EPN-V2

VEIC7100 Grunnleggende kompetanse i veiledning og coaching Emneplan

Engelsk emnenavn
Basic Coaching and Councelling Skills
Studieprogram
Veiledning og Coaching
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studiets innhold er fordelt på fem hovedområder: naturvitenskapelige fag, samfunnsvitenskapelige og humanistiske fag, dentale materialer, næringsdrift og protetikk.

Studiet går på fulltid over tre år og er inndelt i 11 emner. Første, andre, tredje og sjette semester er felles for alle studentene. I fjerde og femte semester går de to studieretningene parallelt. Tannteknikk krever at teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter må henge nøye sammen. Studiet er derfor organisert slik at teoristudier skal kunne kombineres med praktisk trening i de fleste emnene. Praktisk trening foregår både internt på universitetets tanntekniske laboratorier og i eksterne bedrifter, se. "Eksterne praksisstudier" og "Arbeids- og undervisningsformer". 

Studieåret er på 40 uker. Det forventes en arbeidsinnsats på 40 timer pr uke. Dette inkluderer både timeplanlagt aktivitet, studentenes egenaktivitet og tid avsatt til eksamensavvikling.

Studieprogresjon

Første studieår må være bestått før studenten kan påbegynne andre studieår, og andre studieår må være bestått før studenten kan påbegynne tredje studieår. TANN3000 og TANN3900 har også tileggskrav; se «Forkunnskapskrav» i emneplanene.

Forkunnskapskrav

Arbeids- og undervisningsformene er valgt ut fra læringsutbyttene og skal tilrettelegge for at studentene gjennom undervisningstilbudene, egen aktivitet og studentsamarbeid kan oppnå utbyttene i det enkelte emne og følge den oppsatte studieprogresjonen. Det stilles høye krav til selvstudier. Studentene må ta initiativ til samarbeid om teoretiske og praktiske oppgaver. Mye av arbeidet er problemorientert og organisert som prosjekter. Individuell og gruppevis veiledning forutsetter at studentene innen fastsatte frister leverer inn aktuelle teoretiske og praktiske arbeider med tilhørende skriftlig dokumentasjon. Innlevering av skriftlige oppgaver foregår digitalt.

Ferdighetstrening

Ferdighetstrening under veiledning har stor plass i studiet. Studentene skal gjennom praktisk øvelse og refleksjon tilegne seg manuelle ferdigheter og dentaltekniske rutiner. Ferdighetstreningen inkluderer tegnings- og formøvelser som brukes for å utvikle form- og fargeforståelse. Gjennom problemorienterte oppgaver skal studentene trene på samhandling innen tannhelseteamet gjennom muntlig og skriftlig kommunikasjon om kasusbeskrivelser, forslag til materialvalg og begrunnelser for konstruksjon og design.

Forelesninger

Forelesninger vil i hovedsak bli benyttet for å presentere nytt fagstoff eller ny fagterminologi som ikke er lett tilgjengelig. De vil også brukes til å gi oversikt over fagområder og klargjøre sammenhenger.  På områder hvor det ikke finnes dekkende litteratur eller der hvor litteraturen er svært omfattende, tilbys også forelesninger. Egne demonstrasjonsforelesninger foregår på laboratoriet og er knyttet til innføring av nye teknikker og arbeidsprosesser.

Seminarer

Gjennom fremlegg skal studentene presentere fagstoff som grunnlag for diskusjoner hvor også faglærer deltar. Slike fagdebatter skal utfordre studentene til å tydeliggjøre egen fagforståelse og gir mulighet til å se gyldigheten av egen, andres og fagets kunnskapsforståelse. Debatter gir trening i å formulere seg, gi uttrykk for egne meninger og reflektere over holdninger og handlinger.

Skriftlige oppgaver

Gjennom hele studiet får studentene oppgaver som skal være til stor nytte i læringsprosessen fordi skriving er vesentlig for kunnskapstilegnelse og fagforståelse. Oppgavene gjøres individuelt og/eller i gruppe, og det blir stilt økende krav til nivå og omfang. Studentene får veiledning og tilbakemelding på et utvalg av oppgavene.

Mapper

Studentene samler i løpet av et emne sine praktiske og/eller skriftlige teoretiske oppgaver i individuelle mapper. Mappen vil vise studentens progresjon. I emner som har mappe som eksamensform, vil deler av mappen utgjøre studentens «eksamensmappe».

Gruppearbeid

Studentene skal ha ulike former for gruppearbeid gjennom hele studiet. Gjennom idéutveksling, fremlegg, diskusjon, oppgaveskriving, likemannsvurdering og annet samarbeid skal de stimulere hverandres læring ved å formidle faglig kunnskap og erfaring, gi uttrykk for egne meninger og sammen reflektere over egne holdninger, handlinger og fagforståelse.

Prosjektarbeid

Gjennom prosjektarbeid skal studentene lære seg å se sammenhenger og få dypere forståelse av faget. De skal utarbeide problemstillinger og arbeide systematisk med problemløsningsprosessen, både individuelt og i samarbeid med andre. Prosjekter og andre former for gruppearbeid avsluttes som regel med innlevering av skriftlig rapport og muntlig presentasjon.

Selvstudier

Læringsutbyttene fordrer høy grad av egenaktivitet og selvstudier for at studenten skal oppnå et tilfredsstillende resultat. Selvstudier innebærer både individuelt arbeid og samarbeid med medstudenter. Det individuelle arbeidet er knyttet til litteraturstudier og selvstendig ferdighetstrening.

Læringsutbytte

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning og coaching
  • kunnskap om faser i og organisering av veilednings- og coachingprosesser
  • kunnskap om rollen som veileder og coach

;

Ferdigheter

Studenten har:

  • grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning og coaching
  • grunnleggende ferdigheter i å systematisere og strukturere veilednings- og coachingprosesser
  • grunnleggende ferdigheter i relasjonsbygging og ledelse av veilednings og coachingprosesser

;

Generell kompetanse

Studenten har:

  • grunnleggende kompetanse i veiledning og coaching med særlig fokus på individuell veiledning og coaching
  • grunnleggende kompetanse i rollen som veileder og coach
  • grunnleggende kompetanse om etiske forhold i veiledning og coaching

Innhold

  • det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning og coaching
  • grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning og coaching
  • faser i og organisering av veilednings- og coachingprosesser, med bl. a. systematikk og struktur i prosessene
  • veiledning og coaching med særlig fokus på én - til - én veiledning
  • rollen som veileder og coach både som relasjonsbygger og prosessleder
  • etikk i veiledning og coaching

Arbeids- og undervisningsformer

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Utdanningen har utvekslingsavtaler med samarbeidsinstitusjoner i utlandet. Muligheten for utveksling ligger i 3. studieår, og varigheten er vanligvis på 3-6 måneder. I tillegg har studentene mulighet for selv å skaffe seg inntil 3 ukers praksis i utlandet i siste del av emne TANN3000 i 6. semester. Utdanningens faglærere samarbeider internasjonalt med institusjoner som utdanner tannteknikere på bachelornivå. Studenter må være forberedt på at oppgaver som gjøres i løpet av utvekslingsperioder, ofte må skrives på engelsk for å gjøre oppgaven tilgjengelig for veilederen og praksisstedet. Flere av emnene i 2. og 3.studieår tilbys til studenter ved utdanningens samarbeidsinstitusjoner i utlandet.

TANNPRAINN1A External practical in fixed prosthetics (10 stp.)

I vårsemesteret andre studieår har utdanningen tilrettelagt for innreisende studenter ved å opprette et nytt praksisemne innen spesialiseringen fast protetikk.

NVHIN Veiledet forskningsoppgave innen de naturvitenskapelige helsefagene (15 stp.)

I vårsemesteret tredje studieår har utdanningene tilrettelagt for innreisende studenter ved å opprettet et nytt emne med fokus på veiledet forskningsoppgave innen de naturvitenskaplige helsefagene (bachelorstudiene farmasi, bioingeniørfag, tannteknikk og radiografi).

Det vises til kriterier for studentutveksling og informasjon om utenlandsopphold.

Vurdering og eksamen

Arbeidskrav er alle former for arbeider, prøving og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til vurdering/eksamen eller gjennomføre praksisstudier. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravene tilknyttet hvert emne fremgår i den enkelte emneplan.

Hensikten med arbeidskrav er å:

  • fremme progresjon og faglig utvikling
  • stimulere til å oppsøke og tilegne seg ny kunnskap
  • legge til rette for samhandling og kommunikasjon omkring faglige spørsmål

Studiet har arbeidskrav i form av obligatorisk tilstedeværelse, skriftlige oppgaver, praktiske arbeider og laboratorierapporter. Arbeidskravene er utformet for at studenten skal utvikle kompetanse i tråd med ett eller flere av de forventede læringsutbyttene i emnet. Arbeidskravene gjennomføres individuelt eller i gruppe.

Obligatorisk tilstedeværelse

Obligatorisk tilstedeværelse kreves i alle deler av studiet hvor studentene ikke kan oppnå læringsutbyttene på egenhånd. Dette er nødvendig for å sikre at pasientsikkerhet og kvalitetssikring av tanntekniske produkter blir forankret både i teori og i ferdighetstrening under veiledning.

Det kreves minimum 90 prosent tilstedeværelse på demonstrasjonsforelesninger og laboratorieøvelser. Det kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse i eksterne praksisstudier, ferdighetstrening og pasientrettet arbeid, i timeplanfestet gruppearbeid, seminarer og obligatorisk veiledning. Detaljerte bestemmelser om obligatorisk tilstedeværelse er angitt i emneplanene.

Dersom studenten overskrider fraværsgrensen, vil faglærer vurdere om det er mulig å kompensere for fravær gjennom alternative krav, for eksempel muntlige eller skriftlige individuelle oppgaver. Muligheten for kompensasjon avhenger av hvor stort fraværet har vært og hvilke aktiviteter studenten ikke har deltatt på. Fravær fra obligatorisk undervisning som ikke kan kompenseres kan medføre forsinkelse i studentens utdanningsløp.

Skriftlige arbeider og obligatoriske aktiviteter

Flere emner har skriftlige- og/eller praktiske arbeider og tester som arbeidskrav. Skriftlige og praktiske arbeider som ikke blir godkjent, må omarbeides på nytt før ny innlevering. Dersom annen gangs innlevering/gjennomføring ikke godkjennes, kan studenten ikke fremstille seg til ordinær eksamen/vurdering.

Studenten har rett til et tredje forsøk før ny/utsatt eksamen. «Ikke godkjent» arbeidskrav kan medføre forsinkelse i studentens utdanningsløp. Nærmere bestemmelser om krav til skriftlige arbeider, muntlige fremlegg og tester, frister etc. fremgår av undervisningsplanen for det enkelte emne.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle praksisperioder og eksamener gjennomføres i henhold til forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Alle emner avsluttes med eksamen, og alle karakterer står på vitnemålet. Alt tannteknisk arbeid som inngår i eksamen, må utføres på utdanningens laboratorier.

Ny/utsatt eksamen har samme bestemmelser som ordinær eksamen dersom ikke annet er angitt i emneplanen. Ny eksamen er for studenter som ikke har bestått ordinær eksamen. Utsatt eksamen er for studenter som ikke avla ordinær eksamen på grunn av sykdom dokumentert ved lege-erklæring eller på grunn av annet gyldig fravær.

Karakteren på eksamen uttrykkes enten ved «bestått» eller «ikke bestått» eller gradert skala A-F der A-E er beståtte karakterer, mens F er «ikke bestått».

Sensorordningen varierer fra emne til emne; se emneplanene.

Skikkethet

Vitnemål for fullført studium forutsetter at studenten er skikket for yrket. Skikkethetsvurdering er en ordning som skal sørge for at personer som skal ha arbeid innenfor enkelte yrker skal være skikket til den jobben de er utdannet til. Det vil si at i tillegg til å ha den faglige kunnskapen, skal de også være personlig egnet til å utføre jobben. En student som utgjør en mulig fare for pasienters, klienters og brukeres liv, fysiske og psykiske helse, rettigheter og sikkerhet, er ikke skikket for yrket.

Løpende skikkethetsvurdering foregår i alle emner. Studenter som viser liten evne til å kunne mestre tannteknikeryrket, skal så tidlig som mulig i studiet bli informert om dette. De skal få veiledning og råd slik at de kan forbedre seg eller få råd om å avslutte utdanningen. Særskilt skikkethetsvurdering benyttes i spesielle tilfeller, jf. Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning av 30.06.06.

Vurderingsuttrykk

Informasjon om programplanen:

Godkjent av Utanningsutvalget ved Fakultet for helsefag 19. juni 2006.

Endringer vedtatt av prodekan ved Fakultet for helsefag 3. juni 2015.

Endringer vedtatt av prodekan ved Fakultet for helsefag 26.02.2018.

Siste endring vedtatt av prodekan ved Fakultet for helsevitenskap XX.XX.XXXX

Sensorordning

Det brukes to interne sensor på emnet, tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.