EPN-V2

VEIC7200 Coaching and Councelling in Groups Course description

Course name in Norwegian
Veiledning og coaching i grupper
Study programme
Counselling, Supervision and Coaching
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
Course history

Introduction

Emnet har fokus på veiledning og coaching i grupper og gruppen som læringsarena. Emnet omfatter planlegging, gjennomføring og vurdering av veiledning- og coachingprosesser i grupper, og relevante metoder og modeller. Emnet belyser også samspillsprosesser, konflikter og motstand i veiledning og coaching. Studentene skal praktisere i rollen som gruppeveileder/- coach, og reflektere over egen utvikling.

Learning outcomes

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om veilednings- og coachingprosesser i grupper
  • kunnskap om metoder og modeller i veiledning og coaching
  • kunnskap om samspillsprosesser, etiske forhold, konflikter og motstand i veiledning og coaching
  • kunnskap om gruppen som læringsarena

Ferdigheter

Studenten kan:

  • planlegge, gjennomføre og vurdere veiledning og coaching i grupper
  • reflektere over egen rolle som gruppeveileder/- coach

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • utnytte gruppen som ressurs i veiledning og coaching
  • bidra til vekst og utvikling i gruppen gjennom egnede kommunikasjonsferdigheter
  • reflektere over etiske forhold i gruppeveiledning og coaching

Content

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

1. Minimum 80 % oppmøte på obligatorisk undervisning

2. Skriftlig oppgave i gruppe på 4-6 studenter over oppgitt tema (inntil 500 ord), med etterfølgende muntlig presentasjon av oppgaven. Studenter som ikke er til stede på gruppepresentasjonen, må selvstendig gjennomføre muntlig presentasjon med lærer.

Teaching and learning methods

Det legges opp til varierte arbeidsformer som vil bidra til studentens faglige og personlige utvikling.

Aktuelle arbeidsmåter er:

  • forelesninger og studentaktive læringsformer
  • arbeid i grupper, både basisgrupper og mindre grupper, med spesiell vekt på egentrening og refleksjon
  • gi og motta veiledning og coaching individuelt og i gruppe
  • utprøving av ny kunnskap i praksis
  • individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner m.m.
  • skriftlige oppgaver, logg og refleksjonsnotater m.m.
  • bruk av IKT, video og annet teknisk utstyr

I hvert emne skal studentene praktisere veiledning og/eller coaching på egen arbeidsplass eller annen egnet arena.

Course requirements

Emnet fokuserer på jordmorfaglige temaområder som synliggjør faglige, etiske og juridiske aspekter. Det diskuteres spesielt hvordan jordmor må forholde seg til ulike situasjoner som oppstår når teknologien skal håndteres på en forsvarlig måte samtidig som omsorgsverdier skal ivaretas. Videre diskuteres helsepolitikk og helsepolitiske føringer for jordmorfag, samt kulturelle og globale problemstillinger, som medikalisering og demedikalisering av svangerskap, fødsel og barselomsorgen. Disse diskusjonene er viktige for studentens bevisstgjøring av profesjonens rolle i et høyteknologisk og biomedisinsk preget miljø.

Assessment

Skriftlig eksamen i gruppe bestående av 2-4 studenter. Eksamensbesvarelsen skal vise planlegging, gjennomføring og refleksjon over gjennomført gruppeveiledning eller coaching, og være knyttet opp mot relevant pensumlitteratur. Omfang: 4200-5000 ord.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes gruppe/grupper avlegges eksamen som individuell eksamen.

Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av eksamensbesvarelsen. Ved senere forsøk leveres ny eksamen.

Permitted exam materials and equipment

For å påbegynne emnet må MAJO4000 Jordmorfag og familiedannelse og MAJO4100 Seksuell og reproduktiv helse og rettigheter være bestått.

Grading scale

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan vurdere betydningen av jordmors funksjon og ansvarsområde, herunder organisering av svangerskap, fødsel og barselomsorg
  • kan drøfte sentrale begreper og teorier som er relevante for jordmorfaget
  • kan redegjøre for aktuelle lover og forskrifter, samt politiske og faglige føringer for en sammenhengende svangerskap- fødsel- og barselomsorg
  • kan drøfte betydningen av pasient- og brukersikkerhet herunder meldeplikt ved uønskede hendelser, kvalitets- og forbedringsmetodikk, innenfor tjenesteområdet
  • kan gjøre rede for genetikk, herunder kunne forklare betydningen av fosterdiagnostikk inkludert tidlig ultralyd og non invasiv prenatal test (NIPT)

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende forskningsbaserte kunnskaper og ferdigheter til å støtte de fysiologiske, sosiale og kulturelle prosesser i svangerskap, fødsel og barseltid, styrke kvinnens egne ressurser og bare intervenere når det er nødvendig
  • kan bruke reglene for avvergeplikt, taushetsplikt, opplysningsplikt og opplysningsrett

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kan analysere og kritisk vurdere kunnskapsgrunnlag og foreta faglige vurderinger og handlinger i tråd med teoretisk og forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og pasientens behov og ønsker
  • kan analysere faglige problemstillinger i tråd med etiske prinsipper, rettferdighet og respekt for menneskeverdet og kan anvende dette i utøvelse av jordmorfaget
  • kan anvende kunnskap om urbefolkning, migranter og andre minoriteters særlige behov og eventuelle helseutfordringer i utøvelse av jordmorfaget

Examiners

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer.

Arbeids- og undervisningsformene kan omfatte forelesninger organisert som blandet læring («blended learning»), gruppeoppgaver digitalt og på seminar, selvstudier og arbeidskrav.