Programplaner og emneplaner - Student
VEPRAL30 Care and Nursing Course description
- Course name in Norwegian
- Grunnleggende pleie og omsorg
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Social Education
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet skal studenten integrere kunnskap fra tidligere teoriemner og anvende denne i praksis. Studentene skal utføre grunnleggende stell og pleie, administrere forordnede legemidler, samt tilegne seg en helhetlig forståelse for ulike omsorgsbehov hos eldre og kronisk syke. Studentene skal sette seg inn i rammer for tjenesteytingen, ha fokus på brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid. Emnet går på heltid over 6 uker.
Required preliminary courses
En sentral utfordring når det gjelder vold i nære relasjoner er å kunne oppdage og vite om at det skjer vold i en nær relasjon. En annen sentral utfordring er å kunne bistå den eller de voldsutsatte idet volden er oppdaget. Den voldsutsatte trenger støtte til å finne fram til hjelp. Denne hjelpen omfatter, blant annet, juridisk hjelp og bistand som er tilgjengelig. I tillegg til individuell rettsvern mot vold har lovverket også en side mot holdningsskapende arbeid mot vold i nære relasjoner. Vold i nære relasjoner er i utgangspunktet et kjønnsnøytralt uttrykk. Det rammer barn, kvinner og menn. Det er imidlertid også en kjensgjerning at vold i nære relasjoner har flest kvinner og barn som voldsutsatte. Det er derfor også et grunnleggende behov å belyse dette temaet i et barne- og kjønnsperspektiv. Emnet kategoriserer voldsbegrepet etter hvilken relasjon det er mellom utøver og offer. En annen form for inndeling av voldstypene er hva slags handling det er snakk om: fysisk, seksuell eller psykologisk vold. I den grad det er nødvendig, og også mulig, vil emnet enkeltvis skille mellom disse ulike voldstyper. Videre kommer emnet til å ta opp temaet æresrelatert vold blant minoritetsfamilier, og se på forskjeller mellom vold i nære relasjoner og æresrelatert vold. Emnet legger vekt på rettslige perspektiver og systemtilnærming om vold i nære relasjoner. I tillegg vektlegger emnet kjønns-, barne- og minoritetsperspektiv som gjør seg gjeldene.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- kan anvende vernepleierens arbeidsmodell
- kan anvende kunnskap om aktuelle sykdommer og behandlingsformer for å observere og pleie eldre og syke i ulike livsfaser
- har kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid
- har god kunnskap om habilitering og rehabilitering
- har god kunnskap om basale smitteregimer
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre grunnleggende stell og pleie
- kan delta i miljøterapeutiske tiltak for å øke pasient/brukers egenmestring og trivsel
- har praktisk erfaring i habilitering og rehabilitering av mennesker med ulike sykdommer/diagnoser
- kan utføre sykepleieprosedyrer i henhold til gitt prosedyreliste
- kan anvende hygieniske prinsipper i ulike situasjoner
- kan administrere forordnede legemidler
- kan utføre livreddende førstehjelp
- kan anvende ergonomiske prinsipper
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om lover og forskrifter som regulerer tjenester til brukere/pasienter
- har helhetlig forståelse for personer med ulike pleie- og omsorgsbehov
- kan planlegge og administrere eget arbeid
- kan reflektere og vurdere egne praktiske handlinger
- kan presentere og diskutere relevante problemstillinger, utfordringer og etiske dilemmaer i vernepleierfaglig yrkesutøvelse
- kan samarbeide og kommunisere med ulike brukere og fagpersoner/-grupper
Teaching and learning methods
Emnet går over seks undervisningsdager à fire timer. Undervisningen veksler mellom forelesninger og gruppearbeid.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse.
- Deltakelse på undervisning/seminar før oppstart av praksisstudiet og underveis.
- Innlevering av praksisdokumenter.
- Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.
Blir praksisperioden vurdert til ikke bestått må følgende arbeidskrav gjennomføres på nytt:
- Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse.
- Innlevering av praksisdokumenter.
- Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.
Assessment
Mappeeksamen, individuell.
Mappekrav:
- Del 101 Vurdering av praksis.
- Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis, omfang inntil 2000 ord. Del 101 må være vurdert til bestått for å få vurdering av Del 102.
Ved ny og utsatt eksamen:
- Del 101 Vurdering av praksis: Ved "ikke bestått" praksisperiode må hele praksisperioden gjennomføres på nytt.
- Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis. Ved "ikke bestått" må omarbeidet oppgave leveres.
Permitted exam materials and equipment
Alle
Grading scale
Som vurderingsuttrykk brukes er gradert karakterskala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått i samsvar med lov om universiteter og høyskoler § 3-9 (6).
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.