EPN-V2

VERB3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor Thesis
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Problemstilling for bacheloroppgaven utarbeides på grunnlag av et kunnskapsbasert prosjektarbeid, opplærings- og/eller omsorgstiltak i samarbeid med tjenestemottaker og andre som ble gjennomført i praksisemnet VERPRA30. Problemstillingen og prosjektbeskrivelse godkjennes i løpet av VERPRA30. Bacheloroppgaven er en faglig fordypning innen selvvalgt tema og problemstilling. Bacheloroppgaven skal dokumentere at studentene har tilegnet seg sentrale og grunnleggende kunnskaper og ferdigheter i prosjektarbeid, omsorgs- og/eller endringsarbeid, eventuelt kvalitetsforbedrende tiltak.

    Arbeidet med bacheloroppgaven går på heltid over åtte uker.

  • Forkunnskapskrav

    For å begynne på emnet må arbeidskrav i VERPRA30 være godkjent. VERPRA30 y må være bestått før bacheloroppgaven leveres til vurdering.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan gjøre rede for ulike metoder for innhenting og bearbeiding av data og ulike former for rapportering i tråd med etiske og juridiske krav
    • kan gjøre rede for ulike prinsipper for vurdering av vitenskapelig kvalitet
    • kan gjøre rede for det spesifikke faglige fordypningsområdet som er valgt

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan ivareta personvern jfr. personvernforordningen (General Data Protection Regulation - GPDR), samtykke og taushetsplikt
    • kan utarbeide en problemstilling som begrunnes og er relevant for fordypningsområdet og i samsvar med generelle krav til problemstillinger
    • kan gjennomføre relevant litteratursøk
    • kan kritisk vurdere andres vitenskapelige bidrag innen fordypningsområdet som er valgt
    • kan vurdere datainnsamlingsmetode, prinsipper og begreper for vurdering av vitenskapelig kvalitet
    • kan benytte aktuell oppgavestruktur og referanseføring etter gjeldende APA-standard
    • kan anvende resultater fra relevant forskning
    • kan dokumentere et prosjektarbeid, et omsorgs- eller opplæringstiltak, eventuelt et kvalitetsforbedrende tiltak
    • kan anvende faglig kunnskap for å kritisk å diskutere eget arbeid, inkludert funnene i egen bacheloroppgave

    Generell Kompetanse

    Studenten

    • kan utøve fagkritikk og har innsikt i faglige, etiske og juridiske utfordringer og dilemmaer i vernepleierfaglig arbeid
    • kan skriftlig dokumentere og formidle vernepleiefaglig arbeid
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, veiledning og selvstendig arbeid med bacheloroppgaven. I tilknytning til bacheloroppgaven gis det inntil 5 timer veiledning pr. oppgave. Det oppnevnes veileder for hver bacheloroppgave. Studenten er ansvarlig for å kontakte oppgaveveileder og gi denne nødvendig materiale for å kunne gi veiledning.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

    • Flervalgstest, minimum 90 prosent riktig svar innen en gitt tidsfrist
    • 1 time individuell veiledning i tilknytning til bacheloroppgaven

  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig bacheloroppgave etter gitte kriterier, inntil 8000 ord.

    Inntil 2 studenter kan, etter begrunnet søknad og særskilt vurdering, utarbeide bacheloroppgaven sammen. Omfanget av oppgaven er maksimum 8000 ord selv om to studenter skriver oppgaven sammen. Hvis 2 studenter skriver bacheloroppgave sammen, skal hver av studentene legge ved en beskrivelse av eget bidrag til oppgaven. Begge er ansvarlig for bacheloroppgavens innhold.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

    Ved ikke bestått bacheloroppgave har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon to (2) ganger. Dersom studenten ønsker å forbedre en bestått karakter på bacheloroppgaven, kan oppgaven omarbeides én (1) gang. Siden besvarelsen er knyttet opp til praksisgjennomføring stilles det ikke krav om å utarbeide en ny, egenformulert problemstilling ved 2. og 3. forsøk. Det gis inntil 2 timer veiledning ved karakteren F. Det gis ikke veiledning ved forbedring av karakter.

  • Sensorordning

    Hver besvarelse vurderes av en intern og en ekstern sensor.

  • Emneoverlapp

    VERN3900/VERND3900/VERNL3900 equivalent