Programplaner og emneplaner - Student
VERB3100 Miljøterapeutisk arbeid i et økologisk perspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Ecological Perspectives in Social Education
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i vernepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om de sentrale begrepene i legemiddelregning
- har kunnskap om legemiddelregningens plass som en del av legemiddelhåndtering og hvordan denne reguleres av lover og forskrifter
Ferdigheter
Studenten
- mestrer legemiddelregning, ved at han/hun:
- kan bruke internasjonale standarder og enhetssystemer innenfor legemiddelregning
- kan regne ut dose, styrke eller mengde
- kan regne ut injeksjons- og infusjonshastighet (dr/min og ml/t)
- regne med tid der dosen fordeles over en gitt tidsperiode, innenfor et gitt tidsrom
- kan regne med tid der dosen er ordinert per ml eller dråper og angitt per tidsenhet (0,125 mg/ml eller 0, 15 ml/kg/min)
- kan regne ut i fra ordinert dose i forhold til kroppsvekt (i kg eller kroppsoverflate (i m2)
- kan regne med fortynning av flytende legemidler eller fortynning av tilsetning av legemidler som er blandet ut for å gis som injeksjoner/fusjoner
- kan vurdere og gjøre kontroll av egen og andres utregning
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har innsikt i relevante teorier og metoder for observasjon, analyse og vurdering av bevegelsesmønstre
- har kunnskap om treningsplanlegging, treningsprinsipper og treningsmetoder
- har kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon og hvordan man foretar en organisk- og mekanisk analyse av ulike bevegelsesaktiviteter
- har kunnskap om ungdoms utvikling og læring med tanke på undervisning på idrettsfag
- har kunnskap om kroppens adaptasjon til ulike treningsformer og metoder
- har kunnskap om forebyggende og behandlende aktivitet ved ulike idrettsskader
- ha kunnskap om læreplanene for de fire obligatoriske programfagene på studieretning idrettsfag.
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke elektroniske og digitale læremidler som for eksempel bilder og video, EMG-analyseverktøy, treningsplanleggere
- kan vurdere elevers bevegelsesmønster og forutsetninger som grunnlag for inkluderende undervisning og tilpasset opplæring
- kan integrere praktisk-metodiske kunnskaper og ferdigheter fra aktivitetslære med basisfag og fagdidaktikk for å oppnå en helhetlig forståelse av hvordan kroppen fungerer
- kan anvende kunnskap innen basisfag og fagdidaktikk i arbeidet med å legge til rette for og lede læringsarbeid innen kroppsøving og idrettsfag
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i idrettsteoretiske fag på studieretning idrettsfag
- kan anvende kunnskap om et utvalg av individuelle idretter og lagidretter
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap som grunnlag for å veilede i undervisning i kroppsøving og idrettsfag
- kan forstå utøve og utvikle egen profesjonalitet som lærer i kroppsøving og idrettsfag
Læringsutbytte
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Kvalifiserende regneoppgaver i form av flervalgsoppgaver innen angitt tid før eksamen
Studenten har inntil 3 forsøk på å få godkjent arbeidskravet før ordinær eksamen, og inntil 3 nye forsøk før ny/utsatt eksamen.
En student som har brukt mer enn ett studieår mellom godkjent arbeidskrav og påberegnet eksamen, kan pålegges av fakultetet å gjenta tidligere godkjent obligatorisk arbeidskrav før studenten får gå opp til eksamen i emnet.
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Part 1 Assessment of practical training
Practical training has requirements for attendance 90 %. The student fills in a self-presentation for the start of the practice and self-assessment for the mid- and final assessment. Other compulsory activities included in the assessment of practical training are:
- Planning and carrying out supervision for a group of first year students in cooperation with the practical training supervisor and contact lecturer (inspiration practical training).
Vurdering og eksamen
Eksamen består av to deleksamener:
Deleksamen 1
Individuell, skriftlig hjemmeoppgave. Omfang: 2700 ord +/- 10 %.
Deleksamen 2
Individuell praktisk-metodisk eksamen med muntlig del. Varighet ca. 30 minutter.
Ny/utsatt eksamen
Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen. Deleksamen 1 kan omarbeides ved ikke bestått karakter. Deleksamen 2 må tas på nytt. Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Deleksamen 1: Alle hjelpemidler tillatt.
Deleksamen 2: Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått. Deleksamen 1 utgjør 49 % og deleksamen 2 utgjør 51 % av samlet karakter for emnet. Begge deler må være bestått for å få karakter.
Sensorordning
Part 1 Contact lecturer approves grade after recommendation from practical training supervisor. The final decision on whether to award a pass or fail grade is made by the university.
Part 2 All answers are assessed by two examiners.
An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.
Emneoverlapp
SYKKPRA60x and SYKPRA60x are fully overlapping.