EPN-V2

VEIPR6500 Praksisveiledning av studenter i helsefaglige utdanninger Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Supervision of Students in Health Professional Education
Studieprogram
Praksisveiledning av studenter i helsefaglige utdanninger
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Opptak til master i estetiske fag, studieretning kunst i samfunnet.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om samtidskunstens involvering i aktuelle samfunnsproblematikker
  • har avansert forståelse av teori og praksis som omfatter kunstens rolle i samfunnet
  • har god kjennskap til problemstillinger tilknyttet kunstens ulike sosiale og didaktiske funksjoner
  • har god forståelse av prosjektarbeid og prosjektorganisering i krysningsfeltet mellom kunst og samfunn

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere og drøfte ulike perspektiver på kunstens betydning og rolle i samfunnet
  • kan anvende kunstbasert kompetanse i ulike institusjonelle kontekster og fagfelt
  • kan utpeke, vurdere og kontekstualisere relevante problemstillinger som gjør seg gjeldende når kunsten trer inn i nye sammenhenger utenfor kunstfeltet
  • har spesialisert praktisk-teoretisk kompetanse
  • kan kritisk analysere og evaluere egen og andres praktiske produksjon og sette denne i sammenheng med relevant teori i og utenfor pensum
  • kan forholde seg kritisk og redelig til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan bidra til nytenkning innen det estetiske fagområdet
  • kan anvende sin kunnskap og sine ferdigheter på nye områder for akademisk utforskning og praksis
  • kan gjennomføre selvstendig forskningsarbeid tilknyttet en gitt oppgave
  • kan formidle et kritisk perspektiv på problematikker tilknyttet kunst i samfunnet, både skriftlig og muntlig

Innhold

Se emneplan under for beskrivelse av studieinnhold.

Arbeids- og undervisningsformer

Samlingene kombinerer korte oversiktforelesninger i plenum med oppgaveløsning, praktisk trening og diskusjoner i smågrupper. Studentene skal gi, få og observere veiledning, både med og uten faglærer til stede. Studentene bringer med seg temaer, problemstillinger og erfaringer fra veiledning og/eller undervisning fra praksis.

Selvstudier er studentens individuelle arbeid som kommer i tillegg til samlingene. Det består av litteraturlesing, oppgaveløsning og forberedelse til samlinger og gruppearbeid.

Studentene oppfordres til å trene på veiledning på eget arbeidssted eller i andre sammenhenger dersom studenten ikke er veileder.

Gjennom OsloMets læringsplattform får studentene tilgang til pedagogiske verktøy og digitale læringsressurser som stimulerer til studentaktiv læring og samarbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 80 prosent tilstedeværelse på undervisning og seminarer.
  • En individuell, skriftlig oppgave innen det estetiske fagfeltet, 2000-2500 ord + litteraturliste
  • Presentasjon for medstudenter og lærere i FoU-seminar

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem dager. 3000-4500 ord + litteraturliste

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

En intern sensor og en medsensor vurderer et utvalg av eksamensoppgavene. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Opptakskrav

MEST4231. (overlapper 15 av 20 stp-emnet).

Emneoverlapp

Vektingsreduksjon på 5 studiepoeng med emne VEIPR6000 Veiledning og vurdering 1, 5 stp.