestått karakter på bacheloroppgaven, kan oppgaven omarbeides én (1) gang. Siden besvarelsen er knyttet opp til praksisgjennomføring stilles det ikke krav om å utarbeide en ny, egenformulert problemstilling ved 2. og 3. forsøk. Det gis inntil 2 timer veiledning ved karakteren F. Det gis ikke veiledning ved forbedring av karakter.
-
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av en intern og en ekstern sensor.
-
Emneoverlapp
VERN3900/VERND3900/VERNL3900 equivalent