Programplaner og emneplaner - Student
VEPRAL30 Care and Nursing Course description
- Course name in Norwegian
- Grunnleggende pleie og omsorg
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Social Education
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet skal studenten integrere kunnskap fra tidligere teoriemner og anvende denne i praksis. Studentene skal utføre grunnleggende stell og pleie, administrere forordnede legemidler, samt tilegne seg en helhetlig forståelse for ulike omsorgsbehov hos eldre og kronisk syke. Studentene skal sette seg inn i rammer for tjenesteytingen, ha fokus på brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid. Emnet går på heltid over 6 uker.
Required preliminary courses
Bestått følgende emner: VERN1500/VERND1500/VERNL1500, VERN2110/VERND2110/VERNL2110 og VERN2400/VERND2400/VERNL2400
Godkjente arbeidskrav i: VEPRA20/VEPRAD20/VEPRAL20, VERN2320/VERND2320/VERNL2320 og VERNLEG1/VERNDLEG1/VERNLLEG1
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- kan anvende vernepleierens arbeidsmodell
- kan anvende kunnskap om aktuelle sykdommer og behandlingsformer for å observere og pleie eldre og syke i ulike livsfaser
- har kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid
- har god kunnskap om habilitering og rehabilitering
- har god kunnskap om basale smitteregimer
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre grunnleggende stell og pleie
- kan delta i miljøterapeutiske tiltak for å øke pasient/brukers egenmestring og trivsel
- har praktisk erfaring i habilitering og rehabilitering av mennesker med ulike sykdommer/diagnoser
- kan utføre sykepleieprosedyrer i henhold til gitt prosedyreliste
- kan anvende hygieniske prinsipper i ulike situasjoner
- kan administrere forordnede legemidler
- kan utføre livreddende førstehjelp
- kan anvende ergonomiske prinsipper
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om lover og forskrifter som regulerer tjenester til brukere/pasienter
- har helhetlig forståelse for personer med ulike pleie- og omsorgsbehov
- kan planlegge og administrere eget arbeid
- kan reflektere og vurdere egne praktiske handlinger
- kan presentere og diskutere relevante problemstillinger, utfordringer og etiske dilemmaer i vernepleierfaglig yrkesutøvelse
- kan samarbeide og kommunisere med ulike brukere og fagpersoner/-grupper
Teaching and learning methods
Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, slik at det totale læringsutbytte blir optimalt.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse.
- Deltakelse på undervisning/seminar før oppstart av praksisstudiet og underveis.
- Innlevering av praksisdokumenter.
- Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.
Blir praksisperioden vurdert til ikke bestått må følgende arbeidskrav gjennomføres på nytt:
- Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse.
- Innlevering av praksisdokumenter.
- Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.
Assessment
Mappeeksamen, individuell.
Mappekrav:
- Del 101 Vurdering av praksis.
- Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis, omfang inntil 2000 ord. Del 101 må være vurdert til bestått for å få vurdering av Del 102.
Ved ny og utsatt eksamen:
- Del 101 Vurdering av praksis: Ved "ikke bestått" praksisperiode må hele praksisperioden gjennomføres på nytt.
- Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis. Ved "ikke bestått" må omarbeidet oppgave leveres.
Permitted exam materials and equipment
Alle
Grading scale
Language of instruction: Norwegian
The role, duties and responsibilities of radiographers are constantly changing as a result of new health policy guidelines and general trends in society. This applies to expectations for updating of professional skills, specialisation, interdisciplinary work, cooperation skills and development of the discipline, among other things. An examination of a multi-trauma patient is a typical example of a situation that requires professionals to be up to date and capable of working as part of an interdisciplinary team.
Dissemination is an important aspect of this course, and is important for student's development and understanding of the discipline. Dissemination will take different forms, such as supervision or teaching of students, written and oral presentations to the specialist community, and information to different patient groups.
Examiners
Del 101 Faglærer etter innstilling fra praksislærer.
Del 102 En sensor.