Programplaner og emneplaner - Student
VERB3100 Miljøterapeutisk arbeid i et økologisk perspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Ecological Perspectives in Social Education
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i vernepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Miljøterapeutisk arbeid i et økologisk perspektiv innebærer en helhetlig tilnærming til personsentrerte tjenester der man tar stilling til hvilke faktorer og forhold i omgivelsene som påvirker atferd på individ og gruppenivå.
Som vernepleier utøver studenten sitt arbeid i møte med andre personer. Dette er mennesker som ofte befinner seg i utsatte og vanskelige situasjoner i samfunnet. I løpet av emnet vil studenten få utfordret sitt atferdsøkologiske perspektiv og sine relasjons-, kommunikasjons-, og veiledningsferdigheter når det gjelder å få til et godt og utviklende samarbeidmed brukere, pårørende, kolleger eller andre samarbeidspartnere.
Forkunnskapskrav
Godkjente arbeidskrav i VERB2300, bestått VERPRA21, samt bestått alle øvrige studiepoenggivende emner fra 2. studieår.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gi eksempler på ledelse i organisasjoner ved å anvende atferdsanalytiske prinsipper
- kan forklare hva miljøterapeutisk arbeid i et økologisk perspektiv innebærer
- har kunnskap om digital omstilling av helsetjenestene, og muligheter og begrensninger som følger med velferdsteknologiske tiltak, f.eks. digitalt utenforskap
- kan redegjøre for tjenesteinnovasjon og nye måter å organisere og yte helsetjenester på
- kan redegjøre for sammenhengen mellom FNs bærekraftsmål og målenes betydning for miljøterapeutisk arbeid og forklare det epidemiologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid
- kan identifisere og beskrive ulike faktorer som påvirker sykdom, helse- og livskvalitet
Ferdighet
Studenten
- kan vise kultursensitive kommunikasjons- og veiledningsferdigheter som motiverer medlemmer i en gruppe
- kan etablere gode møter og fremvise god møteledelse
- har digital relasjons-, kommunikasjons- og veiledningskompetanse som gjør kandidaten i stand til å forstå og samhandle med brukere, pasienter og pårørende. Videre kan kandidaten veilede brukere, pasienter og pårørende og relevant personell som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
- viser konfliktforståelse og ferdigheter som fremmer samarbeid og demper konflikter
- kan digitalt og fysisk samhandle både tverrfaglig, tverrprofesjonelt, tverrsektorielt og på tvers av virksomheter og nivåer, og initiere slik samhandling
- kan vurdere risiko for-, forhindre og håndtere uønskede hendelser som skyldes teknologi og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk
- kan identifisere, reflektere over og håndtere etiske problemstillinger knyttet til helseteknologi, inkludert digitalt utenforskap.
Generell kompetanse
Studenten
- kan diskutere hvordan ulike aspekter av en persons miljø påvirker deres utvikling og helse
- kan reflektere over velferdspolitikk og omsorgsideologier i et økologisk perspektiv og hvordan disse makronivåfaktorene kan påvirke tjenestemottakers livskvalitet og mestring.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, gruppearbeid, selvstudium og ferdighetsøvelser knyttet bl.a. til veilederferdigheter og møte- og gruppeledelse.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- deltakelse i gruppearbeid med ferdighetsøvelser
- deltakelse i gruppepresentasjon av individuell video
- Besvare en case etter gitte kriterier og gi medstudentvurdering på case etter gitte kriterier
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen (flervalgsoppgave), 45 minutter.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Vurderingsuttrykk
Bestått - ikke bestått
Sensorordning
En sensor kontrollerer oppgavesettet og besvarelsene.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
5 stp fra VERPRA30