Studieinfo emne VEIC7200 2020 HØST
VEIC7200 Veiledning og coaching i grupper Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Coaching and Councelling in Groups
- Studieprogram
-
Veiledning og Coaching
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
VÅR
2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet har hovedfokus på veiledning og coaching i gruppe. Det legges vekt på utvikling av faglige og personlige ferdigheter som stimulerer samspill og ressursutvikling hos gruppens medlemmer. Studentene forventes å praktisere i rollen som gruppeveileder/- coach og reflektere over egen utvikling i denne sammenhengen
Forkunnskapskrav
Studenten må ha gjennomført og bestått VEIC7100 eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om veilednings- og coachingprosesser i grupper
- kunnskap om metoder og modeller i veiledning og coaching
- kunnskap om samspillsprosesser, etiske utfordringer, konflikter og motstand i veiledning og coaching
- kunnskap om gruppen som læringsarena
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge, gjennomføre og vurdere veiledning og coaching i grupper
- reflektere over egen rolle som gruppeveileder/- coach
Generell kompetanse
Studenten kan:
- utnytte gruppen som ressurs i veiledning og coaching
- bidra til vekst og utvikling gjennom egnede kommunikasjonsferdigheter
- reflektere over etiske forhold i veiledning og coaching
Innhold
-
veiledning og coachingkompetanse i grupper
-
planlegging, gjennomføring og vurdering av veilednings- og coachingprosesser i grupper
-
metoder og modeller i veiledning og coaching
-
gruppen som læringsarena
-
samspillsprosesser og håndtering av konflikter og motstand i veiledning og coaching
-
etikk i veiledning og coaching i grupper
Arbeids- og undervisningsformer
¿Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Utarbeide 3-4 utviklingsmål og reflektere over egen utvikling. Disse justeres ut fra mål fra VEIC 7100. Studentene skal skrive et refleksjonsnotat over egen utvikling, og målene og refleksjonen deles i basisgruppen. Omfang: 500 ord +/- 10 %
- Planlegge, gjennomføre og vurdere to veilednings- eller coachingoppgaver i gruppe og føre logg fra disse. Omfang: 300 ord +/- 10 % per logg
- Delta i basisgrupper der det fokuseres på ulike utfordringer i veiledning og coaching. Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse i basisgruppen dersom ikke annet er avtalt med veileder/kontaktlærer.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Vurdering og eksamen
Eksamen er todelt:
1. Skriftlig prosjekteksamen i gruppe: I eksamensbesvarelsen skal studentene analysere og drøfte veilednings- eller coachingforløp de har gjennomført med ei gruppe eller et team. Eksamensbesvarelsen skal vise planlegging, gjennomføring og refleksjon over veilednings- eller coachingforløpet, og være knyttet opp mot relevant teori. Omfang: 4200-5000 ord.
Prosjekteksamen må være vurdert til bestått for at studentene skal kunne avlegge muntlig eksamen.
2. Muntlig eksamen i gruppe: Muntlig del der studentene skal vise egenrefleksjon og grupperelatert kompetanseutvikling, basert på eksamen del 1. Omfang: 30-45 minutter
Studentene får individuell karakter på den muntlige delen. Hver eksamensdel teller 50 % av vurderingsuttrykket og må være vurdert til bestått for at samlet karakter for emnet skal kunne skrives ut.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes gruppe/grupper avlegges eksamen som individuell eksamen. Ved resultat ikke bestått på én eksamensdel avlegges ny eksamen kun i denne delen.
Skriftlig prosjekteksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle tilgjengelige.
Vurderingsuttrykk
Begge eksamensdelene har bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes en ekstern og en interne sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.