Programplaner og emneplaner - Student
VEIPR6500 Clinical Supervision of Students in Health Professional Education Course description
- Course name in Norwegian
- Praksisveiledning av studenter i helsefaglige utdanninger
- Study programme
-
Clinical Supervision of Students in Health Professional Education
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fakultet for helsevitenskap ved OsloMet har utviklet en 10 studiepoengs tverrfaglig utdanning i praksisveiledning på masternivå. Studiet skal sikre kompetanse for praksisveiledere som har ansvar for veiledning av helseprofesjonsstudenter i praksisstudier. Innholdet fokuserer på veiledning, tilrettelegging for læring og vurdering. Veileders rolle, ansvar og funksjon i praksisstudier i utdanning er gjennomgående temaer. Utdanningen dreier seg om praktisk veiledning og veiledningsteori. Teori kombineres med oppgaveløsning og øvelser i smågrupper, samt ulike former for samarbeidslæring og veiledning. Refleksjon over egen veiledningspraksis er sentralt gjennom studiet. Utdanningen har fire fysiske dagssamlinger i løpet av emneperioden.
Relevans for arbeidsliv
Utdanningen er spesielt utviklet for å fremme kompetanse i veiledning av helseprofesjonsstudenter, men kompetansen har overførbarhet til veiledning av andre målgrupper, som kollegaveiledning.
Relevans for videre utdanning
Læringsutbyttene er på masternivå, og emnet kan søkes godkjent som del av masterstudier.
Learning outcomes
Studenten/praksisveileder kan
- gjøre rede for sentrale begreper, teorier, modeller, metoder, empiri og tradisjoner innen praksisveiledning
- drøfte praksisveileders rolle og funksjoner i et mangfoldsperspektiv og i en faglig og tverrprofesjonell yrkespraksis
- drøfte relasjonens og kommunikasjonens betydning i et veiledningsperspektiv
- drøfte faktorer som fremmer og hemmer kommunikasjon og læring i praksisstudier
- gjøre rede for lover, forskrifter og gjeldende styringsdokumenter med relevans for studentenes praksisstudier, inkludert kriterier for skikkethetsvurdering
- gjøre rede for sin rolle som praksisveileder og sitt ansvar knyttet til løpende og særskilt skikkethetsvurdering
Ferdigheter
Studenten/praksisveileder kan
- planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning individuelt, i grupper og i tverrprofesjonelle praksisgrupper
- tilrettelegge faglig veiledning og læringsaktiviteter i samsvar med praksisperiodens læringsutbytter og studentenes læreforutsetninger
- planlegge og gjennomføre vurdering av studentens kompetanse
- anvende læringsfremmende metoder i veiledning og vurdering
- anvende veiledningskunnskaper i utfordrende samtaler med studenter, for eksempel ved ikke bestått
Generell kompetanse
Studenten/praksisveileder kan
- kritisk reflektere over egen veiledningsfunksjon og konteksten for veiledning
- reflektere over egen adferd og kommunikasjon og begrunne egen veiledningspraksis
- identifisere og drøfte utfordringer og etiske dilemma i veiledning
Content
Se emneplan under for beskrivelse av studieinnhold.
Teaching and learning methods
Samlingene kombinerer korte oversiktforelesninger i plenum med oppgaveløsning, praktisk trening og diskusjoner i smågrupper. Studentene skal gi, få og observere veiledning, både med og uten faglærer til stede. Studentene bringer med seg temaer, problemstillinger og erfaringer fra veiledning og/eller undervisning fra praksis.
Selvstudier er studentens individuelle arbeid som kommer i tillegg til samlingene. Det består av litteraturlesing, oppgaveløsning og forberedelse til samlinger og gruppearbeid.
Studentene oppfordres til å trene på veiledning på eget arbeidssted eller i andre sammenhenger dersom studenten ikke er veileder.
Gjennom OsloMets læringsplattform får studentene tilgang til pedagogiske verktøy og digitale læringsressurser som stimulerer til studentaktiv læring og samarbeid.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent i dette emnet for å fremstille seg til eksamen:
- Deltakelse 80 % på de fysiske samlingsdagene 1, 2 og 4.
- Obligatorisk deltakelse på tredje samlingsdag.
Hver student skal ha forberedt en egen case i veiledning for simulering med utgangspunkt i en læringssituasjon relevant fra egen praksis. På samlingen gis det tid til å danne eksamensgrupper og utarbeide problemstilling til gruppeeksamen.
Assessment
Prosjekteksamen i gruppe, 3-5 studenter.
- Omfang 2500 ord +/- 10 %Forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg inngår ikke i besvarelsens omfang.
- Tilfredsstiller krav til kildehenvisninger i tekst og litteraturliste, (APA style).
Vedlegg:
- Liste over selvvalgt pensum (100 sider)
- Hver kandidat skriver ca. 100 ord om sin rolle og deltagelse i utforming av problemstilling og tilhørende besvarelse. Ikke bruk navn, men kandidatnummer. Vedlegget teller ikke med i ordrammen eller i vurdering av eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Bestått-Ikke bestått.
Examiners
Alle besvarelser vurderes av én sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Admission requirements
Målgruppe
Målgruppen er helsefaglige profesjonsutøvere.
Studiet passer for alle som har ansvar for praksisveiledning eller som har interesse for feltet. Studentgruppen vil bestå av yrkesutøvere med ulik profesjonsbakgrunn som gir et mangfoldig og berikende læringsmiljø. Tverrprofesjonell sammensetning speiler hvordan utdanningssektoren og yrkeslivet krever samarbeid og samhandling mellom ulike faggrupper.
Opptakskrav
Søkere må ha bachelorgrad eller tilsvarende innen helse- eller sosialfag.
Ambulansefagarbeidere kan søke opptak med grunnlag i realkompetanse til dette veiledningsstudiet. Krav er:
- Fagbrev i ambulansefaget
- Autorisert fagarbeider i ambulansefaget
- Minimum 4 års arbeidserfaring
- Nasjonal paramedicutdanning (minimum 60 stp.)
Arbeidserfaring defineres som lønnet eller ulønnet arbeid, utdanning eller organisasjonserfaring innen helse- og sosialfaglig område. Den nasjonale paramedicutdanningen kan inngå i arbeidserfaringen. Dette skal dokumenteres i søknaden.
Det vises til Forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Overlapping courses
Vektingsreduksjon på 5 studiepoeng med emne VEIPR6000 Veiledning og vurdering 1, 5 stp.