Programplaner og emneplaner - Student
VEIPR6500 Praksisveiledning av studenter i helsefaglige utdanninger Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Clinical Supervision of Students in Health Professional Education
- Studieprogram
-
Praksisveiledning av studenter i helsefaglige utdanninger
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Opptak til master i estetiske fag, studieretning kunst i samfunnet.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kunnskap om samtidskunstens involvering i aktuelle samfunnsproblematikker
- har avansert forståelse av teori og praksis som omfatter kunstens rolle i samfunnet
- har god kjennskap til problemstillinger tilknyttet kunstens ulike sosiale og didaktiske funksjoner
- har god forståelse av prosjektarbeid og prosjektorganisering i krysningsfeltet mellom kunst og samfunn
Ferdigheter
Studenten:
- kan analysere og drøfte ulike perspektiver på kunstens betydning og rolle i samfunnet
- kan anvende kunstbasert kompetanse i ulike institusjonelle kontekster og fagfelt
- kan utpeke, vurdere og kontekstualisere relevante problemstillinger som gjør seg gjeldende når kunsten trer inn i nye sammenhenger utenfor kunstfeltet
- har spesialisert praktisk-teoretisk kompetanse
- kan kritisk analysere og evaluere egen og andres praktiske produksjon og sette denne i sammenheng med relevant teori i og utenfor pensum
- kan forholde seg kritisk og redelig til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
Generell kompetanse
Studenten:
- kan bidra til nytenkning innen det estetiske fagområdet
- kan anvende sin kunnskap og sine ferdigheter på nye områder for akademisk utforskning og praksis
- kan gjennomføre selvstendig forskningsarbeid tilknyttet en gitt oppgave
- kan formidle et kritisk perspektiv på problematikker tilknyttet kunst i samfunnet, både skriftlig og muntlig
Innhold
Se emneplan under for beskrivelse av studieinnhold.
Arbeids- og undervisningsformer
Samlingene kombinerer korte oversiktforelesninger i plenum med oppgaveløsning, praktisk trening og diskusjoner i smågrupper. Studentene skal gi, få og observere veiledning, både med og uten faglærer til stede. Studentene bringer med seg temaer, problemstillinger og erfaringer fra veiledning og/eller undervisning fra praksis.
Selvstudier er studentens individuelle arbeid som kommer i tillegg til samlingene. Det består av litteraturlesing, oppgaveløsning og forberedelse til samlinger og gruppearbeid.
Studentene oppfordres til å trene på veiledning på eget arbeidssted eller i andre sammenhenger dersom studenten ikke er veileder.
Gjennom OsloMets læringsplattform får studentene tilgang til pedagogiske verktøy og digitale læringsressurser som stimulerer til studentaktiv læring og samarbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 80 prosent tilstedeværelse på undervisning og seminarer.
- En individuell, skriftlig oppgave innen det estetiske fagfeltet, 2000-2500 ord + litteraturliste
- Presentasjon for medstudenter og lærere i FoU-seminar
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem dager. 3000-4500 ord + litteraturliste
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
En intern sensor og en medsensor vurderer et utvalg av eksamensoppgavene. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Opptakskrav
MEST4231. (overlapper 15 av 20 stp-emnet).
Emneoverlapp
Vektingsreduksjon på 5 studiepoeng med emne VEIPR6000 Veiledning og vurdering 1, 5 stp.