EPN-V2

VERB1300 Anatomi og fysiologi Emneplan

Engelsk emnenavn
Anatomy and Physiology
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Kunnskap om menneskets primære behov, anatomi, fysiologi og motorisk utvikling er sentralt for helsepersonell. Emnet omhandler også cytologi, mikrobiologi, genetikk og nevroanatomi.

    Vernepleiere må også ha grunnleggende kompetanse i å observere og samtale med barn og unge, for å forstå deres liv og hvordan arbeid med barn kan foregå i tverrprofesjonelt person- og familiesentrert arbeid. Temaet tydeliggjøres i det tverrfaglige undervisningsopplegget, INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer», arbeidsomfang tilsvarende 1,5 studiepoeng. INTER1100 ivaretar læringsutbyttebeskrivelser markert med * og skrevet i kursiv.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan beskrive kroppens oppbygging og funksjon
    • kan gjøre rede for menneskets primære behov
    • kan beskrive de viktigste hygieniske prinsipper
    • kan presentere sentrale aspekter innen mikrobiologi
    • kan beskrive oppbyggingen av en celle og dens funksjon
    • kan beskrive ulike organsystemers oppbygging og fysiologi, med særlig fokus på nevrologi
    • kan beskrive normal motorisk utvikling og faktorer som kan påvirke utviklingen
    • kan beskrive sansenes normale utvikling og funksjon og faktorer som kan påvirke utviklingen
    • har en generell forståelse av barndom og av barn og unges oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt og kulturelt mangfold *

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan utforske jenter og gutters hverdagsliv og deres subjektive forståelse av dette*

     

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har en begynnende forståelse av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres*
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid, skriftlig oppgave, flervalgsoppgave og selvstudium.

    I INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer», inngår 2 seminardager, digitale læringsressurser og samtale- og observasjonsoppgaver knyttet til tverrprofesjonelt gruppearbeid og selvstudier.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent

    • Deltakelse på seminar, minimum 80 prosent tilstedeværelse
    • En flervalgsoppgave med minimum 80 prosent korrekt svar innen en gitt tidsfrist
    • arbeidskrav beskrevet under INTER 1100 https://uni.oslomet.no/interact/

  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler tillatt

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F 

  • Sensorordning

    Hver besvarelse vurderes av én intern og én ekstern sensor.

  • Emneoverlapp

    10 stp. overlapp med VERN1500/VERND1500/VERNL1500