Programplaner og emneplaner - Student
VEIPR6500 Praksisveiledning av studenter i helsefaglige utdanninger Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Clinical Supervision of Students in Health Professional Education
- Studieprogram
-
Praksisveiledning av studenter i helsefaglige utdanninger
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fakultet for helsevitenskap ved OsloMet har utviklet en 10 studiepoengs tverrfaglig utdanning i praksisveiledning på masternivå. Studiet skal sikre kompetanse for praksisveiledere som har ansvar for veiledning av helseprofesjonsstudenter i praksisstudier. Innholdet fokuserer på veiledning, tilrettelegging for læring og vurdering. Veileders rolle, ansvar og funksjon i praksisstudier i utdanning er gjennomgående temaer. Utdanningen dreier seg om praktisk veiledning og veiledningsteori. Teori kombineres med oppgaveløsning og øvelser i smågrupper, samt ulike former for samarbeidslæring og veiledning. Refleksjon over egen veiledningspraksis er sentralt gjennom studiet. Utdanningen har fire fysiske dagssamlinger i løpet av emneperioden.
Relevans for arbeidsliv
Utdanningen er spesielt utviklet for å fremme kompetanse i veiledning av helseprofesjonsstudenter, men kompetansen har overførbarhet til veiledning av andre målgrupper, som kollegaveiledning.
Relevans for videre utdanning
Læringsutbyttene er på masternivå, og emnet kan søkes godkjent som del av masterstudier.
Læringsutbytte
Studenten/praksisveileder kan
- gjøre rede for sentrale begreper, teorier, modeller, metoder, empiri og tradisjoner innen praksisveiledning
- drøfte praksisveileders rolle og funksjoner i et mangfoldsperspektiv og i en faglig og tverrprofesjonell yrkespraksis
- drøfte relasjonens og kommunikasjonens betydning i et veiledningsperspektiv
- drøfte faktorer som fremmer og hemmer kommunikasjon og læring i praksisstudier
- gjøre rede for lover, forskrifter og gjeldende styringsdokumenter med relevans for studentenes praksisstudier, inkludert kriterier for skikkethetsvurdering
- gjøre rede for sin rolle som praksisveileder og sitt ansvar knyttet til løpende og særskilt skikkethetsvurdering
Ferdigheter
Studenten/praksisveileder kan
- planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning individuelt, i grupper og i tverrprofesjonelle praksisgrupper
- tilrettelegge faglig veiledning og læringsaktiviteter i samsvar med praksisperiodens læringsutbytter og studentenes læreforutsetninger
- planlegge og gjennomføre vurdering av studentens kompetanse
- anvende læringsfremmende metoder i veiledning og vurdering
- anvende veiledningskunnskaper i utfordrende samtaler med studenter, for eksempel ved ikke bestått
Generell kompetanse
Studenten/praksisveileder kan
- kritisk reflektere over egen veiledningsfunksjon og konteksten for veiledning
- reflektere over egen adferd og kommunikasjon og begrunne egen veiledningspraksis
- identifisere og drøfte utfordringer og etiske dilemma i veiledning
Innhold
Knowledge
The candidate
- can explain the basics of the field of mechatronics, with a particular focus on sensors and actuators
- can describe common methods in the mechatronics field, including how to obtain and process data from sensors, driver and control actuators
- can identify basic sustainability, safety, and ethics issues often encountered while working on mechatronics systems
- is familiar with the structure and composition of typical general scientific articles and reports in the field
- can recognize the writing styles used in research papers and reports, and can apply this knowledge to report data obtained
- can identify ethical issues typically encountered in research, like the correct use of references
- can use electronic reference tools and recognize different reference styles
Skills:
The candidate
- can find, analyze, deal critically with, and compare different sources of information to select appropriate sensors and actuators
- can design mechatronic systems in which sensors and actuators are connected to a microprocessor-based system
- can process sensor data, control actuators and implement basic control and automation algorithms in a simple mechatronic system using Python programming
- can apply common methods in the field wo work independently on practical and theoretical problems
- can apply relevant resources to clarify and find solutions to ethical, safety and sustainability issues in mechatronics
- can find peer reviewed scientific literature in literature databases.
General competence:
The candidate
- can conduct an independent mechatronics project from the planning stage to finished prototype testing
- can communicate the work and can master language and terminology of the mechatronic field
- can contribute to new thinking and innovation processes, with focus on sustainability and ethics.
Arbeids- og undervisningsformer
Samlingene kombinerer korte oversiktforelesninger i plenum med oppgaveløsning, praktisk trening og diskusjoner i smågrupper. Studentene skal gi, få og observere veiledning, både med og uten faglærer til stede. Studentene bringer med seg temaer, problemstillinger og erfaringer fra veiledning og/eller undervisning fra praksis.
Selvstudier er studentens individuelle arbeid som kommer i tillegg til samlingene. Det består av litteraturlesing, oppgaveløsning og forberedelse til samlinger og gruppearbeid.
Studentene oppfordres til å trene på veiledning på eget arbeidssted eller i andre sammenhenger dersom studenten ikke er veileder.
Gjennom OsloMets læringsplattform får studentene tilgang til pedagogiske verktøy og digitale læringsressurser som stimulerer til studentaktiv læring og samarbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent i dette emnet for å fremstille seg til eksamen:
- Deltakelse 80 % på de fysiske samlingsdagene 1, 2 og 4.
- Obligatorisk deltakelse på tredje samlingsdag.
Hver student skal ha forberedt en egen case i veiledning for simulering med utgangspunkt i en læringssituasjon relevant fra egen praksis. På samlingen gis det tid til å danne eksamensgrupper og utarbeide problemstilling til gruppeeksamen.
Vurdering og eksamen
Prosjekteksamen i gruppe, 3-5 studenter.
- Omfang 2500 ord +/- 10 %Forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg inngår ikke i besvarelsens omfang.
- Tilfredsstiller krav til kildehenvisninger i tekst og litteraturliste, (APA style).
Vedlegg:
- Liste over selvvalgt pensum (100 sider)
- Hver kandidat skriver ca. 100 ord om sin rolle og deltagelse i utforming av problemstilling og tilhørende besvarelse. Ikke bruk navn, men kandidatnummer. Vedlegget teller ikke med i ordrammen eller i vurdering av eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått-Ikke bestått.
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av én sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Opptakskrav
This course introduces the field of mechatronics, the intersection of mechanics and electronics. The course brings together control systems, electronic systems, mechanical systems, and computer science. Example applications are taken from different industries, with particular focus on systems in which all of these discilines closely interact.
The students will learn how contemporart challenges, such as climate crises, cybersecurity, demographic changes and others may affect their design choices. The students will also learn how mechatronics can contribute to more sustainable production processes by reducing energy consumption and improving productivity, as well as making industrial processes safer.
This course takes a hands-on approach with extensive laboratory work, where students will also learn about research ethics and academic writing.
Emneoverlapp
None