EPN-V2

VEIL6000 Supervision of students in social work education Course description

Course name in Norwegian
Veilederutdanning for praksisveiledere i sosial- og velferdstjenester
Study programme
Supervision of students in social work education
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Studiet i praksisveiledning skal fremme og utvikle studiekvaliteten i praksisstudier i sosialfaglige bachelor- og masterutdanninger. I tillegg til å øke kvaliteten på bachelor og masterstudentenes læring i praksis, har studiet som mål å være kompetansegivende for veilederne i praksisfeltet.

Studiet er utviklet med grunnlag i Veiledende retningslinjer for utdanning og kompetansevurdering av praksisveiledere i helse og velferdstjenestene gitt av Universitets- og Høgskolerådet, UHR-Helse og sosialfag, i 2018.

Studiet, som består av ett emne, gjennomføres over ett semester parallelt med veiledning av en praksisstudent. Veiledningskompetanse forutsetter både teoretisk og praktisk kunnskap, og ferdigheter i anvendelse av praktisk rettede veiledningsmetoder. Studiet vil ha et fokus på relasjoner kombinert med praktisk trening i veiledning på individ og gruppenivå. Tematisk vil fokus rettes mot læringsprosesser i praksis, praksisveileders funksjon og ansvar, samt kompetanse i å kunne reflektere kritisk over faglige, etiske problemstillinger som er relevante i utøvelse av veiledning. Studiet vektlegger også kritisk refleksjon over egen veiledning som sentralt i utvikling av veilederkompetanse.

Emnet er plassert på nivå 7, masternivå, i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Studenten må ha relevant yrkeserfaring fra sosial- og helsetjeneste.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • Inngående kunnskap om sentrale begreper, teorier, empiri og tradisjoner innen veiledning
  • inngående kunnskap om veileders roller og funksjoner i et mangfoldsperspektiv og i en faglig og tverrprofesjonell yrkespraksis
  • inngående kunnskap om relasjon og kommunikasjon i et veiledningsperspektiv
  • inngående kunnskap om læring og læringsprosesser
  • kunnskap om relevante lover, forskrifter og gjeldende styringsdokumenter, inkludert forskrift om skikkethetsvurdering

Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge og gjennomføre veiledning individuelt og i grupper både innenfor egen profesjon og tverrprofesjonelt
  • tilrettelegge veiledning og læringsaktiviteter i samsvar med praksisperiodens læringsutbyttebeskrivelser og arbeidskrav, og tilpasset studentens læreforutsetninger
  • observere praksissituasjoner og gi læringsfremmende tilbakemelding i tråd med mål for praksisstudier
  • planlegge og gjennomføre vurdering av måloppnåelse og vurderingssamtale, samt foreta løpende skikkethetsvurdering
  • analysere og kritisk reflektere over veiledning som pedagogisk virksomhet
  • anvende ulike veiledningsmodeller og –metoder, studentaktive læringsformer og veiledningsteknologi

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere og kritisk vurdere egen veilederrolle og konteksten for veiledningen
  • reflektere over egen atferd og kommunikasjon og begrunne egen veiledningspraksis
  • identifisere og analysere utfordringer og etiske dilemma i veiledning, og drøfte valg av handlingsalternativer
  • anvende kunnskaper og ferdigheter i konflikthåndtering og vanskelige samtaler

Teaching and learning methods

Studiet gjennomføres parallelt med oppgaven som veileder for en bachelor- eller masterstudent i praksisopphold.

Studentene organiseres i faste grupper ved studiestart, som fungerer som en viktig arena for samarbeid og læring.

Emnet er samlingsbasert og gjennomføres med tre samlinger på campus gjennom semesteret. Samlingene vil gjennomføres med forelesning og studentaktive læringsaktiviteter, trening i veiledningsferdigheter med tilbakemeldinger og gruppeaktiviteter.

Mellom samlingene legges det opp til selvstudier og loggføring av egen veilederpraksis på arbeidsplassen.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: En skriftlig individuell oppgave med utgangspunkt i logg fra egen veilederpraksis. Det skriftlige arbeidet skal ha et omfang på 3 til 5 sider og studentene skal gi medstudentrespons på arbeidskravet.

Formålet med arbeidskravene er å analysere, vurdere og reflektere over egen veiledningspraksis, og å trene på å gi andre tilbakemeldinger på deres arbeid.

All undervisning er obligatorisk. Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Ved fravær over 20 % må det avtales med emneansvarlig om og eventuelt hvordan dette kan kompenseres. Kompenserende arbeidskrav må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen.

Assessment

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 5 timer.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Admission requirements

Målgruppe

Studiets målgruppe er ansatte i sosial- og velferdstjenester som er praksisveiledere for studenter ved Institutt for sosialfag.

Opptakskrav

Kravet for opptak er sosialfaglig bachelorgrad eller tilsvarende 3-årig høgskoleutdanning.

Søkere uten bachelorgrad eller tilsvarende kan vurderes på grunnlag av realkompetanse. Søker må dokumentere minst 4 års yrkespraksis i nåværende stilling eller tilsvarende stilling. I tillegg må søker dokumentere eller godtgjøre kunnskaper i norsk og engelsk som er tilstrekkelige for universitetsstudier. Opptak på grunnlag av realkompetanse kan kun tilkjennes søkere som er 25 år eller eldre.

Opptak forutsetter at man er praksisveileder for studenter ved OsloMet. I det tilfelle at det er flere kandidater enn det er studieplasser, avgjør OsloMet hvilke kandidater som får tilbud. Slike avgjørelser gjøres på grunnlag av de behov OsloMet til enhver tid har for å møte behov for nok praksisplasser, og ikke på grunnlag av søkeres utdanningsbakgrunn eller lignende.