Programplaner og emneplaner - Student
VEPRA6100 Professional qualification - guidance of students and newly qualified teachers in vocational education Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonskvalifisering - veiledning av studenter og nyutdannede lærere i yrkesutdanning
- Study programme
-
Supervision and Mentoring in Vocational Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Praksisveilederen har en sentral rolle når det gjelder yrkesfaglærerstudentens og den nyutdannede yrkesfaglærerens utvikling av helhetlig profesjonskompetanse. Dette emnet handler om temaer som gjelder yrkesfaglærerens samfunns- og profesjonsmandat og kvalifikasjonsbehov, som det er viktig at praksislærere har dyp innsikt i. Videre handler det om hvordan veiledning, yrkesdidaktisk analyse, lærende møter og organisasjonslæring kan benyttes for å bistå yrkesfaglærerstudenter og nyutdannede lærere i deres kompetanseutvikling.
Required preliminary courses
Ingen
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har innsikt i sentrale yrkespedagogiske perspektiver, styringsdokumenter og forskning
- har forskningsbasert kunnskap om utdanning av lærere i fag- og yrkesopplæring og om praksislærerens oppgaver og betydning i yrkesfaglærerutdanningen.
- har dyp innsikt i oppgaver og kvalifikasjonsbehov hos lærere i fag- og yrkesopplæring og i etiske utfordringer og dilemma knyttet til arbeidet som yrkesfaglærer.
- har inngående kunnskap om faglige, etiske og pedagogiske prinsipper og perspektiver på
praksislærerrollen
- har inngående kunnskap om veiledning som teoretisk og praktisk felt, med vekt på dialog, kollektive lærings- og utviklingsprosesser, kommunikasjon og relasjonsbygging.
- har kunnskap om veiledning som ledd i utvikling av skolen og bedriften som en lærende organisasjon.
- har spesialisert kunnskap om læreplaner, pedagogiske utfordringer og aktuelle undervisningsfag i yrkesutdanningen innen sitt program
Ferdigheter
Studenten
- kan stimulere lærerstudenter og kolleger i skole og opplæringsbedrift til å reflektere over og begrunne sin praksis ut fra relevante etiske, faglige og pedagogiske begreper og perspektiver.
- kan anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om veiledning og profesjonsutøvelse for å planlegge, gjennomføre, analysere og kritisk reflektere over profesjonsveiledning i utdanning og yrke.
- kan anvende veiledning i yrkespedagogiske, yrkesdidaktiske og yrkesfaglige lærings- og utviklingsprosesser.
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevant profesjonsforskning, nyere profesjonsteori og forskningsetiske
problemstillinger innen veiledningsfeltet i yrkesutdanning
- kan veilede studenter i forhold til praktiske yrkespedagogiske problemstillinger og forskningsbasert utviklingsarbeid
Content
The teaching and learning methods include external practical training, lectures, seiminars, group work, individual supervision and self-study. The supervised practical training requires active participation in work at the practice placement.
Teaching and learning methods
Emnet skal preges av deltakende og varierte arbeidsmåter og gi studentene et erfaringsgrunnlag for å utføre veiledningsoppgaver til beste for de som får veiledning. Noen sentrale arbeidsmåter er:
- Innføring i relevant teori gjennom forelesning, dialog og individuelle studier
- Arbeid i grupper
- Bruk av muntlig og skriftlig refleksjon
- Praktiske veiledningsøvelser og veiledningsoppgaver i studentgrupper og på egen arbeidsplass
- Avgrenset forsknings- og utviklingsprosjekt
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan avlegge eksamen:
Arbeidskrav 1
Dette arbeidskravet består av to deler:
- Veiledningsoppgave 1 - dokumentasjon på 400 ord
Studentene skal planlegge, gjennomføre og vurdere en praktisk veiledningsoppgave individuelt og dokumentere denne. Dokumentasjonen skal inneholde teoretiske begrunnelser og refleksjoner knyttet til oppgaven
- Presentasjon av veiledningsoppgaven i grupper med tilbakemelding fra medstudenter / medstudentvurdering. Omfang per gruppe: 20 min + 10 min. tilbakemelding og diskusjon
Plan for presentasjonene med tilbakemeldinger i responsgrupper settes opp av faglig ansvarlig.
Arbeidskrav 2
Dette arbeidskravet består av to deler:
- Veiledningsoppgave 2 - dokumentasjon på 400 ord
Studentene skal planlegge, gjennomføre og vurdere en praktisk veiledningsoppgave individuelt og dokumentere denne. Arbeidskrav 1 og 2 skal ses i sammenheng, der tilbakemeldinger og vurderinger fra den første veiledningen skal være utgangspunkt for gjennomføringen av andre veiledning. Dokumentasjonen skal inneholde teoretiske begrunnelser og refleksjoner knyttet til oppgaven
- Presentasjon av veiledningsoppgaven i grupper med tilbakemelding fra medstudenter / medstudentvurdering. Omfang per gruppe: 20 min + 10 min. tilbakemelding og diskusjon
Plan for presentasjonene med tilbakemeldinger i responsgrupper settes opp av faglig ansvarlig.
Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Obligatorisk tilstedeværelse
Utvikling av veilederkompetanse forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere, samt utøvelse av praktiske oppgaver og øvelser. Veiledningskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Begge emnene har derfor krav om deltakelse i minimum 80 % av undervisningen. Studenter med mer enn 20 % fravær fra organiserte opplæringsaktiviteter i et emne får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær, dokumentert med for eksempel sykmelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter nærmere avtale med, og vurdering av emneansvarlig. I slike tilfeller må studentene selv ta kontakt med emneansvarlig
Assessment
Semesteroppgave: Studentene skal i gruppe på 2-3 studenter dokumentere et gjennomført, utviklingsorientert veiledningsforløp. Dokumentasjonen skal inneholde konkrete beskrivelser av veiledningssituasjonen(e), tilbakemeldinger fra de(n) som blir veiledet samt veilederstudentens refleksjoner. De praktiske veiledningsforløpene som er gjennomført i forbindelse med arbeidskravene kan benyttes som grunnlag for eksamen. Det skal legges vekt på å få fram utvikling i veiledningsprosessen og på å videreutvikle teoretiske begrunnelser, analyser og kritisk refleksjon i dokumentasjonen av veiledningsprosessen (veiledningsoppgave 1 og 2) som helhet. Omfang: 5000 ord +/- 10 %.
Ny/utsatt eksamen
- Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan oppgaven bearbeides, ved senere forsøk må det skrives ny oppgave.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Permitted exam materials and equipment
In this course, students will integrate knowledge from previous courses and apply the social educator work model in practice. The students are to familiarise themselves with the framework for service provision and ensure user participation/provide decision-making support. Students gain experience of the importance of multidisciplinary and interprofessional cooperation in relation to complex issues. The main focus is on participant observation, assessment and testing to identify the need to facilitate change. The students are expected to actively participate in the planning, implementation and evaluation of training, health and care work. The target group is disabled persons and/or complex assistance needs.
The course VERPRA20 comprises a total of 2 weeks of seminars on campus, as well as 10 weeks of user oriented practical training in authentic work situations. The seminars take place before, during and after the practical training period. The focus of the seminars is adapted to where the student is in the practical training. Central elements in the seminars are the student role, guidance, synthesizing knowledge from various subjects earlier in the course, professional challenges the students face in practice, knowledge-based practice and written assignments.
The seminars are included in the number of credits for the course. The seminars will total approx. 10 days.
Grading scale
Approved required coursework in the second-year course VERB2300, and all other second-year courses must be passed.
Examiners
On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can describe the practice placement’s professional basis and how it describes the purpose of its activities
- can describe the practice placement's quality, notification and non-conformity systems
- can explain legislation and regulations that apply to the practice placement
- can explain case processing procedures at the practice placement
- can explain how the practice placement cooperates with other relevant services/arenas
- can explain the practice placement’s reporting and patient record system
- can explain different specialist administrative systems
- can explain the content and structure of different types of reports used at the practice placement
- can describe how the practice placement uses welfare technology
- can explain his/her own professional role and how multidisciplinary and interprofessional cooperation can be promoted
- can describe factors that can promote cooperation, trigger conflicts and resolve conflicts
Skills
The student
- can identify ethical dilemmas and conflicts of values in service provision
- can protect privacy in connection with data processing and storage
- can ensure user participation and apply professional knowledge in decision-making support
- can apply relevant observation, methods for assessing and testing in cooperation with service recipients to identify goals, needs and interests, and evaluate training and care measures
- can prepare descriptions of measures in cooperation with service recipients and others at the practice placement
- can apply up-to-date and evidence-based methods in training and care measures to promote independence in the service recipient in cooperation with other staff/professions
- can assess the risk of undesirable incidents and, in cooperation with staff at the practice placement, assess and, if relevant, implement measures to prevent such incidents
- can apply relevant forms of communication to communicate and document specialist knowledge adapted to the purpose and target group
- can demonstrate skills that promote cooperation with service recipients, colleagues and other involved parties
General competence
The student
- can demonstrate professional skills in accordance with the applicable suitability criteria
- can compare relevant academic and ethical issues related to social education practice and identify, reflect on and deal with such issues in their practice through professional judgement
- can reflect on his/her own professional practice and adjust it under supervision